„Az elmúlt néhány évben úgy tűnt, többé-kevésbé sínen van az elektromobilitási átmenet, habár az autóipar szereplői már többször jelezték, hogy túlzottan erőltetettek a célkitűzések. A közelmúlt piaci eseményei bizonyították, hogy az európai uniós előírások önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy csak elektromos autókat gyártsunk, kizárólag azokat értékesítsük” – mondta az elektromos átállásról Krisztián Róbert, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) elnöke, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese az idei Exkluzív Vezetői Fórumon.
A MAGE vezetője szerint a vevőknek csak olyan termékeket tudnak eladni, amelyekre igényük van, és hajlandók megvásárolni.
Ahhoz, hogy a vásárlókat tömegesen meg tudjuk győzni, hogy átálljanak az elektromos autókra, nagyon sok feltételnek kell teljesülnie együttesen
– jelentette ki, hozzátéve: a villanyos járművek idei eladási adatai is azt bizonyítják, rengeteg feladatot kell még megoldani a sikeres átálláshoz.
Krisztián Róbert többek között arról is beszélt, hogy
Ugyanakkor a fogyasztók csak akkor váltanak, ha meglesz az általuk elvárt ár és hatótávolság mellett a megfelelő töltési infrastruktúra is.
Manapság drágábban lehet előállítani villanyos modelleket, mint például hibrideket. „Ezen csak úgy lehet segíteni a jelenlegi helyzetben, ha az EU kormányai támogatják az elektromos autók vásárlását” – állapította meg.
Példaként a legnagyobb európai piacot, a németet hozta fel, amely az állami támogatások megszüntetése után bezuhant. Magyarországon azonban pont a kormányzati dotáció bevezetéséhez köthető az elektromosautó-vásárlások fellendülése – mutatott rá.
„Ami a töltési infrastruktúrát illeti, egyértelműen kijelenthető, hogy a jelenlegi állapot nem elégséges, nem megnyugtató a vásárlók számára. Az említett problémafelvetésekből is látszik, hogy az elektrifikációra való áttérést komplexen, átfogóan kell kezelni, hiszen sok olyan feltételnek kell teljesülnie, ami nem az autóiparon vagy nem csak az autóiparon múlik. A gyártók mellett az Európai Unió és a nemzeti kormányok szerepvállalása elengedhetetlen.”
Úgy gondolom, kritikus időszak előtt áll az európai autóipar, miközben pillanatnyilag úgy néz ki, az elektromos autók térnyerése megbicsaklott. Reméljük, csak rövid távon
– fűzte hozzá a Magyar Gépjárműipari Egyesület elnöke, aki hangsúlyozta: a MAGE azt kérte a magyar kormánytól, hogy támogassa azt a törekvést, amelyet az Európai Autóipari Szövetség, az ACEA megfogalmazott az EU döntéshozóknak. A nemzetközi szervezet azzal fordult Brüsszelhez, hogy a jövő évi elvárásokat gondolják át, továbbá az uniós jogszabályokat, elvárásokat próbálják a tényleges piaci helyzethez igazítani.
„Ha ez nem történik meg, akkor várhatóan körülbelül 16 milliárd eurónyi büntetést kell az európai autóipari vállalatoknak befizetni a jövő évi várható eladások alapján az Európai Unió kasszájába. És ezt akkor kellene megtenni, amikor hatalmas összegeket kell az elektrifikációhoz szükséges beruházásokra fordítania minden gyártónak, beszállítónak. Ez elengedhetetlen annak érdekében, hogy optimalizálni lehessen az elektromos autók gyártását, és minél több elérhető árú modell jelenjen meg a piacon” – magyarázta Krisztin Róbert.
A magyar Bosch-vezér elárulta, miért nem veszik az elektromos autókat
Szászi István emlékeztetett arra az örök érvényű megállapításra, hogy „ha Németország autóipara prüszköl, a magyar ipar megfázik”. A Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban a Világgazdaságnak adott interjúban többek között arról is beszélt, hogy a piacokhoz hasonlóan az emberek is elbizonytalanodtak, ezért nem veszik az elektromos autókat, miközben a kínaiak kitanulták a szakmát, de hazánk továbbra is Európa Szilícium-völgyének számít az ágazatban. A cégvezető úgy fogalmazott, bárkivel bármikor szívesen folytat szakmai vitát az automatizálás és a mesterséges intelligencia előnyeiről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.