Új korszak kezdődik a magyar repülés történetében – kezdte beszédét Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke a HungaroControl Zrt. és Budapest Airport Zrt. megújított együttműködési keretmegállapodásának ünnepélyes aláírása alkalmából rendezett sajtónyilvános eseményen.
Lóga szerint hosszú út vezetett idáig, és büszke arra, hogy a magyar állam lett a repülőtér tulajdonosa. Hangsúlyozta: kiváló az együttműködés a HungaroControl Zrt.-vel.
Számos lépést tettünk, hogy ne fordulhasson elő az, ami a nyár elején
– utalt a júniusi és júliusi késésekre és káoszra. Emlékeztetett: sikerrel vették az akadályt, és a nyár nagy részében már zavartalanul közlekedhettek az utazók.
Emmanuel Robert Menanteau, a Vinci Airports Egyesült Államokért, Észak- és Kelet-Európáért, valamint Délkelet-Ázsiáért felelős területi igazgatója, a Budapest Airport Zrt. igazgatósági tagja beszédében kiemelte, új időszak kezdődött a Vinci Airport és a magyar állam összefogásával. A HungaroControllal létrejött együttműködés szempontjából elengedhetetlen a kifogástalan közös munka, amelyre nincs is panaszuk. Sok a közös fejlesztés, emellett a fenntarthatóságért is együtt dolgoznak.
„A munkánk sikeressége támogatja a magyar gazdaságot, ezért felelősséggel is tartozunk, és szükség van arra, hogy megújítsuk, még szorosabbá tegyük az együttműködést” – tette hozzá.
Francois Berisot, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója szerint fontos mérföldkő a megállapodás aláírása. Méltatta Turi Ferenc légügyi szakembert, akinek meghatározó szerepe volt a Budapest Airport visszavételében, és örül, hogy a jövőben is szoros lesz az együttműködés. „Ez egy nagy család, ugyanazok a céljaink még akkor is, ha vannak nézeteltérések, melyek aztán közösen megoldódnak, és a végére még hatékonyabb a munka.” Megerősítette: mindent megtesznek azért, hogy ne forduljon elő még egyszer olyan káosz, mint a nyári késések idején.
„A szemünk előtt mindig a magyar és külföldi utasok zavartalan és kényelmes közlekedése lebeg, ezért is született meg ez a megállapodás” – mondta beszédében Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. Felidézte korábbi fejlesztéseiket, és egyúttal jelezte, azon lesznek, hogy még több közös siker legyen.
Nem lesz több ilyen arányú késés – legalábbis ezt állították határozottan a résztvevők a Világgazdaság azon kérdésére, hogy felkészültek-e a téli turistaáradatra. „Úgy gondolom, hogy a számok magukért beszélnek” – jegyezte meg Turi, majd azzal folytatta:
Magyarország felett évente több mint egymillió repülőgép halad át. Ez hónapokra vetítve több mint százezer repülő. Ennek a többsége átrepül, és csak egy része száll le Budapesten.
Emlékeztetett: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter utasításának, valamint szakmailag megfelelően kezelték a helyzetet.
„Bevezettük a légtérkorlátozást, ami nem engedi, hogy az átrepülő repülőgépek száma meghaladjon egy kritikus méretet. Én azt gondolom, hogy az elmúlt két hónap jól bizonyította a hatékonyságát” – válaszolta lapunknak az igazgató.
Jelezte: két hónappal ezelőtt körülbelül 250 ezer perc volt a heti késés. Ez a szám most lement 50 ezer perc per hétre, ami akárhogy is nézzük, nagyon jelentős csökkenés, ráadásul további pozitív eredményeket várnak ezen a téren.
Lóga Máté válaszában kiemelte: feltérképezik, hogy a nyári problémákat konkrétan mi okozta. Előzetesen úgy látja:
A légitársaságoknál volt a leginkább látható az, hogy olyan menetrendet állítottak össze, amellyel nagyon nehezen lehetett kiszolgálni az utasokat.
Nagyon rövid fordulóidőket alkalmaztak, kifeszítették teljes mértékben a flották kihasználtságát, ami értelemszerűen oda vezetett, hogy adott esetben a nap végére többórásak voltak a késések. Hangsúlyozta: ez tarthatatlan állapot, minden légitársaságnak szorgalmazza, hogy
A HungaroControlnál a bevezetett intézkedéseknek egyik része átmeneti: ilyen a légtérből jövő kapacitás korlátozása, ami elősegíti, hogy annyi gépet fogadjanak, amennyit ténylegesen ki tudnak szolgálni – tette hozzá az államtitkár.
Ez vezetett ahhoz, hogy jócskán lecsökkent a késéseknek a percben számított mértéke.
Hangsúlyozta: az irányítói kapacitást is szeretnék emelni. Ezáltal Magyarország egyre több repülőgépet és egyre több forgalmat fog tudni kiszolgálni. Ezek mögé konkrét stratégiákat rendeltek intézkedési tervekkel, a végrehajtásuk pedig jelenleg is zajlik – magyarázta.
Határozottan felhívta a figyelmet, ha valami a Budapest Airport területén történik fizikailag, azért nem feltétlenül a repülőtér felel.
A napokban felkorbácsolta az indulatokat például egy Index-hír. A cikk szerint két kisgyerek került méltatlan helyzetbe a Budapest Airport területén. Szerinte ez esetben fontos kiemelni, hogy a területükön történt ugyan az incidens, de a reptérnek nincs köze hozzá.
Azt is megemlítette, hogy a Budapest Airport rengeteg intézkedést tett annak érdekében, hogy az utazási élményt a nyári nehéz helyzet ellenére biztosítsa, vagy relatíve magasabb szinten tartsa. Ilyen gyors beavatkozásokat pedig bármikor tudnak eszközölni. Azért, hogy ne történjen meg még egy ilyen késéshullám, szorosan együttműködnek a légitársaságokkal és a repülőtérrel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.