Bőséges év volt 2023 azoknak a megtakarításra képes magyar háztartásoknak, amelyek hazai értékpapírokban fialtatták meglévő vagyonukat, tavaly ugyanis bő harmadával, azaz közel hatezermilliárd forinttal ugrott meg az ilyen befektetési termékekben lévő összvagyon a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint. Tavaly év végén összesen 23 410,2 milliárd forintot tartottak a háztartások magyar állampapírban, egyéb hazai kibocsátású kötvényekben, befektetési alapokban, valamint a pesti tőzsdén jegyzett hazai részvényekben.
Ez 5976,2 milliárd forintos gyarapodás egy év leforgása alatt. Az állampapír-vásárlást a kormány szabályozási eszközökkel is igyekezett megtámogatni, így 2023 júliusa óta számos más befektetési eszközre kiterjesztette a 13 százalékos szochofizetési kötelezettséget, ezzel biztosítva adóelőnyt az állampapírnak. A bankoknak emellett az állampapír-vásárlás előnyeiről kellett tájékoztatniuk ügyfeleiket.
A tőzsdézők is jól jártak az év végi hajrával, az év utolsó hónapjában mérséklődött az állampapírok vonzereje, ezekből ugyanis csupán 109,3 milliárd forintot vásároltak a háztartások, miközben a legnagyobb riválisnak számító befektetési alapokba ennek csaknem dupláját, 212,7 milliárdot kötöttek le. A magyar részvényekbe is kifejezetten bőséges, 30 milliárdos friss tőke érkezett, és az egyéb kötvényeknek is sikerült mintegy 23 milliárd forintot begyűjteniük a lakosságtól.
Lassan egy éve van érvényben részleges sávzárás Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjánál. Közben negyedik hónapja ismert, hogy a főpolgármesteri hivatal úgy döntött, nincs ok elbontani a Népligeti felüljárót. Ismert, a Népligeti felüljáró lezárására azért volt szükség, mert 2023 tavaszán megkezdődött az 1978-ban, tehát 45 éve átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata.
A Világgazdaság információja szerint a sávlezárás miatt lakossági megkeresés érkezett az ügyben illetékes fővárosi céghez, a Budapest Közúthoz. A társaság által adott válasz pedig lapunkhoz is eljutott. A január végi rövid tájékoztatóban az áll, hogy a Népligeti felüljáróból kiemelt vasbeton gerendák visszapótlásáról még nem született döntés, de ez rövidesen meg fog történni. Kiemelték, hogy ennek igen magas a költsége.
Ígéretet tettek rá, hogy amint megszületik a vonatkozó döntés, a Budapest Közút a végrehajtáshoz szükséges munkálatokat el fogja kezdeni. Csakhogy ennek az időpontját nem tudják meghatározni.
Magyarán a népligeti felüljáró szétverésére még volt pénz, de a helyreállításra már nincs. Hogy erre miért nem rendeltek eleve forrást, az érthetetlen.
Addig is, amíg nem lesz meg a szükséges finanszírozás, az arra járó napi 15 ezer jármű jól teszi, ha fokozott figyelemmel közlekedik.
Másfél éve a török Yildirim csoport megvásárolta Horvátország egyetlen műtrágyagyárának többségi tulajdonát. Az üzem továbbra is csak tartaléklángon működik. A múlt század derekán épült gyártósorok jelentős modernizációra szorulnak, amit a török fél készen áll finanszírozni, viszont ehhez feltételeket szab.
A többségi tulajdonos 70 millió eurót fektetne a cégbe, és ugyanennyi pénzt vár a horvát államtól is.
A törököknek arra is van megoldásuk, ha a kormány nem hajlandó a tőkeinjekcióra. Ekkor a Yildrim a 70 millió eurós befektetését részvényekké konvertálná, így az ő kezébe kerülne a vállalt 80 százaléka. Ehhez viszont Zágráb beleegyezésére van szükség. A törökök ezért arra szólították fel a kormányt, hogy ha nem akar beszállni a stratégiai fontosságú üzletbe, akkor legalább ne hátráltassa a megvalósítását. Sajtóhírek szerint a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy Zágráb hátrább lép, mivel nincs pénze a gyár modernizációjára.
Kivárásra játszanak a magyar üzemanyagpiacon az árazás kapcsán – ez derül ki a Holtankoljak friss tájékoztatásából. Az üzemanyagár-figyelő blog szerint ugyanis szerdától még nem változnak a hazai üzemanyagárak a benzinkutakon és a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is változatlan maradt a hét közepén.
A várakozás ugyanis az volt, hogy ezen a héten a mértékadó Brent típusú kőolaj hordónkénti árának csökkenésével összhangban látványos, akár 20 forintos áresés is bekövetkezhet. Ebből
mindösszesen annyi valósult meg, hogy pénteken a benzin átlagára három forintot csökkent.
Különös felhívás jelent meg az osztrák közmédiában. Azt népszerűsítik, hogy az ausztriai hulladékhasznosító kifejezetten magyar nyelvű targoncakezelői tanfolyamot indít, azzal a céllal, hogy mérsékelje az osztrák munkaerőpiacon tapasztalható szakmunkáshiányt.
A képzés helyszíne Bruck an der Leitha, magyarul Lajtabruck, nyilván nem véletlenül. A pár ezer fős városka ugyanis mindössze 30 kilométerre van a magyar határtól. A magyar nyelvű targoncásképzésre február 22-ig lehet jelentkezni. A VOEB már most kilátásba helyezte, hogy ha a dedikált tanfolyam sikeres lesz, akkor újabbat hirdetnek, immár szerb nyelven. Ausztriában a targoncavezetéshez speciális vezetői engedélyre van szükség. Csakhogy ennek megszerzését sokszor a nyelvi akadályok nehezítik. Az említett helyen már így is jelentős számú magyar dolgozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.