BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem a béremelés az egyetlen út: a cégek is jól járnak az utalványokkal

A cégek 90 százaléka fejleszti a béreket idén, mindössze 5 százalékuk tudja kompenzálni teljes mértékben az inflációt béremeléssel – derült ki egy friss kutatásból. A vállalatoknál dolgozó gazdasági és HR-szakemberek számára fontos információ, hogy van egy egyszerű, a bérnél lényegesen kedvezőbb költséggel adható megoldás, amellyel idén januártól már évente három alkalommal, összesen évi több mint nyolcvanezer forint adható, akár a családtagoknak is.

A magyar cégek 90 százaléka emelte vagy tervezi emelni idén a béreket. Háromnegyedük minden dolgozójának emeli a fizetését – derül ki a béren kívüli juttatások specialistája, a Rewin kutatásából. Az áprilisban végzett, közép- és nagyvállalatok vezetőinek megkérdezésével járó felmérés adatai szerint a béremelést adó cégek kétharmada ugyanakkor csupán 5–10 százalék közötti bérfejlesztést tud végrehajtani, ami jóval alatta marad a 2023-as átlagos 17,6 százalékos inflációnak.

20210403 Budapest Duna House  irodaeladó lakás ingatlanFotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG
A béremelés helyett vannak más megoldások is / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Mindössze 5 százalék azon cégek aránya, amelyek ténylegesen kompenzálni tudják a béremeléssel a 2023-as inflációt.

Ez különösen annak fényében érdekes, hogy a munkaerőhiány miatt a vállalatoknak nagyon fontos a dolgozók megtartása.

Mivel nemcsak a vállalkozások költségei emelkednek, de a létfenntartás is drágul, a munkavállalók indokoltan várják el a reálbérük szinten tartását, amit azonban a költségprésben lévő munkáltatók többnyire csak részlegesen képesek teljesíteni. A nagyobb fizikai állománnyal rendelkező cégek esetében gyakoribb volt a minden dolgozóra kiterjedő emelés. A zömében szellemi dolgozókat foglalkoztató cégeknél (68 százalék), illetve az 50–100 fő közötti cégeknél (55 százalék) volt a legalacsonyabb a „mindenkinél emeltünk” válaszok aránya. A legjellemzőbb eljárásnak a mindenkire kiterjedő egységes béremelés és a teljesítmény szerinti differenciálás bizonyult, a vizsgált cégeknél mindkét módszer közel egyharmados hányaddal szerepelt.

A magyar vállalatokra az infláció bér- és költségoldalon is nagy nyomást helyez.

Ezért fontos szerephez juthatnak azok a juttatási formák, amelyekhez jelentős adóelőny tartozik, adminisztrációs szempontból is egyszerűek és széles körben használhatók, tehát a dolgozók megélhetésével kapcsolatos dolgokra költhetők. Személyenként évi 80 040 forint adható ilyen formában, „csekély értékű ajándék juttatásként” évente három különböző részletben.

A béremelést adó cégek kétharmada ugyanakkor csupán 5-10 százalék közötti bérfejlesztést tud végrehajtani

Fontos tudni, hogy ez a juttatás a munkavállalók családtagjainak is adókedvezménnyel adható, egy négyfős család esetében tehát ez akár 320 ezer forintnál is magasabb összeg lehet egy év alatt – mondta Ruga Róbert, a Rewin ügyvezető igazgatója a kutatás tanulságait kommentálva. 

A válaszadó cégek jelentős hányada az alkalmi juttatást utalvány helyet bérként adózva, számlára utalva biztosítja, annak ellenére, hogy lényegesen magasabb költséggel jár.

Pedig a „csekély értékű juttatásnak” nevezett megoldást a megkérdezett döntéshozók 89 százaléka ismeri, és ismert az is, hogy lényegesen kevesebb közteherrel jár, mint a bér. Idén a megkérdezettek 53 százaléka már biztosan élni fog a lehetőséggel, nagyobbrészt utalvány formájában, ugyanakkor 28 százalék még nem döntött arról, hogy alkalmazza-e ezt a juttatási formát. Az ügyvezető arra hívta fel a figyelmet, hogy a kutatás szerint azok háromnegyede is megfontolja a csekély értékű juttatás opcióját, akik eddig nem éltek vele, és csak a kutatás során értesültek róla, ami azt jelenti, hogy a megoldás előnyei, az egyszerűség, az adóelőny – összesen 33,04 százalék közteherrel jár – és az évi 80 040 forintos határ sok vezető számára meggyőző.

A kutatás azt vizsgálta, mit tehetnek a vállalatok a dolgozók megtartása és az elvándorlás megakadályozása érdekében. Az egészen friss, áprilisban 160 fő – a témában kompetens vállalati gazdasági és HR-döntéshozó – online megkérdezésével zajlott vizsgálat tapasztalatai szerint a cégek költségérzékenysége miatt jelentős kiaknázatlan lehetőség van az egyszerűen adminisztrálható, a bérnél lényegesen kisebb költséggel adható és széles körben elfogadott utalványokban. A béren kívüli juttatás a válaszadók közel 95 százalékára jellemző, az ötszáz fő feletti cégeknél pedig általánosnak tekinthető.

A juttatások mértéke a válaszadók kétharmadánál idén nem emelkedik – igaz, a száz fő feletti vállalatok közül tízből négy növelést tervez. A leggyakoribb juttatási forma a SZÉP-kártya (86 százalék) és az iskolakezdési támogatás (29 százalék). Míg száz fő alatt a cégek csupán 23 százaléka, addig a száz fő feletti cégeknek a 67 százaléka ad párhuzamosan többféle juttatást is ad a dolgozóinak. 

Itt az igazság a magyar bérrobbanásról – ezért nem érzik sokan, hogy emelkedik a fizetésük

Az elemzőket is meglepte az idei első hónapokban tapasztalt béremelkedési ütem, januárban és februárban is 14 százalékot meghaladó volt a keresetek növekedési üteme. A hétköznapi tapasztalat viszont egyáltalán nem igazolja a statisztikai adatokban megjelenő bérrobbanást, ami nem véletlen.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.