BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bangkok International Motor Show 2024

Negyvenezer magyar autóst érint a kormány döntése – ennyit kell fizetni

Az Építési és Közlekedési Minisztérium közölte, hogy az új kormányrendelet értelmében a zöld rendszám fehérítésével járó költséget az autó tulajdonosának kell kifizetnie. Egy rendszámtáblapár esetében ez 8500 forintot jelent, míg az egyedieknél 15 ezer forint a kettő. A szaktárca szerint mindez 40 ezer autót érint – nagyjából ennyi plug-in hibridet helyeztek forgalomba Magyarországon.

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet értelmében 2024. szeptember 1-jétől a zöld rendszámra kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek lesznek jogosultak az első belföldi forgalomba helyezés során. Ez azt jelenti, hogy a plug-in hibridekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat a tulajdonos kezdeményezésével legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér alapszínűre. A Totalcar azzal kapcsolatban kereste meg az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM), hogy a rendszámcsere kinek a terhe lesz, esetleg ingyenesen is megoldható-e majd.

zöld rendszám, plug-in hibrid
Zöld rendszám: a plug-in hibridekét hamarosan fehérre kell cserélni Magyarországon / Fotó: Anadolu via AFP

Az ÉKM közölte az autós portállal, hogy a rendszám fehérítésével járó költséget az autó tulajdonosának kell kifizetnie. 

Egy rendszámtáblapár esetében ez 8500 forintot jelent, míg az egyedieknél 15 ezer forint a pár.

A szaktárca válaszából kiderül, hogy mindez 40 ezer autót érint – nagyjából ennyi plug-in hibridet helyeztek forgalomba Magyarországon. 

A minisztérium azt is tudatta, hogy jelenleg mintegy 60 ezer darab elektromos autó és 240 ezer fehér rendszámos hibrid van forgalomban hazánkban. 

A döntés hátterében részben az áll, hogy az elmúlt években megjelentek a zöld rendszámos luxusterepjárók, melyek elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a

  • a környezetkímélő, 
  • nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy 
  • valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek. 

Ezen előzmények ismeretében az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.

Ezenkívül az Európai Számvevőszék is figyelemmel kísérte a külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, és az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat. A jelentés megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mértnek, ami az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.

Rákaptak a magyar cégek az e-autó-támogatásra

A februárban indított program keretének már több mint a felére futott be igénylés. A támogatásnak is köszönhető az e-autók lendületes terjedése hazánkban.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.