A nagy léptékű munka nem nélkülözheti az értékválasztási különbségekből, eltérő szakmai álláspontokból fakadó polémiát, melynek célja egy laikus számára nem lehet más, csak az, hogy minél jobb szabályozás szülessen.
A hét könyvből álló – Bevezető rendelkezések, Személyek joga, Családi jog, Dologi jog, Kötelmi jog, Öröklési jog, Záró rendelkezések – Ptk. tervezete tízéves tudományos igényű kodifikációs munka nyomán állt össze. Ezt a dokumentumot dolgozta át az igazságügyi kormányzat. Nem azért, hogy felforgassa, hanem a ma igényeihez igazítsa, szélesebb szakmai konszenzusra helyezze a polgári jogi szabályokat.
A cél érdekében egyebek között több konferencián, a tudomány és a gyakorlat képviselőinek részvételével tekintette át a koncepcionális kérdéseket, igyekezett közös nevezőre hozni az érdemi véleménykülönbségeket és – szinte a zárószavazás napjáig – formálta a javaslatot. Ennek során nem egy kérdésben például visszatért a kodifikációs bizottság szerkesztette előterjesztéshez. Ugyanakkor a jogtudomány néhány nagy tekintélyű képviselője – eltérő álláspontja ellenére is – jó szándékú javaslatokkal segítette a kormányzat korszerűsítésre irányuló törekvéseit.
Így születhettek meg olyan fontos, szükséges változások, amelyek némiképp háttérbe szorultak a kódex körüli sokszor méltánytalan hangzavarban. Az új Ptk. például erősíti a sajtó ellenőrző szerepét és a szólásszabadság garanciarendszerét. Hatékonyabb jogvédelmet nyújt a mentálisan fogyatékos embereknek, szigorítja a cselekvőképesség korlátozásának feltételeit, és megszünteti a cselekvőképtelenné nyilvánítás jogi lehetőségét.
Az eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak benne az egészséges környezet védelméhez fűződő jogok. A környezeti károkért való felelősség a jelenlegi három helyett harminc évig lesz érvényesíthető. A károsult sérelemdíjat követelhet a környezeti ártalom okozta nem vagyoni kára miatt. Az egyesületre vonatkozó legfontosabb rendelkezések módot adnak arra, hogy a szervezet kiegészítő jelleggel üzletszerű gazdasági tevékenységet folytasson. Korszerűbb lesz az alapítvány szabályozása. Az üzleti szféra jogos igényeire figyelemmel a kódex növeli a tulajdonosi autonómiát és a szerződési szabadságot. Kiterjeszti például a dolog fogalmát a társasági részesedésre és a tőzsdén forgalmazott (értékpapírnak nem minősülő) tőzsdei termékekre. Bevezeti a bizalmi vagyonkezelés intézményét, mely például akkor alkalmazható, ha valakinek valamely megbízatása összeférhetetlenné válik vállalkozásaival. A kötelmek között több új, elsősorban a pénzügyi területet érintő szerződéstípust – lízing, faktoring – is szabályoz.
Máig nem csitult a vita a családjog némely rendelkezése fölött. Az Alkotmánybíróság határozata alapján az új Ptk. elismeri és bevezeti az azonos nemű párok bejegyzett élettársi kapcsolatát. Nem deklarálja a házastársi hűség többek által hiányolt követelményét, ám engedve a kritikáknak, a korábbi tervekkel ellentétben, nem ad lehetőséget a házasság közjegyzői bontására.
Most, a kódex megszavazása után nagy a várakozás: mit szól a szabályozáshoz a köztársasági elnök? Sokak szerint a Ptk. némely szakasza ok lehet arra, hogy előzetes normakontrollt kérjen az Alkotmánybíróságtól. Más szakértők viszont állítják: nincs olyan pontja, amit akár az államelnök, akár az Alkotmánybíróság kifogásolhatna.
Mindenesetre készülnek az érvényesítéshez szükséges törvények. A jövő évtől, fokozatosan léptetnék hatályba a kódex rendelkezéseit. A kormány ígéri: lesz elég idő a felkészülésre, gondoskodik a bírák, ügyészek, ügyvédek, közjegyzők megfelelő képzéséről, erre kétszázmillió forintot biztosít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.