BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
MATOLCSY György

Matolcsy György: kiegyensúlyozott és blokkokon átívelő stratégiára van szükség

A magyar–kínai együttműködésről, az Övezet és út kezdeményezés adta lehetőségekről, továbbá a Magyarországnak az új világrendben betöltött szerepéről kérdezték Matolcsy Györgyöt, a Magyar Nemzeti Bank elnökét.

„Magyarország felzárkózásához olyan utakat szükséges keresnünk, amelyek megtartják nyugati kapcsolatainkat, ugyanakkor új összeköttetéseket hoznak létre a világgazdaság ázsiai motorjaival” – jelentette ki Matolcsy György jegybankelnök az Eurázsia magazinnak adott interjújában.

MATOLCSY György
 Matolcsy szerint fejleszteni kell a közlekedést, amibe illeszkedhetnek a kínai gyorsvasúti beruházások / Fotó: Hegedüs Róbert

Matolcsy szerint Magyarország földrajzi adottságai, történelmi gyökerei és más erősségei (például a képzett munkaerő) lehetővé teszik, hogy az ország Nyugat és Kelet találkozási pontjává, a kelet-közép-európai kaputérség multihubjává váljon. Ehhez a továbbiakban is kiegyensúlyozott és blokkokon átívelő, azokat összekötő stratégiára van szükség.

Ezzel kapcsolatban felidézte, hogy hazánk a hagyományos nyugati kapcsolatrendszere mellé az elmúlt évtizedben egyre szorosabb együttműködést alakít ki a fejlett Ázsia és a globális Dél országaival. Közülük kiemelkednek azok az összeköttetések, amelyeket a világ gazdasági, technológiai, geopolitikai központjaival létesítettünk, 

mint például Kína, Dél-Korea, Szingapúr és Törökország.

Hangsúlyozta, hogy a magyar keleti nyitás politikájának és az Új selyemútnak köszönhetően a magyar–kínai pénzügyi együttműködés – beleértve a kínai bankok hazai megjelenését, a jegybanki kooperációt és a hozzáférést a kínai pénzügyi piacokhoz – a kapcsolatok egyik motorjává vált az elmúlt 15 évben.

A jegybankelnök a kínai gyorsvasút kapcsán rámutatott: Magyarországnak régóta gyenge pontja a Liszt Ferenc-repülőtér és Budapest közötti közlekedési összeköttetés hiányosságai. A világszínvonalú légicsomópontok már régóta kezelik a logisztikával járó kihívásokat, míg Magyarország egyelőre csak részsikereket ért el ezen a területen. 

Szerinte szükséges a közlekedési fejlesztés, amibe illeszkedhetnek a kínai gyorsvasúti beruházások. Hozzátette: Kína az elmúlt évtizedeket arra használta fel, hogy magas színvonalú vasútvonalakkal hálózza be a területét, emiatt hatalmas tapasztalatra tett szert a vasúti technológia terén. Ebből kifolyólag meg kell találni a módját, hogy

ezt a tudást, technológiát integrálják a magyar közlekedés fejlesztésébe.

A 4T, azaz a tehetség-tudás-technológia-tőke kapcsán kijelentette, hogy Magyarországnak a tőkeképzés bizonyos forrásai (nyersanyagok és energiahordozók, egyes természeti kincsek) nem vagy csak korlátozottan állnak rendelkezésre. Ugyanakkor Magyarországnak komoly erőssége a földrajzi elhelyezkedése Európa szívében, ehhez kapcsolódóan pedig az Európai Unióban betöltött tagsága. 

Mindez kiváló alapot jelent ahhoz, hogy hazánk a Nyugat és a Kelet egyik globális jelentőségű találkozási pontjává, az ellátási láncok egyik kulcsszereplőjévé váljon.

Matolcsy György: olyan világ felé haladunk, melyre sok ezer éve nem volt példa

A jegybank szakemberei sok száz trendet elemeznek folyamatosan, és foglalkoznak a korunkat meghatározó megatrendekkel – mondta Matolcsy György jegybankelnök a Magyar Nemzeti Bank (MNB) konferenciaközpontjában, új kötetének ünnepélyes bemutatóján.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.