BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig a két évvel ezelőtti szint alatt a tejfogyasztás

Minimálisan növekedett a tej felvásárlási ára, a fogyasztói árakban azonban csak a volt hatósági áras 2,8 százalékos UHT-tejnél van érzékelhető drágulás. A nyers tejet exportálók ugyanakkor extra áremelkedésnek örülhettek az elmúlt két hónapban.

„Továbbra is a 164–166 forintos sávban mozog a nyers tej egy kilogrammra vetített felvásárlási ára, amely júniusban 0,4 százalékos mérséklődéssel 164,01 forintra csökkent” – közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, hozzátéve, hogy ez az ár már 1 százalékkal meghaladja az előző évit. 

221123_tesco_34_VZ, tejfogyasztás
Már egy ideje a mélyben a tejfogyasztás / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az Agrárközgazdasági Intézet adataira alapozott elemzés szerint jóval nagyobb árugrás jellemezte a kiviteli árat, amely eközben 22 százalékkal emelkedett, és az így elért 163,16 forint 0,5 százalékra megközelítette a felvásárlási árat. Júniusban a felvásárolt nyers tej mennyisége 4, az exportált tejé pedig 23 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, ezzel pedig az első fél évben a felvásárlás összességében 3, míg a nyerstej-export 12 százalékkal nőtt 2023 első hat hónapjával összevetve. Az itthon megtermelt nyers tej kiviteli aránya 11,4 százalékos.

Az exportár már 25 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az úgynevezett spot (azonnali) tejár május óta határozottan emelkedik, a fölözött tejé júniusban 8, július elején további 11 százalékkal emelkedett, míg a teljes tejnél a júniusi 13 százalékos növekedést júliusban újabb 4 százalékos javulás követte. Ezzel a teljes tej spot ára 14 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi árnál, és a fölözött tej ára is 1,6 százalékkal a tavaly júliusi ár fölé emelkedett.

Az idei első fél évben éves alapon mérve csökkent a hazai feldolgozók általi belföldre értékesített 2,8 százalékos friss tej, az 1,5 százalékos UHT-tej és a vajkrém mennyisége, viszont a többi terméké ugyanebben az összevetésben emelkedett. 

Viszont ha 2022 első fél évéhez viszonyítjuk a számokat, a 2,8 százalékos UHT-tej és a natúr joghurt kivételével valamennyi termék értékesítése elmarad az akkori eladott mennyiségektől. 

A feldolgozói átadási árak a tavaszi hónapokban az előző évihez képest növekedtek, a júliusi áraknál az árváltozás átlagos mértéke már 2 százalék. A kategóriában egyedül a tehéntúró esetében tapasztalható még nagyobb mértékű elmaradás az előző évi árszinthez képest, míg a savanyított tejtermékeknél csupán 1- 2 százalékos a csökkenés.

 

A KSH havi fogyasztói átlagárakra közzétett statisztikája alapján az átadási árak növekedését – a 2023-ban még hatósági áras 2,8 százalékos UHT-tej kivételével – a fogyasztói árakba még nem vezették át. 

Az év eleji árakhoz viszonyítva már kisebb az elmaradás, a trappista és a gyümölcsjoghurt esetében pedig már az emelkedés is megindult.

 A 2023. januári csúcsárakhoz képest a vizsgált tejtermékek fogyasztói ára átlagosan 25 százalékkal csökkent, egyedül a 2,8 százalékos UHT-tej ára emelkedett, itt a drágulás mértéke 7 százalék.

Az EU27 felvásárlásáról egyelőre a legfrissebb adat májusi, ez 0,6 százalékkal volt magasabb volt az egy évvel korábbinál, ezzel pedig az első öt hónapban összességében a 2024. évi felvásárlás 1 százalékkal haladja meg a tavalyit. A január–májusi időszakban 17 tagállamban nőtt a felvásárlás. A nagy tejtermelő országok közül éves alapon Németországban 0,3, Franciaországban 1,1, Olaszországban 2,1, Lengyelországban 5,6 százalékkal emelkedett, míg Hollandiában 1,3 százalékkal csökkent a felvásárlás. A legnagyobb növekedést 7,3 százalékkal Észtországban, a legnagyobb csökkenést pedig 5,9 százalékkal Írországban mérték.

Trappista: a feldolgozók drágábban adták áprilisban, a polcokon nem drágult

Az oldalazás jellemezte a tejpiacot az elmúlt hetekben, a felvásárlási ár stagnálása mellett a boltokban sem voltak kiugró árváltozások, a trappista ára például enyhén mérséklődött. Idén a fogyasztás uniós szinten is csökkenő pályán maradhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.