A jövő év második negyedében indul a tehervagonok magyarországi összeszerelése – erősítette meg a Világgazdaság májusi hírét a beruházó Acemil Zrt. nevében Farkas Tibor, aki a társaság kínai együttműködéseiért felel. A vasúti projektekről az Acemil Zrt. a kínai CRRC Shandong Co. Ltd.-vel és a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd.-vel (CRRC ZELC), vagyis a világ legnagyobb tehervagon-, mozdony- és motorvonatgyártóival állapodott meg.
A partnerek az egész európai piacra gyártanak korszerű, világszínvonalú vasúti szerelvényeket, vagonokat és mozdonyokat. A magyar fél május 10-i közleménye szerint a felek együttműködnek majd a gyártáson túl a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben, mindezekre pedig négy közös központot hoznak létre. Ezek tervezése már tart, a megvalósulást 2025-re tervezik.
Mint Farkas Tibortól megtudtuk, a tehervagonokat indulásként bérelt helyszínen, a Rail Cargo Hungaria miskolci telephelyén szerelik majd össze, amíg az új gyár el nem készül. Hasonló jellegű munkák folynak – szintén albérletben – a Dunakeszi Járműjavító telephelyén is.
A tehervagonok, a mozdonyok és a motorvonatok gyárai egyetlen nagy bázison jönnek létre, már ennek a tervezésén is dolgoznak.
A zöldmezős beruházás hazai helyszínét várhatóan a következő hónapban véglegesítik. A gyártási kapacitás kezdetben évi
hazai gyártását és összeszerelését teszi majd lehetővé. E kapacitások a hazai szakemberek kiképzésével és a rendelésállomány bővülésével arányosan növelhetők.
A formálódó magyar–kínai vasúti együttműködés jelentőségét mutatja, hogy bő négy hete az Acemil Zrt. és a kínai kormány meghívására a Magyar Államvasutak vezetősége Kínába látogatott, és megtekintették többek között a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd. gyárát. A vállalat az Acemil Zrt. magyarországi gyártópartnere, egyben a Rail Cargo Hungaria (RCH) mozdonyainak gyártója. A CRRC a világ legnagyobb vasútijármű-gyártójának egyedüli olyan leányvállalata, amely európai minősítéssel rendelkezik. Ausztriától és Malajziától egészen Brazíliáig szállít különböző vasúti járműveket. A magyar delegáció tagjai a helyszínen szerezhettek tapasztalatokat a kínai társaságnál folyó mozdonygyártásról, illetve kipróbálhattak több vasúti jarművet is, amelyek már az európai piacra készültek, és rendelkeznek az európai uniós vasúti hatóság megfelelő minősítésével.
Ezek már a magyarországi pályákra is alkalmasak.
Farkas Tibor szerint a magyar állami vasúttársaság illetékesei meggyőződhettek arról, hogy a CRRC tényleg a világ legnagyobb gyártója technológiai és minden más szempontból is.
A felek
Az idén augusztusban az említett albérletben Dunakeszin már megkezdték a hazai szakemberekkel a személyszállító motorvonatokat érintő közös munkát.
Az Acemil Zrt. a napokban részt vett azon két kínai tolatómozdony üzembe helyezésén, amelyeket a CRRC Zhuzhou Locomotive gyártott, és amelyek a sikeres próbaüzem után megkapták a magyarországi működési engedélyüket. A további példányokat a jövőben már Magyarországon szereli össze és gyártja a CRRC ZELC és az Acemil Zrt. A két, most üzembe helyezett mozdonyt, valamint két, már átvett fővonali vontatómozdonyt a Rail Cargo Hungaria a kínai gyártótól bérli. A jó üzemeltetési és mozdonyvezetői tapasztalokra alapozva a vállalat további mozdonyok bérlését és opciós jogainak lehívását tervezi. Az opciós lehívásban szereplő mozdonyok részben már Magyarországon készülhetnek. A Rail Cargo Group a határokon átjárni képes mozdonyokkal Magyarországon túl az egész balkáni régiót ki szeretné szolgálni a növekvő vasúti árufuvarozói igények kielégítésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.