BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
m85

M85: Lázár János megmutatta Magyarország új autópálya-alagútját – elkészült

Rögtön egy rossz hír is kiderült a Győr–Sopron gyorsforgalmiról.

Már látszik a fény az alagút végén! – ezzel kezdi friss Facebook-bejegyzését az építési és közlekedési miniszter.

m85
M85: Lázár János megmutatta Magyarország új autópálya-alagútját – elkészült / Fotó: Lázár János / Facebook

Lázár János arról posztolt, hogy 

elkészült az M85-ös gyorsforgalmi út kétszer két sávos szakaszának alagútpárja.

Nem rövid, 780 méter hosszúságú járatról van szó. A biztonságos és balesetmentes közlekedést

  • 34 kamera,
  • segélykérő és tűzjelző nyomógombok,
  • a forgalomirányítás LED-táblái,
  • burkolathőmérséklet jelzők,
  • forgalomszámláló eszközök,
  • útburkolati aktív prizmák,
  • a fénysűrűségmérő szenzorok,
  • szellőztető ventilátorok,
  • hang- és fényjelző készülékek
  • és hangszórók szolgálják.

 

A miniszter kiemelte, hogy ez az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely tisztán állami beruházásban valósult meg. Az év egyik legnagyobb hazai útépítési projektjéhez tartozó Bécsi-dombi alagút próbaüzeme, majd a forgalomba helyezési engedélyezése után hamarosan már 11 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt. 2010-ben mindösszesen három volt.

Azonban az M85-ös esetében mindez csupán feltételes mód. Lázár János ugyanis azt is elárulta, hogy az osztrákok a maguk oldalán nem fejlesztenek, így a határmetszési pontot illetően nincsen megegyezés.

M85-ös alagút: ezt kell róla tudni

Ahogy arról korábban a Világgazdaság is beszámolt, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő alagút kivitelezője az SDD Konzorcium, amelynek tagjai a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházása a 780 méteres alagútpár mellett a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos út kivitelezését is tartalmazza, továbbá az északnyugati soproni elkerülő út megépítését is.

A 2020 októberében indult projekt teljes költsége 53 milliárd forint.

Az alagút Sopron északnyugati részén fut, a megépítse pedig azzal a céllal kezdődött meg, hogy a Bécsi-domb alatt az M85-ös autóutat a város zártkertjeinek érintése nélkül, a terepadottságokat leküzdve vezesse át a 84-es főút nyugati oldalára. Az előkészítése még a 2000-es évek elején megtörtént, igaz, utána át kellett tervezni. Az alagút eredetileg tervezett hossza a 2017 márciusi tervek alapján hosszabbodott meg 490-ről 780 méterre, mert így kedvezőbb környezetvédelmi értékelést kapott.

Amikor 2019 nyarán megkezdődtek a munkálatok, az átadás határidejét 2024 nyarára tűzték ki. Vagyis a kivitelezés ütemezetten haladt. Arról egyelőre nincs hír, mikor vehetik birtokba a közlekedők az új alagutat, de ha az átadás lezajlik, utána akár 110 kilométer per órával is áthajthatnak majd raja. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.