BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez lehet az Orbán-kormány nagy mesterterve, ami egyszer már bérrobbanást hozott

A mai napig teljes egyetértés van a munkaadók és a szakszervezetek között abban, hogy a 2016-os, hatéves bérmegállapodás sikertörténet. A megállapodásnak köszönhetően ugyanis 45 százalékkal nőttek a reálbérek, miközben jelentősen csökkentek a vállalkozói terhek idehaza. A most formálódó hároméves bérmegállapodáshoz hasonló adócsökkentést a kormány vélhetően ezúttal nem tud nyújtani a költségvetés helyzete miatt, de jogszabályokkal tud segíteni. Gyökeresen átalakulhat a következő években például a magyar minimálbér-emelési rendszer, ami újabb lökést adhat a béremeléseknek.

Akár már szeptemberben megszülethet az elvi megállapodás a hazai bérek felzárkóztatásáról a munkaadók és szakszervezetek között. A készülő megállapodás terve ugyan még formálódik és számos pont tisztázásra vár, de az már most látszik, hogy csak a 2016-os hatéves bérmegállapodás lesz hozzá mérhető. Abban ugyanis mindegyik, a megállapodásban részt vevő szervezet egyetért, hogy a 2016-os egyezség sikeres volt, és jelentős életszínvonal-emelkedést idézett elő Magyarországon. A reálbérek összesen 45 százalékkal emelkedtek ezen időszak alatt, ami a visegrádi országok között is a legmagasabbnak számított. A teljes igazsághoz ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a célt, nevezetesen a magyar minimálbért régiós szintre kell felzárkóztatni, nem sikerült elérni. A most formálódó megállapodás azonban ezen is változtathat.

minimálbér
Ez lehet az Orbán-kormány nagy mesterterve, ami egyszer már sikert hozott / Fotó: Nagy Béla  /Mediaworks

Így nézett ki a 2016-os nagy bérmegállapodás

Az ünnepélyes keretek között 2016-ban aláírt bérmegállapodás jelentős minimálbér- és garantált minimum-emelést takart, ráadásul ezzel egy időben a kormány nagy arányú adócsökkentést is bevállalt. Már az első évben a kötelező legkisebb munkabér 15, a szakmunkás minimálbér pedig 25 százalékkal növekedett, cserébe a kabinet 5 százalékponttal mérsékelte a szociális hozzájárulási adót, valamint a társasági adót is 9 százalékra levitte. A 2017-es és 2018-as évre konkrét emelési mérték lett meghatározva, 2019-től pedig évente egyeztettek a felek a minimálbérről. A kormány ezért cserébe arra tett ígéretet, hogy 6 százalékos reálbér-emelkedés esetén 2 százalékponttal csökkenti a szochót minden évben.

A megállapodásnak köszönhetően hat év alatt – 2017. január elsejétől 2022-ig – az alábbi módon emelkedett a két legkisebb bérelem:

  • a minimálbér bruttó 111 ezer forintról 200 ezer forintra,
  • a garantált bérminimum pedig bruttó 129 ezerről 260 ezer forintra nőtt, és ezzel párhuzamosan
  • a kormány a szociális hozzájárulási adót a korábbi 27-ről 13 százalékra mérsékelte.

A nagy arányú emelések jelentős hatással voltak a hazai bérdinamikára, miután mindkét bérelem közvetlenül 1 millió főt érint, közvetve pedig 2 milliót, így a teljes bérskálát maga előtt tolta. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy míg 2016-ban bruttó 263 200 forint volt az átlagkereset, 2022-ben már 515 800 forint lett, tehát itt is majdnem kétszeres volt a növekedés.

A sajátos magyar bérrendszer miatt kullog hátul a magyar minimálbér

Mint említettük, az alapvető problémát mégsem oldotta meg a 2016-os bérmegállapodás, a magyar minimálbér így továbbra sem szerepel előkelő helyen az uniós rangsorokban. Talán ez a felismerés is vezetett ahhoz, hogy már tavaly felmerült a garantált bérminimum megszüntetésének ötlete a szakszervezeti oldalon. Annak ellenére ugyanis, hogy 2006-ban még maguk a munkavállalók javasolták a szakképzettséget igénylő munkakörök esetén egy külön bértétel meghatározását, egy ideje maguk a szakszervezetek is egyre inkább úgy érzik, a további bérnövekedés gátjává vált a rendszer. Időközben ugyanis a román minimálbér is beérte a magyart.

Jelenlegi formájában biztosan nem egészséges a magyar bérstruktúra, amit a garantált bérminimum megszüntetésével és az ágazati párbeszéd rendszerének kiépítésével akár másfél éven belül kezelni lehetne 

mondta a Világgazdaság Bruttó című műsorában Szabó Imre Szilárd, a Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke. A magyar bérrendszer sajátos Európában, hiába tartják a felek többsége jó dolognak, és ismerik el vele a szakvégzettséget, csakhogy a különböző statisztikákban rendre hátul kullog Magyarország a klasszikus értelemben vett minimálbérrel. 

A foglalkoztatottak alig 5-6 százaléka van bejelentve minimálbérre, szemben a garantált bérminimummal, ami jelenleg 22 százalékkal magasabb és jóval többen, körülbelül 750 ezren kapják, ennek ellenére mégis mindenki a legkisebb kötelező munkabért veszi alapul. 

