Amíg nem indul be a gyakorlatban is a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), addig még az ügyfélkapura, illetve a kormányablakokra támaszkodhatunk az ügyeink intézéséhez: ezek persze részben átfedésben állnak, kivált, mivel a 2023-ban megvalósult, illetve
2024-re tervezett fejlesztések között újabb kormányablakbuszok is szerepelnek a mobilalkalmazás erőteljesebb használata mellett.
Miként a legutóbbi kormányzati átalakítás nyomán már közigazgatási és területfejlesztésinek hívott misztérium (KTM) hangsúlyozta: tavaly 12,7 millió ügyfél összesen 13,3 millió ügyét intézték a kormányablakok, amelyekből újak is nyíltak, szám szerint négy:
Ezáltal már több mint háromszáz helyszínen található kormányablak, ezáltal a lakosság több mint kétharmada tud a saját teleülésén ügyeket intézni. Idén is nyílnak ráadásul új ablakok Dunaharasztiban, Turán és Túrkevén.
Ahol pedig nincs és egyelőre nem is lesz kormányablak, ott a kormányablakbusz segít. Ezek az ügyintézésre felszerelt kisbuszok előre meghatározott időpontokban elérhetőek, illetve lehetőséget teremtenek az ügyfelek speciális helyszíneken (kórházak, kollégiumok, rendezvények, fesztiválok, stb.) történő, eseti jellegű kiszolgálására is – a kormányablak-buszok
tavaly kisebb településeket járva tavaly mintegy ötvenezer ember ügyintézésében segítettek összesen 5629 alkalommal.
A jelenleg 25 járműből álló flotta pedig újabbakkal bővül Szabolcs-Szatmár-Bereg, illetve Zala vármegyében.
A további fejlesztések közé tartoznak az akadálymentesítést szolgálók: a KTM közlése szerint immár Braille-térképek segítenek a vak és gyengénlátó ügyfeleknek, továbbá idén is
tartanak majd jelnyelvtanfolyamokat annak érdekében, hogy minden kormányablakban legyen a siket és nagyothalló állampolgárokat segítő ügyintéző.
Ezekhez csatlakozik – és átvezet a még inkább digitális megoldásokhoz – a mobilapplikáció, amely révén a kormányablakokba távolról is igényelhető sorszám, akár már az elindulás előtt, ezáltal jóval rövidebbé válhat az ügyintézés.
Mindez a KTM szerint növeli az ügyfél-elégedettséget is: a vonatkozó kérdőívet kitöltő válaszadók 80 százaléka szerint javult a szolgáltatás minősége a legutóbbi esztendőben.
Idén pedig közelebb léphetünk a Digitális Állampolgársághoz is.
A projekt jogi kereteit meghatározó törvényt már karácsony előtt elfogadták, ezután következhet a tesztüzem. A tervek 2025-re irányozzák elő a teljes működést, majd 2026-ra az e-posta belépését is, ami azt jelenti, hogy akkor már elektronikusan kaphat meg mindenki mindent a DÁP-alkalmazáson keresztül. Ide tartoznak a közműszámlák is, amikhez már kapcsolódik majd a fizetési lehetőség, továbbá az államigazgatási szervek is kötelesek a DÁP-appon keresztül válaszolni, ami egyidejűleg kézbesítettnek is minősül majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.