Megtört a Covid óta tapasztalt forgalomnövekedés a magyarországi gyorsforgalmikon, miután a legtöbb autópályán és autóúton is visszaesett az átlagos napi gépjárműforgalom – ez derült ki a Magyar Közút 2023-as forgalomszámlálási adataiból. Noha a közútkezelő szinte átláthatatlan adathalmazt és a száraz tényeket közli ilyenkor az előző évi a hazai autópálya-forgalom alakulásáról, a jelenség mögött vélhetően az üzemanyagárak 2022 végén történt megemelkedése és a gazdasági nehézségek játszották a főszerepet. Ennek ellenére azért sűrűn használják a magyarok és a külföldiek egyaránt a hazai gyorsforgalmikat.
A 160 kilométer hosszú M1-est tavaly átlagosan 50 082 jármű használta naponta, ami lényegében stagnálást vagy minimális romlást jelent 2022-höz képest, Ezzel tehát még mindig nem sikerült beállítani a járvány előtti regisztrált rekordforgalmat. A legzsúfoltabb szakasza továbbra is a 17-es kilométerkőnél, Biatorbágy térségében található, ahol 2023-ban 83 500-as napi átlagot mértek, amivel a kapacitáskihasználtság 119 százalékos volt.
Telítettség szempontjából szintén kritikusnak tekinthetők a Tatabánya és a Győr melletti szakaszok, mindkét helyen közel 100 vagy azt meghaladó a kapacitáskihasználtság. Ezen a helyzeten segíthet az M1-es jövőre elkezdődő bővítése, ami érezhető változást hozhat a napi forgalomban, ha befejeződik a beruházás, amely három-négy évig is eltarthat.
Noha a hazai gyorsforgalmikon is érződtek az elmúlt évek gazdasági viszontagságai, ez a legkevésbé mondható el az M0-sról. A budapesti körgyűrű továbbra is az ország legfontosabb és legnagyobb forgalmat lebonyolító gyorsforgalmija. Tavaly naponta átlagban 75 113 jármű haladt át rajta, ami kevesebb mint 1 százalékos visszaesés, tehát tulajdonképpen elhanyagolható a csökkenés 2022-höz képest.
A mérések alapján a 11-es és a 23-as kilométerszelvény, azaz a 6-os főút és az 51-es között 2023-ban a meghaladta a forgalom 100 ezret.
A legzsúfoltabb szakasz a 14-es és 15-ös kilométerszelvény között található, ez a lakihegyi lehajtó előtti rész, ahol naponta átlagosan 121 ezer gépjármű haladt át. Ez az ország jelenleg legforgalmasabb útszakasza.
Leszámítva a M0-snak az M1-eshez közel eső kisebb szakaszát a 76 kilométeres autóúton végig 90 százalék fölött van a kapacitáskihasználtság, nem egy helyen a 130 százalékot is eléri. Pedig itt az elmúlt években volt már egy jelentősebb bővítés, ezek alapján úgy tűnik, hogy még mindig elbírna egy további sávot a körgyűrű.
Szintén forgalomcsökkenést tapasztaltak az M2-esen a Magyar Közút munkatársai. A 2019 végén átadott, 30 kilométeres autóúton 2023-ban 28 647 gépjármű közlekedett átlagosan naponta, 2022-ben ez a szám 29 668 volt. A Budapesten belüli szakaszon jelentősen visszaesett a forgalom: míg tavaly előtt 54 366-os átlagot mértek, ezúttal már csak 49 355 járművet.
A 270 kilométeres M3-ason tavaly 28 299 járművet számoltak össze, ami minimálisan kevesebb, mit az előző évi 28 549. Budapesten belül 91 393-as vették igénybe átlagosan az előző évi 94 827 után, ennek ellenére a forgalomcsökkenés a kapacitáskihasználtságon nem segített, még így is 136 százalékos volt.
