Az elmúlt időszak egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó gazdasági sztorija, hogy a magyar állam visszavásárolja a ferihegyi repülőteret üzemeltető céget.
A Budapest Airport Zrt. 75 százalékát 2005-ben egy 75 évre szóló koncesszió keretében privatizálta az akkori Gyurcsány-kormány. A vevő a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető BAA Internacional Lcd. volt, az eladási ár pedig 464,5 milliárd forint. A még állami tulajdonban lévő 25 százaléknyi részvényt 2011-ben értékesítette 37 milliárd forintért a második Orbán-kormány, miután belátta, hogy a kisebbségi részesedés nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport stratégiai működésében.
Mióta 2023 februárjában kiderült, hogy a magyar kormány ismételten napirendre vette a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető társaság visszavásárlását, némi túlzással a fél ország tűkön ül, hogy mikor jelentik be végre hivatalosan is a dealt.
A ferihegyi repülőtér visszavásárlása ténykérdés, már csak az bizonytalan, mikor tudják bejelenteni hivatalosan is a megállapodást. A legfrissebb hír, hogy
erre már legfeljebb csak heteket kell várni.
Ezt Gulyás Gergely közölte a csütörtöki kormányinfón újságírói kérdésre. Ennél is lényegesebb azonban, amit a Miniszterelnökséget vezető miniszter ezt követően ismertetett. Gulyás Gergelyt ugyanis megkérdezték, hogy milyen költségekre számol a kormány a ferihegyi reptér fejlesztésénél, és milyen forrásból fedezné mindezt. Gulyás Gergely válaszában elmondta (ez ezen a linken tekinthető meg), hogy
Világossá tette, hogy önmagukban már ezek jelentős beruházást feltételeznek, éppen ezért ez nem csak állami forrásból valósulhat meg.
Ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. Több száz milliárd forintos fejlesztésekről van szó, ezek között van olyan, amelyet piaci alapon is meg lehet csinálni, ami főleg a vasútra igaz
– mondta. Ezzel nemcsak megerősítette, hogy amint meglesz az adásvételi szerződés, a kormány napirendre veszi a ferihegyi repülőtér fejlesztését, hanem azt is elárulta, hogy ebbe piaci finanszírozást is becsatornáznak. Ez pedig elsőre jóval biztosabb konstrukciónak tűnik a szükséges fejlesztések elvégzésére, mint a korábbi tervek, amelyek az állam egyedüli szerepvállalásából indultak ki. Hogy miért éri meg a magyar államnak visszavásárolni a ferihegyi repülőteret, azt az alábbi cikkben foglaltuk össze.
Páratlan aranytartalékokat rejt FerihegyA budapesti repülőtér kétpályás rendszere messze van a maximális kihasználtságtól. Kerítésen belüli fejlesztésekkel megduplázható az utasforgalom. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.