Pontosabban diszkontlánc lesz, hiszen csupán most kezdődött az új hálózat piaci bevezetése az Unióban. Franciaországban 11, Spanyolországban és Belgiumban 3-3, Portugáliában és Olaszországban pedig 1-1 Koodza lesz az év végéig. A Decathlon a városszéli bevásárló központok környékén épít saját tulajdonban lévő áruházakat, a kétezer fajta terméket kínáló Koodza viszont bérli az ezer négyzetméteres egységeket.
A kevés eladóval dolgozó Koodzát azért találták ki, hogy alacsony működési költsége révén olcsóbb lehessen versenytársainál. Ezért aztán - hogy "házon belül" ne támasszon konkurenciát -, sosem lesz Koodza Decathlon közelében. Ott viszont létesítenek, ahol nem érdemes negy áruházat létrehozni, illetve ahol jövet-menet útba esik a napi bevásárlások alkalmával - mondta el a Koodza Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Sárdi Péter.
Az első három áruház Tökölön, Érden és Hatvanban nyílik november végén. A tervek szerint jövőre 8-9, két év múlva további 5-6 Koodza nyílik országszerte a nagyobb városokban, később pedig a Baja, Salgótarján, Mohács méretű kisebbeket is megcélozza a cég. Az már ma biztos, hogy a főváros belterületén sosem lesz Koodza, mert ritka az egyben kiadó ezer négyzetméteres ingatlan, másrészt nem is lehetne kigazdálkodni a bérleti díjat a tervezett alacsony fogyasztói árszintből - emelte ki Sárdi Péter.
A nagy testvér, a jelenleg 8 áruházzal rendelkező Decathlon ugyanakkor folytatja a hálózatbővítést. Október végén Kecskeméten, novemberben Dunaújvárosban és Szombathelyen, decemberben pedig Maglódon nyílik új sportáruház. Ugyancsak az év vége körül készül el Hatvanban az a 18 ezer négyzetméteres logisztikai központ, ahonna ellátják a francia sportáruházlánc környékbeli országokban működő több mint húsz egységét. Amint a magyar, román, szlovák és ukrán hálózatbővítések szükségessé teszik, az épületet 12 ezer négyzetméterrel bővíti a cég a későbbiekben. A Magyarországon ötszáz alkalmazottal dolgozó társaság 2012-ig minden megyeszékhelyen meg kíván jelenni.
A Koodza-üzletek elsősorban a jelenleg 12 tagú Intersport hálózatnak jelentenek majd konkurenciát. Bár amire az első sportdiszkontok megnyílnak, addigra már 14 Intersport lesz Magyarországon, mivel október végén a győri Duna Centerben, novemberben pedig a budai Skála helyén épült Allee bevásárló központban kezdi meg a munkát egy-egy ezer négyzetméteres sportáruház.
A 400 márkát forgalmazó üzletek felét az IS Sport üzemelteti, másik hat pedig franchise szerződés révén kötődik az Intersporthoz. A hálózat az elmúlt évben 11 áruházzal 4,8 milliárd forintos forgalmat ért el. Tavaly decemberben még úgy tájékoztatta lapunkat Gabriele Fenninger, az Intersport Ausztria magyar piaci terjeszkedésért felelős elnöke, hogy 2009-re öt egység nyitását tervezik hazánkban, s néhány éven belül már harmincra kívánják növelni szaküzleteik számát.
Az osztrák vállalat irányítja az Intersport piaci expanzióját Magyarországon, valamint Csehországban és Szlovákiában. Az év végéig a magyar boltnyitásokon felül nyolc üzlet létesül Ausztriában, ahol 322-re emelkedik a hálózat tagjainak száma, Csehországban marad a mostani 34 egység, Szlovákiában azonban a rövidesen munkába álló kettővel 12 tagúra búvül a hálózat.
Az elmúlt évben nyolc áruházat nyitott a Hervis Sport- és Divatkereskedelmi Kft. és az idén Gödöllőn létesülttel együtt összesen 26 áruházzal rendelkezik. A piac többi szereplőjéhez hasonlóan a Hervis is tapasztalja a válság hatását: a nemzetközi márkák - különösen a drágább cikkek - forgalma érezhetően csökken. Csupán a két piacvezető sportruházati márka a kivétel, de ezek esetében is csökkenteni kellett a fogyasztói árakat - mondta el a társaság kereskedelmi igazgatója, Bari Zsolt. A magyar sportcikk piac ugyan nem annyira koncentrált, mint az osztrák, ahol a forgalom 70 százaléka az Intersport, a Hervis és az Eybl kezében van. Nálunk a Decathlon, az Intersport és a Hervis együttesen a piac felét sem fedi le. A válság hatására azonban sok kisebb, egyboltos családi vállalkozás jövője kérdéses - mondta Bari Zsolt, kimeleve, hogy ide érti a kerékpár szaküzletet éppúgy, mint a fitneszboltokat.
Az osztrák Spar Österreichische Warenhandels-AG tulajdonában lévő Hervis két lényeges szempontból különbözik a 2005-ben piacra lépett vetélytárstól, a Decathlontól. Egyrészt ez utóbbi elsősorban saját márkáira koncentrál, míg a Hervis inkább a nagy nemzetközi sportruházati cégek kínálatában erős, és a francia társasággal ellentétben inkább belterületi bevásárlóközpontokban telepszik meg. Másrészt éppen a sportszer kereslet visszaesése bizonyítja, hogy helyes volt a Hervis koncepciója, hogy átlagosan 800 négyzetméteres belterületi üzletekből építette ki a hálózatát. Ami a hálózatbővítést illeti, jövőre még egy új Hervis létesül Budapesten, de a világválság miatt ma még nem tudni, mikorra éri el az üzletek száma a hosszú távra tervezett negyvenet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.