BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A versenyhivatal is rászáll a légitársaságokra a járatkésések miatt

A Gazdasági Versenyhivatal közleményében tudatta, hogy vizsgálja a légitársaságokat az utóbbi időben tapasztalható késések miatt. A járatkésések európai szinten jelentenek problémát, Magyarország pedig mindent megtesz, hogy ez a trend még az idei nyáron véget érjen.

Tanácsokkal segíti a fogyasztókat, hogy felkészülten vágjanak neki utazásuk megszervezésének a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Nagyon fontos, hogy felismerjék a félrevezető tájékoztatásokat, illetve elkerüljék a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket.

20240514 Budapest  
Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 
Sajtóbejárás 
légitársaságok
járatkésés
repülőtér
GVH
Gazdasági Versenyhivatal
utazás
nyaralás
(különböző illusztrációs anyagok) 

Fotó: Kallus György  LUS  
Világgazdaság  VG 

A képen: Ryanair 
repülőgép
Vizsgálja a GVH a légitársaságokat a rengeteg járatkésés miatt / Fotó: Kallus György/Világgazdaság

Különös tekintettel figyeli a GVH a légitársaságok tevékenységét, és hatáskörei keretében támogatja a fogyasztóvédelmi eljárásokat.

A Gazdasági Versenyhivatalhoz sok panasz érkezik a légitársaságok tájékoztatásaival, illetve egyéb gyakorlataival kapcsolatban. Azért, hogy elkerülhető legyen egy-egy vitás helyzet, fontos, hogy a fogyasztók a lehetőségeik szerinti körültekintéssel szervezzék meg az utazásaikat. 

A GVH ebben nyújt segítséget, rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait.

A GVH fokozott odafigyelésre int a nyaralás előtt

  • Az utazási irodák ajánlatainál mindig ellenőrizni kell, még az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár (például: belépők, fakultatív programok, illetékek), illetve hol helyezkedik el a szállás, milyen a felszereltsége.
  • Repülőjegy-vásárlás előtt az utazók ellenőrizzék, hogy a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen. Szükséges-e a repülőtérre érkezés előtt online bejelentkezni, illetve a feltüntetett jegyár minden költséget tartalmaz-e (repülőtéri illeték, ülőhelyfoglalás díja stb.).
  • Online szállásfoglalásnál meg kell nézni a korábbi vendégek tapasztalatainak és észrevételeinek (értékeléseinek), illetve a foglalás lemondásának feltételeit arra az esetre, ha változnának a tervek. A fizetési feltételeknek is érdemes utánanézni (például azonnal vagy egy későbbi időpontban kell fizetni, megterhelik-e a kártyánkat előzetesen, az adók és esetleges egyéb díjak benne vannak-e az árban).
  • Autóbérlés előtt ellenőrizni kell, hogy a szolgáltatás ára tartalmaz-e extrákat (például gyermekülés, GPS, casco vagy teljes körű assistance biztosítás), továbbá a bérelt gépjármű átvételekor is, nézzük át az egész járművet és ragaszkodjunk hozzá, hogy az összes már meglévő hiba (karcolás, sérülés) jelenjen meg megjegyzésként a bérleti szerződésben. Tisztában kell lenni azzal, hogy a letét milyen esetben jár vissza és mikor nem. 

A GVH a hozzá beérkező panaszok és bejelentések kapcsán azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei, azaz felvetődik-e a GVH hatáskörébe tartozó, valószínűsíthetően a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás a bejelentett vállalkozás részéről.

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, hogy ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható. Ilyen például, hogy a vizsgált tevékenység kiterjedt, illetve nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon.

Nagy Márton berendelte a HungaroControl vezetőjét a reptéri járatkésések miatt

Egyre feszültebbé válik a helyzet a repülőtéri járatkésések miatt. A nemzetgazdasági miniszter a helyzet megoldása érdekében berendelte a HungaroControl vezetőjét, hogy azonnali tervek elkészítésére szólítsa fel. Az NGM közleménye szerint elfogadhatatlan a sok járatkésés Magyarországon. A Budapest Airportot arra kérte a miniszter, hogy az utasok ellátását biztosítsák, még akkor is, ha ez nem az ő feladatuk lenne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.