BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Magyar mozdonyok vontatják majd a magyar vagonokat

Jövőre indul a tehervagonok magyarországi összeszerelése, közben folyik a mozdonyok hazai összeszerelésének előkészítése, sőt, a motorvonatok is a listán vannak. A Világgazdaság májusi hírét Farkas Tibor, az Acemil Zrt. kínai kapcsolatokért felelős vezetője most friss részletekkel egészítette ki.

A jövő év második negyedében indul a tehervagonok magyarországi összeszerelése – erősítette meg a Világgazdaság májusi hírét a beruházó Acemil Zrt. nevében Farkas Tibor, aki a társaság kínai együttműködéseiért felel. A vasúti projektekről az Acemil Zrt. a kínai CRRC Shandong Co. Ltd.-vel és a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd.-vel (CRRC ZELC), vagyis a világ legnagyobb tehervagon-, mozdony- és motorvonatgyártóival állapodott meg.

kínai
Farkas Tibor: a tehervagonok összeszerelésével indul a hatalmas magyar–kínai vasúti beruházás / Fotó: Kallus György

A partnerek az egész európai piacra gyártanak korszerű, világszínvonalú vasúti szerelvényeket, vagonokat és mozdonyokat. A magyar fél május 10-i közleménye szerint a felek együttműködnek majd a gyártáson túl a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben, mindezekre pedig négy közös központot hoznak létre. Ezek tervezése már tart, a megvalósulást 2025-re tervezik. 

Jövőre végre elstartol a magyar vonatgyártás

Mint Farkas Tibortól megtudtuk, a tehervagonokat indulásként bérelt helyszínen, a Rail Cargo Hungaria miskolci telephelyén szerelik majd össze, amíg az új gyár el nem készül. Hasonló jellegű munkák folynak – szintén albérletben – a Dunakeszi Járműjavító telephelyén is. 

A tehervagonok, a mozdonyok és a motorvonatok gyárai egyetlen nagy bázison jönnek létre, már ennek a tervezésén is dolgoznak.

A zöldmezős beruházás hazai helyszínét várhatóan a következő hónapban véglegesítik. A gyártási kapacitás kezdetben évi

  • 500 tehervagon,
  • 50 mozdony és
  • 50 motorvonat

hazai gyártását és összeszerelését teszi majd lehetővé. E kapacitások a hazai szakemberek kiképzésével és a rendelésállomány bővülésével arányosan növelhetők.

A MÁV-vezetők már szétnéztek a kínai gyártónál

A formálódó magyar–kínai vasúti együttműködés jelentőségét mutatja, hogy bő négy hete az Acemil Zrt. és a kínai kormány meghívására a Magyar Államvasutak vezetősége Kínába látogatott, és megtekintették többek között a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd. gyárát. A vállalat az Acemil Zrt. magyarországi gyártópartnere, egyben a Rail Cargo Hungaria (RCH) mozdonyainak gyártója. A CRRC a világ legnagyobb vasútijármű-gyártójának egyedüli olyan leányvállalata, amely európai minősítéssel rendelkezik. Ausztriától és Malajziától egészen Brazíliáig szállít különböző vasúti járműveket. A magyar delegáció tagjai a helyszínen szerezhettek tapasztalatokat a kínai társaságnál folyó mozdonygyártásról, illetve kipróbálhattak több vasúti jarművet is, amelyek már az európai piacra készültek, és rendelkeznek az európai uniós vasúti hatóság megfelelő minősítésével. 

Ezek már a magyarországi pályákra is alkalmasak. 

Farkas Tibor szerint a magyar állami vasúttársaság illetékesei meggyőződhettek arról, hogy a CRRC tényleg a világ legnagyobb gyártója technológiai és minden más szempontból is.

A felek

  • ezt a modern gyártási technológiát szeretnék Magyarországon is megvalósítani és értéket teremteni,
  • a magyar fél hozzáadott értékével újraéleszteni a hazai vasútijármű-gyártást,
  • valamint újra vonzóvá tenni a vasutasszakmát a fiatalok körében is.

Az idén augusztusban az említett albérletben Dunakeszin már megkezdték a hazai szakemberekkel a személyszállító motorvonatokat érintő közös munkát.

A kínaiak már a magyar síneken vannak

Az Acemil Zrt. a napokban részt vett azon két kínai tolatómozdony üzembe helyezésén, amelyeket a CRRC Zhuzhou Locomotive gyártott, és amelyek a sikeres próbaüzem után megkapták a magyarországi működési engedélyüket. A további példányokat a jövőben már Magyarországon szereli össze és gyártja a CRRC ZELC és az Acemil Zrt. A két, most üzembe helyezett mozdonyt, valamint két, már átvett fővonali vontatómozdonyt a Rail Cargo Hungaria a kínai gyártótól bérli. A jó üzemeltetési és mozdonyvezetői tapasztalokra alapozva a vállalat további mozdonyok bérlését és opciós jogainak lehívását tervezi. Az opciós lehívásban szereplő mozdonyok részben már Magyarországon készülhetnek. A Rail Cargo Group a határokon átjárni képes mozdonyokkal Magyarországon túl az egész balkáni régiót ki szeretné szolgálni a növekvő vasúti árufuvarozói igények kielégítésére.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.