Európai szintű vásárlásösztönző támogatást kell biztosítani az uniós autóipar gyors és gördülékeny zöld átmenete érdekében – fogalmazott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
Tavaly globális szinten 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették.
Kínában az eladott autók már közel 30 százaléka elektromos, ez az arány Európában 21, az USA-ban pedig csak 8 százalékot tesz ki.
Ennek alakulását érdemben befolyásolja, hogy 2022-ben összességében Kína biztosította a legtöbb – több mint 22 milliárd dollár – állami támogatást az elektromos járművek vásárlásához. A bőkezű állami szubvenció – ami ösztönzi a kereskedelmet és a gyártást – miatt a zöld ipart is az ázsiai ország dominálja, az ország a világ egyik legnagyobb exportőre – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.
A minisztérium emlékeztet, hogy az USA elektromosjármű-piaca gyorsan növekszik, az amerikai kormány most szövetségi szintű állami támogatást vezetett be az Inflation Reduction Acten belül az elektromos járművek vásárlására vonatkozóan, amivel a beszállítóit is erősíti, hiszen az alkatrészeknek az USA-ból kell származnia a támogatás elnyeréséhez. Kína és az Egyesült Államok térnyerése mellett az Európai Unió azonban le fog maradni, amit jól mutat a német elektromosautó-támogatási program: miután a programot decemberben lezárták a kereslet azonnal jelentősen visszaesett és előretekintve is jóval alacsonyabb kereslettel számolnak. A belső égésű motorok betiltására vonatkozó 2035-ös EU céldátum felülvizsgálata pedig olyan bizonytalanságot szül, ami árt mind a zöldátállásnak az iparban, mind pedig keresleti oldalon.
Nagy Márton azt mondta, hogy az európai elektromos autóipar fellendítése és megerősítése érdekében lépni kell: uniós szintű elektromosjármű-vásárlásösztönző programot szükséges indítani, hogy lépést tudjunk tartani az USA-val és Kínával, amelyek jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására. Az új, iparpolitikai és állami támogatási megközelítésű program – az általános zöld és digitális átállás támogatása helyett – az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói mind pedig gyártói oldalról. Az Európai Unió egyik legnagyobb vállalása a zöld átállás, a karbonsemlegesség megvalósítása, ezért
környezetvédelmi és iparstratégiai szempontból is közös érdekünk, hogy Európa az elektromos autók gyártói oldalának vezető hatalma legyen,
megtartsa versenyképességét az USA és Kína térhódításával szemben. A magyar soros elnökség alatt kiemelt figyelmet fogunk fordítani a programra – közölte Nagy Márton.
Nagy Márton: európai szintű elektromosautó-vásárlás ösztönző támogatást kell indítaniA tárcavezető hangsúlyozta: a támogatásnak termékszintig kellene lemennie, mivel az általános intézkedések kora lejárt. A közelgő EU-elnökség során ezért a magyar kormány eltökélt célja lesz egy átfogó EV-támogatási dosszié megnyitása. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.