Továbbra sincs érdemi munkavégzés az M30-as autópálya szikszói szakaszán, amelyet két hónappal ezelőtt a pályatest megcsúszása miatt fél évre le kellett lezárni – tudta meg a Világgazdaság. Mint ismert, február 17. óta az M30-as gyorsforgalmi út 33-as és a 40-es kilométere között mindkét oldalon teljes zár van érvényben, miután a 38-as kilométernél az autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, a burkolaton hosszanti irányú repedések jelentek meg. Az autópályát fenntartó Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkor azt a tájékoztatást adta, hogy az elmozdulás olyan mértékűvé vált, hogy már veszélyezteti a biztonságos közlekedést.
A koncessziós társaság az elmozdulások észlelése után azonnal felvette a kapcsolatot a beruházó magyar állammal, amely felszólította a kivitelezőt a javításra és a hiba okának megszüntetésére. Érdekes, hogy az érintett szakasz kivitelezője az a Strabag volt, amely már korábban, a Hárosi Duna-híd építése kapcsán is összetűzésbe került a magyar hatóságokkal. Miután a hídba beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkrementek, a magyar állam képviselője azzal vádolta meg az osztrák vállalatot, hogy nem az elvárható gondossággal járt el.
Ezúttal azonban más jellegű probléma, az eddig napvilágot látott információk szerint egy 100-150 méter széles szakaszon van megsüllyedve a pályatest, ahol a 10-12 méteres földalapból álló szerkezet elmozdult, így nem elképzelhetetlen, hogy végül a teljes pályaszerkezetet újra kell építeni.
A Világgazdaság megkereste a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériumot és a Strabagot is, hogy megtudjuk, mikor várható a helyreállítás megkezdése, befejezése, továbbá hogy lezárult-e már a szakértői vizsgálat, és az milyen eredményre jutott. A minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy az M30-as autópálya szerkezeti problémájának okát a kivitelezőnek kell feltárnia, a hiba vizsgálata pedig releváns szakértők bevonásával jelenleg is zajlik. Azt viszont a szaktárca sem tudta megmondani, hogy az érdemi munkavégzésre mikor kerülhet sor az érintett szakaszon.
A munkaterületre történő felvonulást és a szükséges intézkedéseket, a tervek, hozzájárulások meglétét követően lehet meghatározni
– közölték. Kizárólag a hiba okának feltárását követően, valamint a helyreállítási tervek ismeretében lesz lehetőségük meghatározni
Az osztrák cég elzárkózott a nyilatkozattételtől, kérdésünkre azt írták, a kivitelező vállalat projektigazgatósága és az Építési és Közlekedési Minisztérium (jogelőd NIF Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) között fennálló szerződésük értelmében hivatalos nyilatkozatot csak a megrendelő adhat, így nem áll módukban közvetlenül válaszolni.
Az M30-as autópályát kevesebb mint két és fél éve, 2021 októberében adták át a forgalomnak. A 2018 márciusában indult beruházás összköltsége 200 milliárd forintot tett ki, amellyel az előző uniós ciklus legnagyobb összegű projektje volt.
A közbeszerzést három részre bontotta a kiíró NIF: az első 10,4 kilométert, a Miskolc és Szikszó közötti, tehát a problémás szakaszt a Strabag Építő Kft. és a Strabag AG konzorciuma nyerte el 39,4 milliárdért,
a második, 24,2 kilométeres szakaszon, Szikszó és Encs között a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik, Encs és Tornyosnémeti közötti szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett 63,9 milliárd forinttal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.