BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Húsz év után küldené ismét az unió szégyenpadjára Magyarországot Brüsszel

Szinte pontosan húsz évvel ezelőtt, követlenül az unióba való belépésünk után indította el Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a túlzott deficiteljárást, amely a járvány óta tartó túlköltekezés miatt a következő heteken ismét napirendre kerülhet. Noha a költségvetés most sem épp a szebbik arcát mutatja, határozottan jobb állapotban van, mint a baloldali kormányok idején, így talán nem kell megint 9 évet várni, hogy megszüntessék a procedúrát. De ezzel együtt borítékolható, hogy újabb front nyílik a kormány és a bizottság között.

Túlzottdeficit-eljárást indít Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a magas költségvetési hiány miatt – közölte az uniós testület a napokban. A döntés nem volt váratlan, hiszen idén kellett visszatérni a 2020-as koronavírus-járvány idején felfüggesztett Stabilitási és Növekedési Paktumhoz, amely 3 százalékos hiánycélban 60 százalékos adósságszintben határozza meg a fiskális politika keretrendszerét.

EU Commissioner for Competition Joaquin Almunia gives a press conference on the tech sector and patents at the European Union Headquarters in Brussels on April 29, 2014. The European Commission has today rendered commitments offered by Samsung Electronics (Samsung) legally binding under EU antitrust rules. According to these commitments, Samsung will not seek injunctions in Europe on the basis of its standard essential patents (SEPs) for smartphones and tablets against licensees who sign up to a specified licensing framework. Under this framework, any dispute over what are fair, reasonable and non-discriminatory (so-called "FRAND") terms for the SEPs in question will be determined by a court, or if both parties agree, by an arbitrator. The commitments therefore provide a "safe harbour" for all potential licensees of the relevant Samsung SEPs. AFP PHOTO / JOHN THYS (Photo by JOHN THYS / AFP)
Joaquín Almunia Amann spanyol szocialista politikus, 2004 és 2009 között az Európai Bizottság gazdasági és monetáris ügyekért felelős tagja  /Fotó: JOHN THYS / AFP

Bár idén számos ponton rugalmasabb lett a rendszer, hiszen a védelmi kiadások növelését nem kell beleszámítani a hiány mértékébe, így is nagyon távol vagyunk a szigorúnak számító költségvetési gazdálkodástól. Tavaly is még 6,7 százalékos volt az államháztartási deficit, tehát több mint a duplája a megengedett szintnek. Ráadásul Magyarország idén már az ötödik egymást követő éve nem tudja teljesíteni a feltételeket. Ám ezzel korántsem vagyunk egyedül az EU-ban: hasonló problémával küzd Belgium, Olaszország, Franciaország, Lengyelország, Málta és Szlovákia. A sokak szemében bezzeg Romániának tartott szomszédunk ellen pedig azért nem indult procedúra, mert már a járvány előtt egyedüliként túlköltekezett, így már 2019-ben eljárás alá került.

Hazánk mindenesetre pontosan húsz évvel azután, hogy először elindította a bizottság a túlzott deficiteljárást, rögtön az uniós csatlakozásunkat követően, ismét Brüsszel szégyenpadjára kerülhet, ha a tanács júliusban a bizottság javaslatának megfelelően valóban elindítja az eljárást. Legutóbb 9 év kellett, hogy onnan kikerüljünk.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy ma rosszabb állapotban lenne a költségvetés, mint a baloldali kormányok idején. Egy nagy különbség van az akkori időkkel szemben: a 2000-es évek közepén konjunktúra és pénzbőség volt a világgazdaságban, ennek ellenére volt magas nálunk a hiány (2006-ban a gazdasági növekedés közepén közel 10 százalékos volt a deficit). Ráadásul az sem mindegy, hogy a hiány szerkezete hogyan néz ki, azaz állam működési oldalán vagy a beruházások terén keletkezik.

Ezzel együtt jól látható, hogy a kormány a korábbi évekhez képest sokkal inkább tűnik elkötelezettnek, hogy leszorítsa a deficitet, ezt mutatja, hogy ugyan a növekedés helyreállítása prioritást élvez, 675 milliárd forintos beruházás elhalasztásáról döntött áprilisban. Az idei gazdasági évnyitón pedig Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy a kormány tervei szerint 4 év alatt térnénk vissza 3 százalék alatti szinthez. A kormány ezen terve már összhangban lehetett az eljárás megindításával. 

Újabb front a kormány és a bizottság között? Már megint az uniós források...

Árokszállási Zoltán, az MBH Bank Elemzési Centrumának vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a hiánylefutás tekintetében lehet vita, mivel a kormány 4,5 százalékos hiányt tervez idénre, jövőre pedig a GDP 3,7 százalékát, de Brüsszel ennél magasabb pályát jelez előre. 

Az idei évre 5,4 százalékos, 2025-re 4,5 százaléknyi GDP-arányos hiányt látnak Brüsszelben. Így elképzelhető, hogy valamiféle intézkedést írnak majd elő

– mutat rá a szakértő. A bizottság mostani döntésében olyan javaslatok fogalmazódnak meg, amelyek pont a kormány számára érzékeny területeket érintenek, ilyen a rezsicsökkentés vagy a kamatplafon kivezetése, azaz borítékolható, hogy az amúgy sem feszültségmentes viszony tovább romlik. Egyébként a korábbi túlzottdeficit-eljárás sem volt mentes a konfliktusoktól: annak ellenére, hogy már 2012-ben 3 százalék alatt volt a magyar költségvetési hiány, a bizottság csak 2013-ban zárta le. 

Óriási csaták voltak akkoriban is a magyar kormány és Olli Rehn pénzügyi biztos között, sőt a bizottság 2012 februárjában épp a magyar elnökség alatt elfogadott 6-os csomag alapján javasolta az ECOFIN Tanácsnak a kohéziós források egy részének felfüggesztését.

Végül óriási diplomáciai háttérmunka kellett ahhoz, hogy az ECOFIN ülésén a pénzügyminiszterek megtorpedózzák a bizottság javaslatát és 2013-ban 9 év után kikerüljünk az eljárás hatálya alól.

Meg lehet idén a 4,5 százalékos hiánycél, de ehhez kellenek a bevételek és talán néhány intézkedés

Árokszállási szerint az elmúlt hónapokban javulni látszottak a gazdasági és költségvetési kilátások (amennyiben a kormány tartja magát a beruházások elhalasztásához). Ezzel együtt úgy látja, eléggé határesetnek tűnik jelenleg a 4,5 százalékos hiánycél, ami további intézkedések nélkül ambiciózusnak tűnik, de nincs drámaian messze a realitástól. Épp ezért lenne fontos a belső kereslet helyreállása, amely csökkenti a potenciális kiigazítási igényt.

Nagy Márton: a kormány 2024 végéig meghosszabbítja a lakossági kamatstopot

A kamatstop a bevezetésétől a 2024. június 30-ig terjedő két és fél év alatt összesen 266 milliárd forintos megtakarítást jelentett a családoknak

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.