A korábbi évekhez képest elképesztően megnőtt az igény a diákmunka iránt – számolt be a Világgazdaság megkeresésére Szabó Leonárd, a Tudatos Diák Iskolaszövetkezet társalapítója, akitől megtudtuk, a diákmunkák csúcsszezonja márciustól szeptemberig tart, amikor akár havi 120-140 órát dolgoznak a fiatalok, sokan köztük teljes állásban, majd a diákmunkások átlagos havi munkaideje szeptembertől lecsökken 80 órára.
Miként Szabó Leonárd elmondta, a diákmunkások iránt leginkább a budapesti cégek nyitottak. Rájöttek ugyanis, mennyire kedvező őket foglalkoztatni, hiszen a diákok után semmilyen járulékot és személyi jövedelemadót nem kell fizetniük, ráadásul rugalmasan alkalmazhatóak.
Mostanra elmondhatjuk, hogy a fővárosban több olyan cég van, aki alkalmaz diákmunkásokat, mint aki nem, mindez viszont nem ennyire jellemző vidéken. Mindezekből következik tehát, hogy egy budapesti diák nagyobb eséllyel tud elhelyezkedni, mint egy vidéki városban élő.
– tette hozzá az iskolaszövetkezet társalapítója.
Bérek szempontjából is jelentős, 10-20 százalékos különbség látszik:
míg Budapesten 2000-2200 az átlagos órabér, addig vidéken a fiatalok átlagosan 1700-1900 közötti óránkénti bérrel számolhatnak.
Ennek ellenére a Tudatos Diák több mint 1200 diákkal készített felméréséből az látszik, hogy a diákoknak nem is annyira a magasabb bér, mint inkább a rugalmasság a minimum-maximum munkaóra és a fejlődési lehetőség számít, vagyis, hogy mennyit tudnak tanulni az adott területen. Ezért lehet az például, hogy ha egyébként számukra megfelel egy adott álláshely, 100 forinttal magasabb órabérért nem váltanak.
Kérdésünkre elmondta, a legtöbb diák egyértelműen a vendéglátás területén: hotelekben, éttermekben, valamint a kereskedelemben tevékenykedik. Előbbi területen még a szezon közepén is nagyon sok diák keresett munkát, túljelentkezés volt.
„Akinek van munkatapasztalata és jó az önéletrajza, azok nagyon gyorsan el tudnak helyezkedni. Általában azonban a keresettebb munkahelyekért meg kell küzdeniük a diákoknak, igaz a jó diákmunkásokért is ugyanúgy meg kell küzdeniük a munkáltatóknak” – mondja partnercégeik tapasztalatairól Szabó Leonárd, aki szerint a cégek túlnyomóan pozitív véleménnyel vannak a diákokról, többségüket megbízható, komoly munkaerőnek tartják.
Téves az a megállapítás, hogy a diákok csak rövid távú munkát keresnek. A cégek tapasztalata az, hogy aki azok a diákok, akik pár hét alatt beválnak, általában hosszú távon, akár 2-3 évig is maradnak. Éppen ezért a szezonalitás sem teljesen jellemző: azok az egyetemisták, akik dolgoznak nyáron, télen is szeretnék folytatni, igaz kevesebb óraszámban.
„Felmérésünk azt mutatja, a diákok főként napi megélhetésre – kollégium vagy az albérlet finanszírozására, ennivalóra –, valamint szórakozásra szánják a megkeresett pénzt, de szívesen költenek extrább tárgyakra is, mint például egy drágább telefon, laptop vagy cipő. A spórolás azonban nem igazán jelenik meg még ennél a korosztálynál” – véli Szabó Leonárd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.