A turisztikai ágazatot érintő munkaerőpiaci problémákról és a vendégmunkásokról tartottak konferenciát a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), valamint az Országos Humánmenedzsment Egyesület szervezésében. Gál Pál Zoltán, a VIMOSZ elnöke köszöntőjében elmondta, a munkaerő toborzásban komoly versenyben vannak a kereskedelemmel, az építőiparral is, a munkavállalók nagyon gyorsan váltanak. A vendégmunkások kérdése átpolitizálódott, sokan összekeverik a vendégmunkást a migránssal, ezt a negatív attitűdöt el kell oszlatni mielőbb.
Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke arról beszélt, hogy a turizmusban nem lehet csökkenteni a munkaerőigényt, az ágazat egyre inkább rászorul a külföldi munkaerőre. Ismertette: a frissen elkészült új törvény szerint külföldi állampolgároknak jelenleg 24 jogcímen lehet Magyarországon tartózkodni. Azt mondta, ugyan bonyolult a szabályozás, de kellően rugalmas. 15 országból jöhet munkavállaló, viszont a munkakörök listája korlátozott.
Az engedélyezést megelőzi egy munkaerőpiaci vizsgálat, bizonyítani kell, hogy nincsen megfelelő magyar munkaerő a kínált pozíciókra. A jogszabály meghatároz egy éves keretszámot, 2024-ben 65 ezer új engedély adható ki.
A magasan képzett munkavállalókra vonatkozóan is megszületett a jogszabály, de egyelőre nem elég vonzó az, amit Magyarországon kaphatnak, az európai környezethez képest. Beszámolt arról is, hogy erősen támadták a 2+1 éves időkorlátot, de sikertelenül. Álláspontja szerint ez nem versenyképes, nem tervezhető, és felülírja a gazdasági racionalitást, hosszú távon nem is lesz tartható.
Csaposs Noémi, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke a 2024-es munkaerőpiaci trendekről azt mondta, ez a bizonytalanság kora, nem kiszámítható a növekedés, mint a pandémia előtti időszakban. Változtak a munkavállalói igények is, nagyobb lett a munka-magánélet egyensúly iránti igény. Fontos kihívásnak nevezte, hogy a különböző kultúrák együtt tudjanak dolgozni, de nem lehet eltekinteni az egyenlő bérek, egyenlő bánásmód kérdésétől sem, ezzel mind meg kell küzdeni a munkáltatóknak. A harmadik kihívásnak a digitalizációt és az automatizációt jelölte meg. Hangsúlyozta, demográfiai problémákkal is meg kell küzdeni a munkáltatóknak, jelenleg 5 generáció működik a munkaerőpiacon. Kiemelte: komoly hiányosságok vannak képzés és nyelvtudás területén. Utalt arra is, hogy a munkanélküliekkel nem számol a munkaerőpiac, a kormány minden jóindalatú törekvése ellenére már nem lehet tartósan visszahozni őket a munkaerőpiacra. A munkavállalók bérigényét a munkáltatók sokoldalú jutalmazási, motivációs rendszerekkel kénytelenek kielégíteni, ez nem könnyű – tette hozzá.
Máltai szakemberek is részt vettek a konferencián, Fabio Muscat az OZOgroup képviseletében elmondta, hogy sok hasonló munkaerőpiaci probléma jelentkezik mindkét országban. Málta is kis területű ország, rendkívül nagy gazdasági hatása van a turizmusnak, viszont a hazai lakosságnak szintén vannak ellenérzései a vendégmunkásokkal kapcsolatban. Viszont nincs elegendő munkaerő, sokan nem akarnak hétvégén vagy éjszaka dolgozni, ahogy a szállodaiparban ez elvárható. Beszélt arról is, hogy a vendégmunkások alkalmazásánál a legfontosabb feladat a kulturális integráció, meg kell ismerni a helyi szokásokat, hagyományokat, munkarendet, de ugyanígy ismerni kell a vendégmunkások eltérő kulturális igényeit is.
Balogh Csaba volt OIF osztályvezető-helyettes, a Starjobs Magyarország képviseletében kiemelte, az új idegenrendészeti jogszabály komolyan átalakította a munkaerő-kölcsönzést és behozatalt. A legtöbb munkavállaló Vietnámból érkezik, ők gyorsan alkalmazkodnak, hamar megtanulják a nyelvet, és nincsenek túl nagy kulturális különbségek, könnyen beilleszkednek. Viszont az új jogszabály szerint a lakosságtól elszeparáltan kell elszállásolni őket, meg kell oldani a szálláshelyeket, a munkáltatók már nem tudják a városi munkásszállásokon elhelyezni őket. Sok esetben konténertáborokat építenek, közel a munkahelyhez, hogy minél kevesebb legyen a közlekedés. Elmondta, ha a munkáltatók kölcsönzik a munkaerőt, akkor minden teher a kölcsönzőé, az adminisztráció, az elszállásolás is.
A vendégmunkásokat foglalkoztató vállalatvezetők a tapasztalataikat ismertetve elmondták, hogy vegyesek az érzéseik. Az ázsiai vendégmunkásokkal sokat kell foglalkozni, a lelkükkel is, ez nagyon fontos, így fogalmazott Sáfár Ferenc, a Biogastro kft. tulajdonosa-ügyvezetője.
Az ázsiai munkavállalók gyorsan tanulnak az üzemi konyhán, nagyon vizuálisak, képek, fotók alapján pillanatok alatt megtanulnak mindent, magas a munkamoráljuk, nagyon elégedettek a thai munkavállalókkal.
Szerinte az integrálási folyamat 3–6 hónap közé tehető. A jövőt latolgatva annyit mondott, egészen biztos, hogy egyre több szakképzett munkaerőre lesz szükség, főleg szakácsokra. Görög Rudolf, a Work and Smile munkaközvetítő tulajdonosa elmondta, elsősorban Thaiföldről hoznak munkaerőt, konyhai, mosodai, takarítói munkára, a thai munkavállalók megállják a helyüket, náluk a lemorzsolódás nagyon alacsony. Hozzátette: egyre több a megkeresésük, kisebb cégeknek is tudnak segíteni, akár 4-5 emberrel, akár több tucattal is, de nem ezres létszámban.
Varga Csaba, a Danubius Hotels üzemeltetési és HR igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy szerte Európában rengeteg harmadik országbeli dolgozik a turizmusban, ez nálunk is elkerülhetetlen lesz. Lassan meg kell szoknia a magyar társadalomnak, hogy sok pozícióban harmadik országbeli munkavállalót lát, sőt azt is, hogy néhány éven belül esetlegesen ázsiai főnöke lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.