Annak ellenére, hogy számos infrastrukturális beruházás elhalasztásáról döntött a kormány 2022 nyarán, országszerte így is folyamatosan zajlanak gyorsforgalmiút-fejlesztések, jelenleg is mintegy 123 kilométeren. Ezek zöme a következő években fejeződik be, azonban idén is lehet számítani átadásokra. Várhatóan már a következő hetekben használatba vehetik az autósok
az M6-os autópálya utolsó, még hiányzó 20 kilométeres szakaszát, amely már tavaly is közel állt a befejezéshez, továbbá az M44-est Szentkirály és Lakitelek között, itt már decemberben, három hónappal a határidő előtt megtörtént műszaki átadás.
Az év második felére marad az M85-ös autóút Sopron és az országhatár között, amivel azonban lezárul az idei átadások sora. Mindenesetre az év abból a szempontból különlegesnek ígérkezik, hogy két gyorsforgalmink, az M85-ös és az M6-os is eléri a határt, bár mindkét esetben a határ túloldalán még várat magára a kapcsolat kiépítése.
Eddig már 118 kilométer elkészült a korábban halálútként is emlegetett 4-es főút továbbfejlesztésével létrejövő M4-esből, amelyen jelenleg 34,29 kilométeren zajlanak munkálatok.
A Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakasz valahogy átcsusszant a 2022 nyarán elrendelt beruházási stopon,
így a kivitelezés 2023 júniusa óta tart. A 133,9, milliárdból megvalósuló projektre a közbeszerzést elnyerő Duna Aszfaltnak 36 hónap áll a rendelkezésére, tehát valamikor 2026 közepén fejeződhet be. Ha az is meglesz, akkor már csak a Kisújszállás Berettyóújfaluig tartó 60 kilométeres etap fog hiányozni az M4-esből, amelynek az előkészítése nem állt le.
Az M49-es autót összesen 45 kilométer hosszon teremt új közlekedési kapcsolatot Nyíregyháza és a román határ, illetve Szatmárnémeti között, itt 2023 elején indultak el a munkálatok, ugyancsak a Duna Aszfalt jóvoltából. A beruházás két részletben zajlik, a nagyobb 28,15 kilométeres Ököritófülpösig tartó szakaszon jelenleg is zajlik a munka, ennek befejezését az építési és közlekedési minisztérium 2026 őszére ígéri. A tárca most azt írta kérdésünkre, hogy második ütem (Ököritófülpös–országhatár) kivitelezésére irányuló közbeszerzési eljárás folyamatban van, az eredményes eljárást követően a vállalkozási szerződés legkorábban 2024 nyarán léptethető hatályba, miután a kormány biztosítja a megvalósításhoz szükséges forrást.
Az M44-es autóút két szakaszán is folyamatban vannak a kivitelezési munkálatok. A kisebb, Szentkirály és Lakitelek közötti 4,6 kilométeres szakasz műszaki átadása már megtörtént 2023 decemberében, várható, hogy a következő hetekben az autósok is igénybe vehetik. A hosszabb, Kecskemét (5-ös főút) és Szentkirály közötti 32,2 kilométeres szakasz kivitelezése 2022 nyarán indult el a Hódút beruházásában. Ha a kivitelezőnek sikerül tartania a határidőket, akkor 2025 elejére teljessé válhat Békéscsaba gyorsforgalmi bekötése az országos hálózatba.
Évek óta tart az M85-ös autóút Sopron és országhatár közötti 3,95 kilométeres szakaszának megépítése. Mivel a szakaszon egy 780 méter hosszú alagút is épül, rendkívül költséges a kivitelezése. Eredetileg 49,9 milliárd forintért tervezte megvalósítani a Dömper Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta konzorciuma, azonban a legutóbbi hírek szerint 4,5 milliárd forinttal drágult. Ennek a beruházásnak az átadása idén várható, 2024 őszén.
Az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti szakaszára még 2020-ban kötötte meg az állami Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelezési szerződést a Strabag és a Duna Aszfalt alkotta konzorciummal nettó 88,6 milliárd forintért. A munkák befejezési határideje 2024. január, ám egyelőre várat magára a horvát csatlakozás kiépítése, bár időközben ott is elkezdődtek a munkálatok a hiányzó 4,5 kilométeren. Ha az is elkészül, akkor 2025-re Budapesttől egészen a bosnyák határig végig autópályán lehet közlekedni.
Ezzel együtt az látható, hogy lecsengett a 2010-es évek végén indult nagy gyorsforgalmiút-fejlesztések lendülete, amikor
a 2019 és 2021 közötti három évben összesen 430 kilométerrel bővült a hálózat.
Többek között olyan régóta várt beruházások valósultak meg, mint az M44-es, M30-as, M25-ös vagy az M4-es, és ezáltal a megyei jogú városok többsége már rendelkezik gyorsforgalmi kapcsolattal. Mindez egyébként azt eredményezte, hogy az Eurostat legutóbbi, 2021-es adatai szerint Magyarországon már hosszabb a gyorsforgalmi hálózat (1850 kilométer), mint a jóval fejlettebb Ausztriában, ahol 1749 kilométer autópálya szolgálja az autósok kényelmét.
A gazdaságpolitika azonban, úgy tűnik, itt nem akar megállni, ami abból fakadhat, hogy még mindig messze vagyunk például Hollandiától vagy más nyugat-európai országoktól, ahol területarányosan kétszer vagy akár háromszor sűrűbb az autópálya-hálózat. Épp ezért nagy kérdés, hogy mi lesz a sorsa a Lázár János építési és közlekedési miniszter által belengetett M100-as, valamint legutóbb Zalaegerszegen az ország legnagyobb útfejlesztéseként aposztrofált M76-es autóutaknak, amelyekkel újabb lendületet vehetnének a hazai fejlesztések. Bár az M76-os beruházás megindítását idénre ígérte a tárcavezető, a szaktárca most azt közölte lapunkkal:
Az M76-os, valamint az M100-as gyorsforgalmi út kapcsán továbbra is cél a beruházások megvalósítása. Ezekkel összefüggésben ugyanakkor fontos új körülmény, hogy az állami építési beruházások rendjéről szóló törvény 2023. novemberben hatályba lépett, amellyel a beruházások megvalósításának keretei megváltoztak.
Hogy ez a gyakorlatban bármilyen csúszást jelent-e Lázár János korábbi szavaihoz képest, az nem derül ki a minisztérium leveléből, mindenesetre hozzáteszik, hogy a továbbiakban új projekt megvalósításához a törvény szerint szakpolitikai-ágazati beruházási koncepciót, továbbá ágazati beruházási tervet kell készíteni. Ezek alapján a 2035. december 31-ig tartó programozási időszakra szóló koncepciót a kormány tervezetten az idei évben fogadja el. Az M76-os és az M100-as gyorsforgalmi úti fejlesztés is az előkészítés alatt álló beruházási koncepció részét képezi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.