Ennek az ellentmondásnak a kezelésére a nemzetgazdasági minisztérium már egy ideje közli az effektív minimálbért. Bár a bruttó 306 ezer forinttal valóban jobban áll hazánk, mint a minimálbér-statisztikákban ezzel ugyanis a 17. helyet éri el az EU-n belül, a régióban pedig az élmezőnyhöz tartozik, megelőzve Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Bulgáriát , de az alapvető problémát nem kezeli. 

2027-től jöhet az ágazati tarifarendszer

A mostani, többéves bérmegállapodáshoz és új struktúra kialakításához azonban nemcsak a minimálbér-statisztikákban való lemaradásunk járult hozzá, hanem az uniós minimálbérről szóló irányelv átültetése is. November 15-ig pontosan meg kell határozniuk a szociális partnereknek, hogyan képzelik a hazai minimálbér felzárkóztatást. Önmagában az sem mindegy, hogy mi a viszonyítási alap, mi legyen a referenciaérték, amihez viszonyítva kell a minimálbért felzárkóztatni. A tárgyalások mostani állása szerint az átlagkereset 50 százalékos szintje tűnik közös nevezőek, ezt mindhárom oldal elfogadja.

De az igazán lényeges kérdés valójában az, hogy mi lesz a garantált bérminimum sorsa. Ugyanis az unió is a középszintű szociális párbeszéd megerősítést várja el a tagállamoktól, ami teljesen új rendszert kíván.

Nem véletlenül, mindkét oldalon akadályba ütközött a megszüntetés ötlete: a munkavállalók részéről a Magyar Szakszervezeti Szövetség, a vállalkozók oldaláról pedig az Áfeosz-Coop tűnt eddig a leginkább elutasítónak. Vélhetően a súlyuk gyengülésétől tart mindkét szervezet, ha a jövőben az ágazati párbeszéd rendszer megerősödne.

A legutóbbi kétoldalú egyeztetés után Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára azt mondta, a kérdésben sokat haladtak előre, a gordiuszi csomót pedig úgy vágnák át, hogy maradna a 2007 óta létező szakmunkás-minimálbér 2027. január elseje után is, viszont azokban az ágazatokban, amelyekben sikerül fejleszteni a párbeszédet a következő három évben, 

tarifák váltanák fel a helyét, így testreszabottan, saját képzettségnek megfelelően, az ágazatokra jellemző garantált bérminimumtételt lehetne meghatározni.

Ez működik egyébként Nyugat-Európa számos országában is, ám ennek a feltételei Magyarországon még nem adottak. Hiába vannak ágazati párbeszéd bizottságok 2009 óta hazánkban, ezek lényegében nem működnek. Jelenleg is 17 ilyen bizottság van, közülük csak a villamosenergia-iparban működő párbeszédbizottság az egyetlen, amely valóban érdemi tevékenységet folytat.

Adócsökkentés talán nem, de jogszabályok jöhetnek

Épp ez a félelmük, ahogy a szakszervezeteknek is, amelyek a kormánytól jogszabály-módosítást várnak, és lényegében ettől tették függővé, hogy valójában új rendszer jöjjön 2027-től. Az új szisztéma pedig önmagában is megköveteli egy többéves bérmegállapodás megkötését, ami kiszámíthatóságot hoz mindhárom oldal számára.

Tehát 2016 után szinte biztosra vehető, hogy újra egy többéves bérmegállapodást kötnek a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma résztvevői.

Egy nagy változás azonban lesz a korábbi megállapodáshoz képest, a kormány ugyanis most nem ígér adócsökkentést, ami érthető is a költségvetés állapota alapján. De jogszabályi környezettel támogatni tudja a folyamatot, ennek keretében a VKF résztvevőinek már be is mutatott egy előterjesztést, ami a jövőben intézményesítené a háromoldalú szervezetet.

minimálbér
Minden résztvevő fél egyetértett abban, hogy sikeres volt a 2016-os minimálbér-megállapodás / Fotó: Nagy Béla / Mediaworks

Megközelíthetné a 300 ezret a minimálbér 2025-ben

Egyelőre egyik oldal sem nagyon beszélt még konkrét számokról a várható emelések mértékét illetően, ezt azonban megtette Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki az Inforádió Aréna című műsorában a következő években 11-12 százalékos minimálbér-emelést vetített előre. Mivel a kormány számításai szerint 2027-re bruttó 800 ezer forintra emelkedik a bruttó átlagkereset,

ezt azt jelentené, hogy addigra 400-430 ezer forintra kell emelkednie a minimálbérnek, ami éves szinten nagyságrendileg a következő három évben átlagosan 11-12 százalékos emelést jelentene, azaz jövőre már megközelíthetné a 300 ezer forintot a minimálbér.

A nagy kérdés azonban a garantált bérminimum emelése, ami sokkal több embert, emiatt a nagy arányú béremelés itt nagyobb terheket ró a hazai cégekre. Az viszont nehezen képzelhető el, hogy a szakmunkás-minimálbér 10 százalék fölött emelkedjen, tehát reálértéken kisebb emelésre számíthatnak. Mindenesetre borítékolható, hogy jövőre is erőteljes maradhat a hazai bérkiáramlás, a két bérelem bérskálára gyakorolt hatása miatt a 9-10 százalékos keresetnövekedés reálisnak tűnik.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.