Súlyos, eddig nem ismert részleteket közölt Tusványoson a magyar energiaminiszter az ukrán–magyar olajválságról.
Lantos Csaba pénteken egy panelbeszélgetésben vett részt, amely során felmerült a Lukoil-ügy is. Ebben felhívta rá a figyelmet, hogy az orosz energetikai vállalattal szemben semmiféle uniós szankció nincs érvényben, csakhogy az ukrán elnök mégis úgy döntött, hogy fekete listára teszi a céget, miközben más orosz vállalatokat nem büntetett. Ennek köszönhetően például a lengyel tulajdonú csehországi Orlen-finomító továbbra is kap orosz olajat a Rosznyeftől, mert ezt a céget valamiért nem tiltotta ki Ukrajna. Így tud szállítani a Barátság csővezetéken, amelyen a Lukoil már nem.
Mindenesetre a Lukoil közép-európai szállítása az ukrán döntéssel ellehetetlenült. Ez egyértelműen kihívás a magyar, szlovák és cseh piacnak. A magyar kormány ezt elfogadhatatlannak tartja, különösen egy olyan országtól, amely EU-s tag akar lenni. A társulási szerződésben ugyanis vállalata, hogy nem veszélyezteti egyik tagország ellátást sem. A Lukoil-szankciónak viszont éppen ez a hatása.
A különösen aggasztó részletet ezt követően osztotta meg a tárcavezető. Bejelentette, hogy tudomása szerint
Zelenszkij elnök asztalán volt az a rendelet, amely feloldotta volna a Lukoil büntetését, ezzel pedig megoldódott volna az ukrán–magyar olajválság, azonban az ukrán elnök nem írta alá a döntést.
A magyarok ezért léptek fel a szlovákokkal közösen Brüsszelben. Csakhogy az Európai Unió szerint „nincs itt semmi látnivaló”. A miniszter úgy fogalmazott, „ez nagyon jellemző, úgyhogy komoly diplomáciai manőverekben vagyunk”. Itt érdemes felidézni, hogy a pénteki kormányinfón Gulyás Gergely is kapott kérdést az ukrán–magyar olajválságról. Ez arra vonatkozott, hogy vajon Kijev a Lukoil szankcionálását megelőzően egyeztetett-e Brüsszellel. A Miniszterelnökséget vezető miniszter úgy reagált, hogy pusztán logikailag ezt nem tudja kizárni, de bizonyítékai nincsenek rá.
Mindenesetre Lantos Csaba jelezte, hogy a magyar–szlovák uniós kezdeményezés és az ellátásbiztonság két külön történet. Közölte, hogy a Mol már vett harmadik országból olajat a Lukoil-szállítmány kiesésének pótlására, ami a horvát terminálon keresztül jut be Magyarországra. De ez nem orosz olaj, így nem optimális a magyar és a pozsonyi finomító számára, amelyek orosz olajra van kalibrálva.
A Mol más orosz beszállítóktól is vásárolt, amelyek a Barátság csővezetéken képesek szállítani Ukrajnán keresztül Magyarországra. A Barátság ugyanis jelenleg üzemel, de a magyar kormány látja annak a kockázatát, hogy ez ott esetben leállhat. De a miniszter azt is kiemelte, hogy Magyarországon van elég tárolói kapacitás, amely fel van töltve kőolajjal 90 napra elegendően, és külön benzin és dízel stratégiai készlettel is rendelkezünk.
Jóllehet okoztak volna, nincs ellátási kockázat. Ezt elhárítottuk és azon vagyunk, hogy a jövőben se legyen – zárta nyilatkozatát az ukrán–magyar olajválságról Lantos Csaba.
Az alábbi videóban a 18. perctől hallgatható meg Lantos Csaba tájékoztatása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.