BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Rail Cargo Hungaria

Ilyen mozdonyokat még nem láttak a magyar sínek

A székesfehérvári és a soroksári rendező pályaudvaron dolgozik majd az a két, Kínából rendelt tolatómozdony, amelyek most kapták meg a típus- és üzembe helyezési engedélyüket. A mozdonyokat speciális képességekkel látta el a gyártó, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. A megrendelő Rail Cargo Hungaria két kínai vontatómozdonya is megérkezett már, azokból további 22-t szeretne rendelni – mondta a Világgazdaságnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóság elnöke, vezérigazgatója.

Megkapta a magyarországi üzembe helyezési és típusengedélyt az a két villany-hibrid technológiával működő tolatómozdony, amelyeket a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelt meg a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vasúti járműgyártó vállalattól. Az engedélyek megszerzése alkalmából a Ferencvárosi pályaudvaron tartott eseményen be is mutatták az új járműveket.

mozdony
Az új mozdonyok két pályaudvaron fognak szolgálni / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Egy drága szolgáltatás költségeit csökkentik az új mozdonyok

Az RCH 2019-ben bízta meg a kínai társaságot az új technológiával működő mozdonyok kifejlesztésére és gyártására, üzemeltetési költségei csökkentése érdekében. A költségek amiatt is előtérben vannak, mert azt Európában egyedülálló képességű gépeket a társaság a fajlagosan talán legköltségesebb tevékenysége, az egyeskocsi szolgáltatás területén kívánja használni, mégpedig a székesfehérvári és a soroksári rendező pályaudvaron. Országos lefedettséggel egyébként egyedül az RCH végez egyeskocsi szolgáltatást (eltérő feladási helyekről és más-más állomásra célba juttatandó vagonokból álló szerelvények továbbítását).

Akkor sincs szükség dízelmozdonyra, ha nincs áram

A mozdonyok említett különleges képessége az, hogy olyan pályán is haladhatnak, amelyen nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték. Az iparvágányokon például általában nincs áramforrás, ezért a vasúttársaságok azokon jellemzően a kevésbé környezetkímélő dízelmozdonyokat használják. A rendezvényen Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, egyben a társaság vezérigazgatója ismertette, hogy a CRRC kifejezetten a Rail Cargónak fejlesztette ki a villany-hibrid tolatómozdonyokat, amelyek költséghatékonyan és környezetkímélően működnek. A Világgazdaság megkérdezte Kovács Imrét, miért éppen a kínai társaságot kérte fel, hiszen vannak neves európai gyártók is. „Az előzmény az, hogy a Rail Cargo Group ki szeretné váltani a  dízelmozdonyait környezetkímélőbb eszközökre. A csoport anyavállalata, az ÖBB 2030-is Ausztriában meg kívánja szüntetni a dízelvontatást. Tehát szétnéztünk, ám azt tapasztaltuk, hogy bár Európában sok gyártó kezdett hibrid mozdonyt is fejleszteni, de ez dízel-hibridet jelent. 

Mi viszont a még zöldebb irányt, vagyis az akkumulátoros-villany hibrid változatot választottuk.

Ilyen kezdeményezés azonban 7-8 éve még nem volt Európában, viszont volt egy ilyen félig kész termékük, tehát velük tárgyaltunk. Fontos továbbá, hogy a tolatómozdonyok nem általánosan használható járművek, amelyekben éppen az általános – például személyszállítási – használat miatt kompromisszumok is vannak, hanem egyediek. Ezeket kifejezetten egy közép-európai árufuvarozó cég igényeire fejlesztették: az itteni pályákra, viszonyokra, a mi forgalmainkra, a mi mozdonyvezetőinknek. Erre egyedül ez a kínai gyártó volt hajlandó. Jelenleg a kínai vontató és a tolatómozdonyból is kettő van Magyarországon. Most jutottunk el oda, hogy mindegyiknek megvannak a magyarországi üzemeltetéshez az engedélyeik. Azok kiegészítések és javítások, amelyeket kérünk, már végre lesznek hajtva a következő mozdonyoknál.”     

Mint Li Seng Csen, a CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH ügyvezető igazgatója kiemelte, cégénél biztosak abban, hogy e két tolatómozdony átadása is hozzájárul ahhoz, hogy Kína és Magyarország között folytatódjon a sikeres együttműködés a vasúti fuvareszközök területén. A CRRC küldetése, hogy összekapcsolja a világot a jobb mobilitás révén.

Egyedi kérések sorát teljesítette a kínai gyártó  

A fejlesztés során a gyártó az RCH módosítási igényeinek messzemenő figyelembevételével alakította ki a mozdonyok műszaki és funkcionális tulajdonságait, valamint a magyar fél által támasztott ergonómiai szempontokat. A gépek a tesztek során 40 ezer kilométert tettek meg a magyar és külföldi vasúti infrastruktúrán. A mozdonyok karbantartóit a CRRC képezte ki. Az új gépeken dolgozó szakemberek a tesztfutások során a mozdonyok vezetését

  • könnyűnek
  • és biztonságosnak,
  • ergonómiai szempontból kényelmesnek

ítélték az eseményen elhangzottak szerint.

A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 72 tonna, technológiája egyedi elektromos-elektromos hibrid. Nagy kapacitású lítium-titanát akkumulátora feltöltődik a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon. A mozdony ennek köszönhetően egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 kilométer/órás sebességgel képes a felsővezeték nélküli pályán.

Egy mozdony nem mozdony

A Rail Cargo Hungaria már tárgyal újabb mozdonyok rendeléséről, jelenleg a részletekről egyeztetnek. A kínai gyártó korábban leszállította az RCH-nek kifejlesztett két vonali villany-hibrid mozdonyt is. Ezeknek engedélyezése már tart annak érdekében, hogy fel lehessen azokat szerelni az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS). ETCS-szel szerelve már vontathatnak Délkelet-Európa (Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia) országaiban is. 

„Mind a két típusból szeretnénk rendelni – válaszolt Kovács Imre a Világgazdaságnak a tárgyalásokra vonatkozó kérdésére – elsőként újabb vontató (vonali) mozdonyokat. A Rail Cargo Group a kelet-európai térségre további 22 mozdonyt gondol lehívni. Magyarországról irányítjuk a csoport balkáni mozdonyellátását, ez Szerbiát, Romániát és Bulgáriát, Macedóniát és Horvátországot jelenti, ezekre az országokra lesz engedélyük. Ezekre a kínai mozdonyokra egyébként nagyon nagy az európai érdeklődés, a kínai félnél már több száz mozdony megrendelési szándékát jelezték. A lehívandó 22 mozdonyból 18-at a kínaiak gyártanának, négyet már Magyarországon szeretnének.  

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.