A távol-keleti szigorítások után Magyarországon is lényeges adózási változásokra, új adóteherre számíthat januártól valamennyi, Magyarországon online piacteret üzemeltető cég. A változás hatással lehet majd az eddig roppant kedvező árakra is, ami a nagy platformok népszerűségét és egyben versenyelőnyét is jelentette a hazai kiskereskedelemmel szemben.
„A nyári gazdasági híreket és kormányzati nyilatkozatokat olvasva tulajdonképpen nem meglepő, de mégis előzmény nélküli az őszi adócsomagtervezet egyik legnagyobb horderejű rendelkezése, amely a kiskereskedelmi különadót kiterjesztené az úgynevezett platformüzemeltetőkre” – mondta lapunknak Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group együttműködő jogi partnere.
Az adókötelezettség az online piactér külföldi vagy belföldi üzemeltetőjét terhelné a kiskereskedők által a platformon keresztül történő értékesítések után. Platformüzemeltetőknek azon webshopok, alkalmazások minősülnek, amelyek az üzletszerűen eladók és az ő vevőik között közvetítik az eladást. Ilyen például a Temu, a Wish vagy például az Amazon és az Emag, igaz, az utóbbi kettő a közvetítés mellett saját maga is árusít.
Fischer Ádám szerint ezek az oldalak ugyanis hiába bonyolítanak akkora forgalmat, amely a kiskereskedelmi adó magasabb kulcsai alá esne, miután nem, vagy nem teljes egészében saját maguk adják el az árukat, hanem közvetítenek is kisebb kereskedőcégek és a vevők között, eddig nem kellett kiskereskedelmi adót fizetniük, mivel azt az eladó forgalma határozta meg.
Azaz, ha a Temun egy olyan cégtől vásároltunk, amelynek az árbevétele nem érte el az 500 millió forintot, akkor az eladónak egyáltalán nem kellett kiskereskedelmi adót fizetnie. Amíg tehát egy árut egy itthon működő áruházlánc üzletében megvásárolva az ár közel 4,5 százalékának megfelelő kiskereskedelmi adót fizetett a bolthálózat, addig ugyanazt például a Temun enélkül, praktikusan ennyivel olcsóbban meg lehetett eddig vásárolni.
Az új szabályok szerint viszont
a platformüzemeltető, például a Temu árbevételét kell vizsgálni akkor, amikor a kiskereskedelmi adót fizetik. Azaz nekik is fizetniük kell majd Magyarországon kiskereskedelmi adót, ha a megrendelt árut Magyarországra szállítják ki,
és a kiskereskedelmi adó számítása során a platformüzemeltető teljes éves magyarországi forgalma lesz az adó alapja, ami a nagyon nagy ugrásokkal növekvő sávos adórendszer miatt akár tetemes adófizetési kötelezettséget is eredményezhet – hívja fel a figyelmet a szakértő.
Az a 3-4 százalékos kiskereskedelmi különadó, amelyet a platformokra kiszabtak, várhatóan az árakban is visszaköszön – véli Fischer Ádám, aki szerint, ez esetleg azt is eredményezheti, hogy valamelyik online piactér kivonul Magyarországról,
mivel úgy ítéli meg, hogy innentől nem éri meg neki az üzlet.
A már az idén életbe lépett új szabályozás szerint egyébként a platformot üzemeltetőnek adóalanyként 15 napon belül be kell jelentkeznie az adóhatóságnál, ahová az idei júliusi adatok szerint Magyarországon több mint száz platformüzemeltető regisztrálta magát. A szakértő szerint erre is nagyon kell hogy figyeljenek az online piacteret üzemeltetők, ugyanis januártól új és nagyon súlyos szankciója lesz annak is, ha egy platformüzemeltető nem jelentkezik be a NAV-hoz, és nem fizeti be a kiskereskedelmi adót: az adóhatóság elérhetetlenné teszi az internetes felületét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.