BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Aggasztó mértékben nő itthon a vasúti balesetek száma

A figyelmetlenség és a KRESZ megszegése egyre magasabb számban szedi áldozatait a vasúton: a MÁV hálózatán a tavalyihoz képest nagyot emelkedett a vasúti átjárókban történt balesetek, a gázolások és a sorompórongálások száma.

Idén eddig 47 baleset történt vasúti átjáróban, tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A balesetek során tíz ember vesztette életét, tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor – derül ki a MÁV közleményéből. Heten súlyos, tizennyolcan könnyű sérüléseket szenvedtek a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése miatt bekövetkezett balesetekben.

Személyautó, kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott már balesetet / Fotó: MÁV

A balesetek közel 60 százaléka biztosított, azaz fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbbször, 29 esetben személygépkocsival ütközött a vonat, de kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott balesetet. Három személyelütés történt, ugyanennyi alkalommal gázolt a vonat kerékpárost és motorost vasúti átjáróban.

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a még átérek gondolkodásmód –, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok. A MÁV hálózatán idén eddig 570 sorompórongálás történt, 79 esettel több, mint tavaly ilyenkor.

Emelkedik a gázolások száma is, amelyek tiltott helyen tartózkodás miatt következtek be. 

Idén 32 ilyen baleset történt, amelyek során húsz ember életét vesztette, hatan súlyos, hatan pedig könnyű sérüléseket szenvedtek. A tavalyi év azonos időszakában 20 személyelütés történt, ezek közül hat volt halálos kimenetelű. Nőtt a vasúton történt öngyilkosságok száma is: idén eddig 73 személy döntött úgy, hogy a síneken vet véget az életének a tavalyi év azonos időszakában 52 öngyilkosság, vagy annak kísérlete történt.

A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával, illetve csapórúddal felszerelt vasúti átjárókon akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha a kihaladás is biztonságosan megvalósítható.

A MÁV szerint hálózatán a vasúti átjárók védelme, biztosításuk módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek. A vállalat hangsúlyozta, hogy az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset vasúti átjáróban, azokat mindig a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta.

Egyre több támadás éri a jegyellenőröket – durva dolgokról mesélnek a kalauzok, mutatjuk, mely vonalakon a legagresszívebbek az utasok

Tovább emelkedett a MÁV-Start jegyvizsgálóit érő támadások száma, míg az első negyedévben 24 esetet regisztráltak, a második negyedévre ez a szám 55-re emelkedett. A menetjegy nélkül utazókkal gyűlik meg rendszerint a jegyellenőrök baja, akik sok esetben a tettlegességtől sem riadnak vissza.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.