A főváros után is egészen Hatvanig 50 ezer fölött marad a gépjárműforgalom, ami Kál után látványosan visszaesik, olyannyira, hogy sok helyen az 50 százalékot sem éri el az autópálya kihasználtsága. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyéről nem is beszélve, ott egyenesen 25 százalék alá bukik.
Sokszor került a hírekbe az elmúlt fél évben az M3-ast és az országhatárt Miskolcon keresztül összekötő, 87 kilométer hosszúságú M30-as autópálya, miután egy jelentős szakaszon akkora repedések keletkeztek, hogy le kellett zárni. Ez azonban a tavalyi adatokban még nem jelenik meg, így azon kevés gyorsforgalmik egyike, ahol bővült a forgalom:
Abban viszont nincs változás, hogy a 2021 októberében kiépült sztráda leginkább használt része Miskolc mellett található, utána viszont a kapacitás 20 százalékát sem éri el a forgalom.
Az M30-asnál nagyobb népszerűségnek örvend a közlekedők körében az M4-es. Az eddig 87 kilométeren megépült autóutat tavaly 16 730 jármű használta átlagban, ami minimális növekedés a 2022-ben megszámolt 16 401 jármű után. Azt azonban nem lehet mondani, hogy óriási forgalmat bonyolítana le a későbbiekben az M3-as alternatívájaként emlegetett gyorsforgalmi, ugyanis az üllői szakaszt leszámítva, amelyet 50 ezren használta átlagosan, a kapacitáskihasználtság az autóút teljes hosszán 40 százalék alatt van.
Tavaly átlagosan 37 835 gépjármű használta átlagban az M5-öst, ami forgalomcsökkenést jelent, miután 2022-ben még 38 099 járművet számoltak össze a Közút szakemberei. A 160 kilométeres autópálya a 13-as és 16-os kilométer között van a legnagyobb terhelésnek kitéve, ott a napi forgalom közel 63 ezer volt, ami egészen Örkényig 50 ezer fölött marad. De még Kecskemétnél is csaknem 40 ezer gépjármű használja átlagosan.
Érdekes, hogy az M5-ösön jelentősen csökkent a kamionforgalom tavaly, ez leglátványosabban Kecskemét mellett látható a 85-ös és 90-es kilométerszelvény között, ami Mercedes-gyárhoz vezető út mellett húzódik: míg 2022-ben 10 110 kamion koptatta naponta az aszfaltot, 2023-ban már csak 6901.
Hiába van az alacsonyabb forgalmú autópályák között az M6-os, még ahhoz képest is kevesebben használták tavaly. A Közút szakemberei a 176 kilométeres autópályán mindössze 15 063 járművet számoltak össze tavaly, ami minimálisan kevesebb, mint az előző évi 15 114-es szám. A legforgalmasabb szakasz minden évben a 17-es és 21-es kilométerszelvény között, Érd térségében található. Tavaly itt átlagosan 35 886 jármű haladt naponta, de ez is mindössze 59 százalékos kapacitáskihasználtságnak felel meg. Érdemes szemügyre venni a másik végét is az autópályának: Szekszárd után a tízezret sem éri a napi gépjárműforgalom, és onnantól a kapacitáskihasználtság végig 16 százalék alatt marad.
Az ország második legnagyobb távolságú autópályája a 227 kilométeres M7-es, amelyet 30 934 gépjármű használt átlagosan, itt volt arányaiban a legnagyobb visszaesés a forgalomban, 4 százalékkal kevesebb gépjármű használta naponta, mint 2022-ben.
Az ország második legforgalmasabb útszakasza is itt található, a 7-es és 9-es kilométer közötti budapesti bevezetőt naponta 120 ezren használták 2023-ban, ami ugyanakkor még mindig elmarad a 2019-ben regisztrált 128 ezres számtól.
Az M7-es bővítése 2027-ben kezdődhet a tervek szerint, ami a számok alapján indokolt is. Székesfehérvárnál, mintegy 60 kilométerre Budapesttől még mindig 50 ezer fölött van az átlagos napi gépjárműforgalom.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.