Túlzottdeficit-eljárást indít Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a magas költségvetési hiány miatt – közölte az uniós testület a napokban. A döntés nem volt váratlan, hiszen idén kellett visszatérni a 2020-as koronavírus-járvány idején felfüggesztett Stabilitási és Növekedési Paktumhoz, amely 3 százalékos hiánycélban 60 százalékos adósságszintben határozza meg a fiskális politika keretrendszerét.
Bár idén számos ponton rugalmasabb lett a rendszer, hiszen a védelmi kiadások növelését nem kell beleszámítani a hiány mértékébe, így is nagyon távol vagyunk a szigorúnak számító költségvetési gazdálkodástól. Tavaly is még 6,7 százalékos volt az államháztartási deficit, tehát több mint a duplája a megengedett szintnek. Ráadásul Magyarország idén már az ötödik egymást követő éve nem tudja teljesíteni a feltételeket. Ám ezzel korántsem vagyunk egyedül az EU-ban: hasonló problémával küzd Belgium, Olaszország, Franciaország, Lengyelország, Málta és Szlovákia. A sokak szemében bezzeg Romániának tartott szomszédunk ellen pedig azért nem indult procedúra, mert már a járvány előtt egyedüliként túlköltekezett, így már 2019-ben eljárás alá került.
Hazánk mindenesetre pontosan húsz évvel azután, hogy először elindította a bizottság a túlzott deficiteljárást, rögtön az uniós csatlakozásunkat követően, ismét Brüsszel szégyenpadjára kerülhet, ha a tanács júliusban a bizottság javaslatának megfelelően valóban elindítja az eljárást. Legutóbb 9 év kellett, hogy onnan kikerüljünk.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy ma rosszabb állapotban lenne a költségvetés, mint a baloldali kormányok idején. Egy nagy különbség van az akkori időkkel szemben: a 2000-es évek közepén konjunktúra és pénzbőség volt a világgazdaságban, ennek ellenére volt magas nálunk a hiány (2006-ban a gazdasági növekedés közepén közel 10 százalékos volt a deficit). Ráadásul az sem mindegy, hogy a hiány szerkezete hogyan néz ki, azaz állam működési oldalán vagy a beruházások terén keletkezik.
Ezzel együtt jól látható, hogy a kormány a korábbi évekhez képest sokkal inkább tűnik elkötelezettnek, hogy leszorítsa a deficitet, ezt mutatja, hogy ugyan a növekedés helyreállítása prioritást élvez, 675 milliárd forintos beruházás elhalasztásáról döntött áprilisban. Az idei gazdasági évnyitón pedig Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy a kormány tervei szerint 4 év alatt térnénk vissza 3 százalék alatti szinthez. A kormány ezen terve már összhangban lehetett az eljárás megindításával.
Árokszállási Zoltán, az MBH Bank Elemzési Centrumának vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a hiánylefutás tekintetében lehet vita, mivel a kormány 4,5 százalékos hiányt tervez idénre, jövőre pedig a GDP 3,7 százalékát, de Brüsszel ennél magasabb pályát jelez előre.
Az idei évre 5,4 százalékos, 2025-re 4,5 százaléknyi GDP-arányos hiányt látnak Brüsszelben. Így elképzelhető, hogy valamiféle intézkedést írnak majd elő
– mutat rá a szakértő. A bizottság mostani döntésében olyan javaslatok fogalmazódnak meg, amelyek pont a kormány számára érzékeny területeket érintenek, ilyen a rezsicsökkentés vagy a kamatplafon kivezetése, azaz borítékolható, hogy az amúgy sem feszültségmentes viszony tovább romlik. Egyébként a korábbi túlzottdeficit-eljárás sem volt mentes a konfliktusoktól: annak ellenére, hogy már 2012-ben 3 százalék alatt volt a magyar költségvetési hiány, a bizottság csak 2013-ban zárta le.
Óriási csaták voltak akkoriban is a magyar kormány és Olli Rehn pénzügyi biztos között, sőt a bizottság 2012 februárjában épp a magyar elnökség alatt elfogadott 6-os csomag alapján javasolta az ECOFIN Tanácsnak a kohéziós források egy részének felfüggesztését.
Végül óriási diplomáciai háttérmunka kellett ahhoz, hogy az ECOFIN ülésén a pénzügyminiszterek megtorpedózzák a bizottság javaslatát és 2013-ban 9 év után kikerüljünk az eljárás hatálya alól.
Árokszállási szerint az elmúlt hónapokban javulni látszottak a gazdasági és költségvetési kilátások (amennyiben a kormány tartja magát a beruházások elhalasztásához). Ezzel együtt úgy látja, eléggé határesetnek tűnik jelenleg a 4,5 százalékos hiánycél, ami további intézkedések nélkül ambiciózusnak tűnik, de nincs drámaian messze a realitástól. Épp ezért lenne fontos a belső kereslet helyreállása, amely csökkenti a potenciális kiigazítási igényt.
Nagy Márton: a kormány 2024 végéig meghosszabbítja a lakossági kamatstopotA kamatstop a bevezetésétől a 2024. június 30-ig terjedő két és fél év alatt összesen 266 milliárd forintos megtakarítást jelentett a családoknak |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.