BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emelt szintű adóval sújtanák a csúcsforgalmi időben autózókat a hollandok

A gépjárműadó alapvető reformjára készül a holland kormány, ésszerűbb autóhasználatra próbálva ösztönözni a lakosságot.

A kabinet által pénteken este jóváhagyott törvény értelmében megszűnne a személygépkocsik fogyasztói árát megnövelő adó. Ennek fejében viszont az állam meg fogja adóztatni az autóval megtett kilométereket. Illetékesek azt remélik ettől, hogy csökkenni fog a légkör CO2-terhelése, az utakon tapasztalt zsúfoltság, valamint a halálos balesetek száma.

Egy átlagos, középkategóriás jármű esetében az adó kilométerenként 3 eurócent lesz 2012-től. Átlagos autóhasználat - évi 10 ezer megtett kilométer - esetén tehát 300 euró terhelné évente a gépkocsi üzembentartóját.

Nagyobb kategóriájú személyautók, amelyek értelemszerűen több káros anyagot bocsátanak ki, magasabb adózási osztályba esnek, és a törvény "emelt szintű" adóval sújtaná a csúcsforgalmi időszakban autózókat. A gépkocsihasználat helyét, időpontját és időtartamát a beépített GPS készülék rögzíti és továbbítja az autókból az adót megállapító hatóságnak. A közösségi közlekedés járműveire, köztük a taxikra, nem vonatkozik az új adórendszer.

Ellentételként megszűnik az útadó, valamint az új autók vételárát terhelő fogyasztási adó. Utóbbi révén 25 százalékkal lesznek olcsóbbak a személygépkocsik - közölte a közlekedési minisztérium.

A kormány előzetes számításai szerint az új adónak köszönhetően 15 százalékkal fog visszaesni a gépjárműforgalom, a felére csökkennek a csúcsforgalmi időben észlelhető torlódások, 7 százalékkal kevesebb lesz a halálos balesetek száma, míg az autókból a levegőbe jutó széndioxid mennyisége 10 százalékkal esik majd vissza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.