BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megérkezett és nemsokára munkába áll az első CAF-villamos Budapesten

A próbafutások után akár már utasforgalomba is állhat az első CAF-villamos, melyet ötven darab szerelvény követ majd. A villamosflotta új darabjaival a jelenlegi harmincról negyven százalékra növekszik az alacsony padlós villamosok aránya a fővárosban.

Megérkezett Budapestre az első CAF-villamos, melyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze. Ez annak a korábban megrendelt és folyamatosan gyártás alatt lévő 51 darabos flottának a része, amellyel a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet az alacsony padlós villamosok aránya a fővárosban. Az új jármű a próbafutások teljesítése után állhat utasforgalomba – írja a BKK.

BKK, villamos, CAF, Megérkezett az első CAF-villamos és nemsokára már munkába is áll
Megérkezett az első CAF-villamos, és nemsokára már munkába is áll / Fotó: Budapesti Közlekedési Központ / Facebook 

A szükséges engedélyek birtokában tehát várhatóan még idén használatba vehetik a fővárosban közlekedők. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, a fővárosba érve pedig további tesztek, az előírás szerinti próbafutások és hatósági engedélyeztetési eljárások várnak rá. A Spanyolországban gyártott és ott összeszerelt villamos

  • 34 méter hosszú,
  • a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel van felszerelve,
  • alacsony padlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak,
  • energiahatékony, mert a fékezéskor keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is alkalmas arra) visszatáplálja a hálózatba.

Kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak az oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó belső burkolatok. Idén további villamosok érkezése várható, ezek átvétele és forgalomba állítása ütemezetten történik. Az új járművekkel először tervezetten a dél-pesti vonalakon növekedhet az alacsony padlós villamosok aránya.

Spanyolországban gyártották és ott szerelték össze a villamost / Fotó: Budapesti Közlekedési Központ / Facebook

Folyamatos a járműflotta megújítása

A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze (az egyik karosszériáját júniusban szállították Budapestre), egy részét pedig Spanyolországban – ilyen a most érkezett is.

2025 végétől többek között az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsony padlós, légkondicionált villamosok száma.

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es járatcsaládon, valamint az 51A és a 62A vonalakon is megjelenhetnek a korszerű villamosok, ha a szükséges európai uniós támogatás rendelkezésre áll. A flotta utolsó járműve előreláthatólag 2026. nyár végén állhat forgalomba.

Újabb villamosok jöhetnek 2030-ig

További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítés, az egyeztetések, majd az eredményes hatósági eljárás eredménye, hogy idén januárban elvi előzetes típusengedélyt szerzett a BKK. A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.