Megkapta a magyarországi üzembe helyezési és típusengedélyt az a két villany-hibrid technológiával működő tolatómozdony, amelyeket a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelt meg a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vasúti járműgyártó vállalattól. Az engedélyek megszerzése alkalmából a Ferencvárosi pályaudvaron tartott eseményen be is mutatták az új járműveket.
Az RCH 2019-ben bízta meg a kínai társaságot az új technológiával működő mozdonyok kifejlesztésére és gyártására, üzemeltetési költségei csökkentése érdekében. A költségek amiatt is előtérben vannak, mert azt Európában egyedülálló képességű gépeket a társaság a fajlagosan talán legköltségesebb tevékenysége, az egyeskocsi szolgáltatás területén kívánja használni, mégpedig a székesfehérvári és a soroksári rendező pályaudvaron. Országos lefedettséggel egyébként egyedül az RCH végez egyeskocsi szolgáltatást (eltérő feladási helyekről és más-más állomásra célba juttatandó vagonokból álló szerelvények továbbítását).
A mozdonyok említett különleges képessége az, hogy olyan pályán is haladhatnak, amelyen nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték. Az iparvágányokon például általában nincs áramforrás, ezért a vasúttársaságok azokon jellemzően a kevésbé környezetkímélő dízelmozdonyokat használják. A rendezvényen Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke, egyben a társaság vezérigazgatója ismertette, hogy a CRRC kifejezetten a Rail Cargónak fejlesztette ki a villany-hibrid tolatómozdonyokat, amelyek költséghatékonyan és környezetkímélően működnek. A Világgazdaság megkérdezte Kovács Imrét, miért éppen a kínai társaságot kérte fel, hiszen vannak neves európai gyártók is. „Az előzmény az, hogy a Rail Cargo Group ki szeretné váltani a dízelmozdonyait környezetkímélőbb eszközökre. A csoport anyavállalata, az ÖBB 2030-is Ausztriában meg kívánja szüntetni a dízelvontatást. Tehát szétnéztünk, ám azt tapasztaltuk, hogy bár Európában sok gyártó kezdett hibrid mozdonyt is fejleszteni, de ez dízel-hibridet jelent.
Mi viszont a még zöldebb irányt, vagyis az akkumulátoros-villany hibrid változatot választottuk.
Ilyen kezdeményezés azonban 7-8 éve még nem volt Európában, viszont volt egy ilyen félig kész termékük, tehát velük tárgyaltunk. Fontos továbbá, hogy a tolatómozdonyok nem általánosan használható járművek, amelyekben éppen az általános – például személyszállítási – használat miatt kompromisszumok is vannak, hanem egyediek. Ezeket kifejezetten egy közép-európai árufuvarozó cég igényeire fejlesztették: az itteni pályákra, viszonyokra, a mi forgalmainkra, a mi mozdonyvezetőinknek. Erre egyedül ez a kínai gyártó volt hajlandó. Jelenleg a kínai vontató és a tolatómozdonyból is kettő van Magyarországon. Most jutottunk el oda, hogy mindegyiknek megvannak a magyarországi üzemeltetéshez az engedélyeik. Azok kiegészítések és javítások, amelyeket kérünk, már végre lesznek hajtva a következő mozdonyoknál.”
Mint Li Seng Csen, a CRRC ZELC Verkehrstechnik GmbH ügyvezető igazgatója kiemelte, cégénél biztosak abban, hogy e két tolatómozdony átadása is hozzájárul ahhoz, hogy Kína és Magyarország között folytatódjon a sikeres együttműködés a vasúti fuvareszközök területén. A CRRC küldetése, hogy összekapcsolja a világot a jobb mobilitás révén.
A fejlesztés során a gyártó az RCH módosítási igényeinek messzemenő figyelembevételével alakította ki a mozdonyok műszaki és funkcionális tulajdonságait, valamint a magyar fél által támasztott ergonómiai szempontokat. A gépek a tesztek során 40 ezer kilométert tettek meg a magyar és külföldi vasúti infrastruktúrán. A mozdonyok karbantartóit a CRRC képezte ki. Az új gépeken dolgozó szakemberek a tesztfutások során a mozdonyok vezetését
ítélték az eseményen elhangzottak szerint.
A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 72 tonna, technológiája egyedi elektromos-elektromos hibrid. Nagy kapacitású lítium-titanát akkumulátora feltöltődik a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon. A mozdony ennek köszönhetően egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 kilométer/órás sebességgel képes a felsővezeték nélküli pályán.
A Rail Cargo Hungaria már tárgyal újabb mozdonyok rendeléséről, jelenleg a részletekről egyeztetnek. A kínai gyártó korábban leszállította az RCH-nek kifejlesztett két vonali villany-hibrid mozdonyt is. Ezeknek engedélyezése már tart annak érdekében, hogy fel lehessen azokat szerelni az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS). ETCS-szel szerelve már vontathatnak Délkelet-Európa (Szerbia, Bulgária, Észak-Macedónia) országaiban is.
„Mind a két típusból szeretnénk rendelni – válaszolt Kovács Imre a Világgazdaságnak a tárgyalásokra vonatkozó kérdésére – elsőként újabb vontató (vonali) mozdonyokat. A Rail Cargo Group a kelet-európai térségre további 22 mozdonyt gondol lehívni. Magyarországról irányítjuk a csoport balkáni mozdonyellátását, ez Szerbiát, Romániát és Bulgáriát, Macedóniát és Horvátországot jelenti, ezekre az országokra lesz engedélyük. Ezekre a kínai mozdonyokra egyébként nagyon nagy az európai érdeklődés, a kínai félnél már több száz mozdony megrendelési szándékát jelezték. A lehívandó 22 mozdonyból 18-at a kínaiak gyártanának, négyet már Magyarországon szeretnének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.