Több adó és magasabb díjak terhelik a közúti áruszállítást, és ez érzékelhetően megemeli a kiszállított építőanyagok árát – állítja közleményben Juhász Attila, az Új Ház Építőanyag Nagykereskedelmi Zrt. és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége építőanyag-kereskedelmi tagozatának elnöke.
Az üzemanyagok jövedéki adójának emelése átlagosan 40 forint feletti áremelkedést idéz elő a fuvarozásban meghatározó gázolaj esetében is. A szén-dioxid-pótdíj bevezetésével párhuzamosan emelkedett az útdíj is, ami az építőanyag-szállítmányozásban leginkább használt soktengelyes tehergépjárműveknél (J4 és J5 kategória) kilométerenként további 20–50 százalékos áremelkedést eredményez, de van olyan kategória (főleg a kisebb két- és háromtengelyeseknél), ahol az útdíj főutakon több mint a duplájára emelkedik.
Juhász Attila szerint nagy érvágás a kereskedőknek az is, hogy számos új szakaszt, összesen 130 kilométert vontak be a fizetős rendszerbe. Ez ugyan nem tűnik soknak, de ezek között van az M0-s körgyűrű, amelynek kiemelt jelentősége van az árufuvarozásban.
„Budapest és az agglomeráció hagyományosan felülreprezentált a magyar építőiparban, hiszen ez a terület adja a hazai építőanyag-kereskedelmi piac nagyjából harmadát, ami miatt sok szereplő kifejezetten törekedett korábban arra, hogy az M0-s körgyűrűhöz közel létesítsen telephelyet. Az M0-s jelentőségét tovább növeli a magyar gyorsforgalmi úthálózat sugaras szerkezete is, hiszen a kelet–nyugati forgalom is szinte teljes egészében itt halad át” – magyarázza az elnök.
Juhász Attila egy fővárosi agglomerációban működő építőanyag-kereskedő szemszögéből modellezve a piaci helyzetet arra jutott, hogy az útdíj emelkedése, az új szakaszok fizetőssé tétele és a jövedéki adó emelése összességében januártól átlagosan 2 százalékos addicionális áremelést eredményez az építkezés helyszínére szállított építőanyagok árában.
A modell figyelembe veszi azt is, hogy az építőanyag általában nem egy, hanem két utat tesz meg; először – egész kamionos kiszerelésben – a gyártótól a kereskedő telephelyére kerül, sok esetben külföldről, tehát akár több száz kilométert is megtesz az országhatáron belül. Innen – kisebb tételekben és rövidebb utakat megtéve – szállítják az anyagokat az építkezésekre az ütemezésnek megfelelően. Juhász Attila szerint a fuvardíjak emelkedését a gyártók és a kereskedők kénytelenek áthárítani, mivel a csökkenő kereslet és ennek eredményeként a forgalom – jellemzően 30 százalékos – tavalyi visszaesése már annyira megnehezítette a helyzetüket, hogy nem tudnak több veszteséget bevállalni.
A számítások szerint a gyártótól a felhasználóig tartó út fuvardíjai a változások miatt összességében és átlagosan 16 százalékkal emelkednek 2024 első hónapjában.
A költségnövekedés beépülése az árakba átlagosan 2 százalékos addicionális áremelési hatást eredményez valamennyi kiszállított építőanyagra vetítve. „Ez átlagos érték, a tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet. A végső ár kialakulásában meghatározó az áru értéke, tömege és térfogata, hiszen minél értékesebb a termék, annál kisebb a szállítási díj súlya a végső árban, és fordítva; a tömegtermékek (például a térkő, a falazóanyag és a tetőcserép) esetében, amelyek a forgalom gerincét adják, a fuvardíjak akár 15-20 százalékos súlyt is képviselhetnek a felhasználónál érvényesülő árakban, így ezeknél az áremelkedés mértéke is nagyobb lehet.
Juhász Attila arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2 százalékos áremelkedés hozzáadódik az építőanyagárak 2024-ben várható emelkedéséhez. A kereskedők szerint az infláció követő áremelkedés zöme már az első negyedévben megvalósulhat, hiszen egyre több szállító jelzi kereskedelmi partnereinek 5-10 százalékos áremelési szándékát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.