Továbbra sincs érdemi munkavégzés az M30-as autópálya szikszói szakaszán, amelyet két hónappal ezelőtt a pályatest megcsúszása miatt fél évre le kellett lezárni tudta meg a Világgazdaság. Mint ismert, február 17. óta az M30-as gyorsforgalmi út 33-as és a 40-es kilométere között mindkét oldalon teljes zár van érvényben, miután a 38-as kilométernél az autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, a burkolaton hosszanti irányú repedések jelentek meg. Az autópályát fenntartó Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkor azt a tájékoztatást adta, hogy az elmozdulás olyan mértékűvé vált, hogy már veszélyezteti a biztonságos közlekedést. 

autópálya
Továbbra is a károk felmérése zajlik az M30-as autópálya szikszói szakaszán / Fotó: Bujdos Tibor / Észak-Magyarország

A koncessziós társaság az elmozdulások észlelése után azonnal felvette a kapcsolatot a beruházó magyar állammal, amely felszólította a kivitelezőt a javításra és a hiba okának megszüntetésére. Érdekes, hogy az érintett szakasz kivitelezője az a Strabag volt, amely már korábban, a Hárosi Duna-híd építése kapcsán is összetűzésbe került a magyar hatóságokkal. Miután a hídba beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkrementek, a magyar állam képviselője azzal vádolta meg az osztrák vállalatot, hogy nem az elvárható gondossággal járt el.

Ezúttal azonban más jellegű probléma, az eddig napvilágot látott információk szerint egy 100-150 méter széles szakaszon van megsüllyedve a pályatest, ahol a 10-12 méteres földalapból álló szerkezet elmozdult, így nem elképzelhetetlen, hogy végül a teljes pályaszerkezetet újra kell építeni.

A Világgazdaság megkereste a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériumot és a Strabagot is, hogy megtudjuk, mikor várható a helyreállítás megkezdése, befejezése, továbbá hogy lezárult-e már a szakértői vizsgálat, és az milyen eredményre jutott. A minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy az M30-as autópálya szerkezeti problémájának okát a kivitelezőnek kell feltárnia, a hiba vizsgálata pedig releváns szakértők bevonásával jelenleg is zajlik. Azt viszont a szaktárca sem tudta megmondani, hogy az érdemi munkavégzésre mikor kerülhet sor az érintett szakaszon.

A munkaterületre történő felvonulást és a szükséges intézkedéseket, a tervek, hozzájárulások meglétét követően lehet meghatározni

közölték. Kizárólag a hiba okának feltárását követően, valamint a helyreállítási tervek ismeretében lesz lehetőségük meghatározni 

  • az autópálya érintett szakaszának lezárási időtartamát, illetve 
  • a helyreállítás teljes költségét.

Az osztrák cég elzárkózott a nyilatkozattételtől, kérdésünkre azt írták, a kivitelező vállalat projektigazgatósága és az Építési és Közlekedési Minisztérium (jogelőd NIF Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) között fennálló szerződésük értelmében hivatalos nyilatkozatot csak a megrendelő adhat, így nem áll módukban közvetlenül válaszolni.

Az M30-as az előző uniós ciklus legnagyobb beruházása volt

Az M30-as autópályát kevesebb mint két és fél éve, 2021 októberében adták át a forgalomnak. A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forintot tett ki, amellyel az előző uniós ciklus legnagyobb összegű projektje volt.

A közbeszerzést három részre bontotta a kiíró NIF: az első 10,4 kilométert, a Miskolc és Szikszó közötti, tehát a problémás szakaszt a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma nyerte el 39,4 milliárdért, 

a második, 24,2 kilométeres szakaszon, Szikszó és Encs között a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik, Encs és Tornyosnémeti közötti szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett 63,9 milliárd forinttal.