BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egymilliárdos gyémánt Maastrichtban

Bíztatóan kezdődött a világ első számú műkincsvásáraként emlegetett maastrichti TEFAF.

Az egészen március 22-ig látogatható, rekordszámú (239) kiállítót felvonultató rendezvényen már a pénteki megnyitón, sőt az azt megelőző zárt körű bemutatókon is gazdára talált néhány kiemelkedő színvonalú műalkotás. A washingtoni National Gallery, a Getty múzeum, az oxfordi Ashmolean és más neves múzeumok kurátorai ugyanúgy felbukkantak a látogatók között, mint a katari uralkodócsaládhoz tartozó Szaúd al-Tani sejk vagy a kortárs műgyűjtők egyik legjelentősebbike, Adam Lindemann.

Még "kicsomagolás előtt" elkelt egy körülbelül harminc karátos, különleges csiszolású fehér gyémánt, amelyet 5 millió dollárért, azaz körülbelül 1,2 milliárd forintért adott el egy amerikai vevőnek Laurence Graff. A brit ékszerkereskedő szerint a befektetők érzik, hogy jelenleg a készpénz veszélyes, ezért - bár az alsó szegmensben csökkent a kereslet - a csúcsminőségű drágakövek iránt töretlen az érdeklődés.

A festménypiacon is hasonló tendencia tapasztalható. A londoni Dickinson cégnek már a maastrichti vásár előtt néhány nappal sikerült vevőt találnia Edgas Degas Reggeli készülődés című 1894-es pasztellképére. A pontos árat a galéria igazgatója, Heinrich zu Hohenlohe nem árulta el, csupán annyit lehet tudni, hogy a vevő 10-20 millió euró közötti összeget fizetett. Nagy érdeklődésről és pezsgő üzletmenetről adtak számot a régi festményeket és szobrokat kínáló galériák, valamint a fotógalériák is. Utóbbiak közül a berlin Kicken már a vásár megnyitása előtt túladott Man Ray 600 ezer euróra árazott Fekete és fehér című, 1926-os szürrealista klasszikusának egy vintázs nyomatáért.

Laurence Graff egyébként rögtön egy Jean-Michel Basquiat festménybe fektette a gyémántért kapott pénz nagy részét: az 1982-ben készült, nagy méretű Fekete atléta című akril-olajpasztell képet a Maastrichtban első ízben kiállító New York-i Christophe Van de Weghe kínálta 3,5 millió dollárért. Ez igen jutányos árnaki számít, hiszen a street art egyik atyjaként tisztelt, fiatalon meghalt Basquiat egy hasonló festménye két évvel ezelőtt nyolcmillió dollárba került.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.