Kedden az országgyűlési képviselők 360 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, három tartózkodással elfogadták a Seres Mária által kezdeményezett népszavazás elrendelését. A feltett kérdés a következő: "Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyűlési képviselőknek csak a bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai után járhat költségtérítés?".
A mintegy négymilliárd forintba kerülő népszavazást elrendelő országgyűlési határozat ellen annak a Magyar Közlönyben történt közzétételét követő nyolc napon belül nyújtható be kifogás az Alkotmánybíróságnak - írja a bama.hu az MTI alapján.
Tóth Zoltán szerint már csak abban az esetben kerülhető el a tetemes költségekkel járó népszavazás megtartása, ha a jogszabályban előírt nyolc napon belül megfelelő tartalmú kifogással támadják a népszavazást elrendelő országgyűlési határozatot az Alkotmánybíróság előtt. A szakértő emlékeztetett arra, hogy tavaly ősszel az egészségbiztosítási pénztárakról szóló népszavazást "fújta le" hasonló helyzetben az Alkotmánybíróság. A testület akkor azzal indokolta döntését, hogy a helyzetet érdemben befolyásoló új körülmény merült fel, hiszen időközben a népszavazásra feltett kérdésnek megfelelő törvényi szabályozást alkotott az Országgyűlés. Abban az esetben a parlament hatályon kívül helyezte a korábban elfogadott több-biztosítós egészségügyi modellről szóló és a népszavazással megtámadott törvényt.
Tóth Zoltán álláspontja szerint a képviselői költségtérítések ügyében hasonló a helyzet, de már csak akkor kerülhető el a népszavazás megtartása, ha a keddi országgyűlési határozat elleni kifogás benyújtására nyitva álló nyolc napos határidő alatt megszületik a kérdést rendező kétharmados törvény, és így egy arra hivatkozó kifogás alapján az Alkotmánybíróság megsemmisítheti az ominózus országgyűlési határozatot.
A népszavazást elrendelő országgyűlési határozat ellen bármely magyar választópolgár benyújthat kifogást, melyet az Alkotmánybíróságnak sürgősséggel kell elbírálnia, de ennek konkrét időhatára a szabályozásban nincs, a gyakorlat az, hogy néhány héten, egy-két hónapon belül dönt a testület. Minden más esetben a választási eljárásról szóló törvény szerint a köztársasági elnök köteles kitűzni a népszavazást az azt elrendelő országgyűlési határozat elleni jogorvoslati határidő eredménytelen elteltét - jogorvoslat esetén annak elbírálását - követő 15 napon belül. Az államfő csupán a népszavazás időpontját mérlegelheti.
Tóth Zoltán szerint a törvényi szabályozásból a jelenlegi helyzetben az következik, hogy ha sor kerül a népszavazásra, akkor azt a köztársasági elnök az európai parlamenti választás napját, június 7-ét követő 41. és 90. nap közé tűzheti ki. A szakember megjegyezte azt is, hogy az eredményes népszavazás kétéves "kötőerővel" bír, azaz ugyanabban a tárgyban nem lehet új szabályozást alkotni, illetve újabb népszavazást kiírni. Ugyanez egy törvényről nem mondható el, hiszen azt a parlamenti többség bármikor megváltoztathatja. A népszavazás lebonyolításához szükséges mintegy négymilliárd forint hozzávetőleg annyi, mint a képviselők négy évi költségtérítése.
Az MSZP-frakció kedden közölte, hogy önálló indítványt nyújt be a képviselői költségtérítések rendezésére azért, hogy ne kelljen milliárdokat költeni népszavazásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.