Folytatódott az infláció csökkenése Magyarországon, a Központi Statisztikai Hivatal csütörtök reggel közölt adatai szerint szeptemberben a fogyasztói árak az előző év azonos időszakához képest 3 százalékkal emelkedtek, havi bázison pedig 0,1 százalékkal csökkentek. Mindez azt jelenti, hogy 2021 januárja, tehát több mint három és fél év után ismét a jegybank 3 százalékos célsávjában van a pénzromlás üteme Magyarországon.
A Világgazdaságnak nyilatkozó elemzők ennél egy hajszálnyival magasabb, éves alapon 3,1 százalékos fogyasztóiár-emelkedést jósoltak, havi bázison pedig stagnálást, miután szeptemberben jócskán mérséklődtek az üzemanyagárak, ami érdemi hatást gyakorolt az inflációra. A KSH ezt a feltételezést alá is támasztotta, egy hónap alatt 3,7 százalékkal csökkentek az üzemanyagárak.
Tehát a mai adat mindenképpen pozitív meglepetés, ami megerősíti, hogy egyre kevésbé jelent problémát a magyar gazdaságban az infláció, azaz egyre jobban fókuszálhat a kormányzat a növekedés beindítására.
Ez még akkor is igaz, ha egyébként mindig jelen van az árnyomás, az egyszeri hatásoktól megtisztított maginfláció továbbra is közel 5 százalékon (4,8 százalék) áll. Ugyanakkor maga a jegybank is úgy számol, hogy jövő év elejétől újra felerősödhet a dezinfláció, míg 2025 közepére el nem éri már fenntartható módon az MNB 3 százalékos célját a drágulás üteme.
Ami a konkrét adatokat illeti, továbbra is a szolgáltatások felelnek a pénzromlásért, szeptemberben az előző év azonos időszakához képest 8,4 százalékkal emelkedtek.
Kellemetlen meglepetés, amiben az aszály hatása is megjelenhetett már, hogy az augusztusi 2,4 százalék után gyorsult az élelmiszer-infláció, az élelmiszerek ára átlagosan 3,7 százalékkal emelkedett.
Ezen belül a liszté 32,9, a tejé 13,8, a csokoládéé és kakaóé 10,1, a gyümölcs- és zöldségléé 8,5, az éttermi étkezésé 7,6, az iskolai étkezésé 6,9, az étolajé 6,7 százalékkal. A termékcsoporton belül a száraz tészta ára 5,8, a cukoré 3,6, a tojásé 3,5, a baromfihúsé 2,4, a tejtermékeké 1,0 százalékkal csökkent.
A szolgáltatásokon belül a lakbér 10,7, az autópályadíj, gépjárműkölcsönzés, parkolás 10,6, a társasházi közös költség 10,5, a testápolási szolgáltatások 10,0, az üdülési szolgáltatás 3,8 százalékkal nőtt.
A háztartási energia 5,0, ezen belül a vezetékes gáz 9,4, az elektromos energia 1,3 százalékkal olcsóbb lett. A tartós fogyasztási cikkekért 0,2 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, ezen belül a használt személygépkocsik ára 6,1 százalékkal csökkent.
Elemzők szerint a kedvező inflációs adat ellenére sem szabad hátradőlni, egyrészt még mindig magas a maginfláció, másrészt az energiaárak mostani felpattanása egyértelműen inflációs kockázatot hordoz a jövőre nézve. Főleg a közel-keleti konfliktus kiéleződése és azon keresztül az üzemanyagárak alakulása jelent veszélyt az infláció letörésére nézve. Az utóbbi napokban a benchmarkként használt Brent típusú kőolaj ára 80 dollár felett is járt hordónként, ami érdemi ugrás a szeptember végi 70 dollár közeli szintekhez képest, azonban még mindig kedvezőbb, mint a tavaly ilyenkori 90 dolláros árfolyam. Az elmúlt hetekben látott pénzpiaci és devizapiaci instabilitás alapján minden abba az irányba mutat, hogy a jegybank a kedvező inflációs adat ellenére is óvatos marad, azaz a mostani 6,5 százalékos kamatszinten jó eséllyel nem változtat most októberben.
„A kormány sikeresen kezelte a háború és szankciók következtében megugrott inflációt, letörte és tartósan alacsony szintre szorította azt” – így értékelte az adatokat Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tárca közleményében, aki hangsúlyozta, az infláció alacsony szinten tartása érdekében a kormány továbbra is fenntartja az olyan célzott és hatékony intézkedéseket, mint az online árfigyelő rendszer, amely 2023. július 1-je óta folyamatosan segíti a kiskereskedelmi verseny élénkítését és az infláció kontrollálását.
Az infláció mérséklődése és a folyamatos, már egy éve tartó, jelentős mértékű reálbér-emelkedés lehetővé teszik a kiskereskedelmi forgalom további bővülését
– fogalmazott a miniszter. Kiemelte, hogy a tartósan alacsony infláció kiszámíthatóságot jelent, ami erősíti a fogyasztói bizalmat, és a fogyasztás növekedésén keresztül tovább támogatja a gazdasági növekedést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.