Az utóbbi 30 év során folyamatos volt a kínai növekedés, eleddig nagyobb ingadozások nélkül. Ha eltekintünk a Tienanmen téri válságot követő, átmeneti lassulástól, akkor az átlagos növekedés 9,45 százalék volt. A csúcsráta 14 százalék körül volt 1994-ben és 2007-ben, a mélypont 7,6 százalék 1999-ben. A kínai gazdaság küszöbönálló összeomlására vonatkozó előrejelzések eddig rendre elhibázottnak minősültek. Minél tovább tart azonban ez a történet, egyre többen mondják, hogy rossz vége lesz.
Kína töretlen növekedését az teszi lehetővé, hogy az állam a boom periódusaiban is hatékonyan beavatkozik a makrogazdaságba. A túlhevültség időszakában a központi kormányzat felelősséggel tartozik a bekövetkező inflációért, különben a buborékok kipukkadásakor megugrana a munkanélküliség. A tartományi és a helyi kormányzatokat, illetve a nagy állami vállalatokat nem kell hogy ilyen aggályok foglalkoztassák. Utóbbiak annyi hitelt vennének fel, amennyit csak lehet, hogy finanszírozhassák becsvágyó beruházási terveiket – a törlesztéssel és az inflációval azonban nem sokat törődnek.
Az 1990-es évek elején tapasztalt túlhevülés egyébként ténylegesen a helyi kormányzatok túlzott hitelfelvételei miatt következett be. Az infláció 1994-ben 21 százalékra ugrott, ez az utóbbi 30 év legmagasabb rátája. Ennek a helyi adósságnak akkor igen nagy része behajthatatlanná vált, az aránya pedig elérte az állami bankok teljes hitelállományának 40 százalékát. A sebezhetőségnek ez a forrása azonban mára jelentéktelenné vált, mert a központi kormány erőteljesen korlátozta a helyi kormányzatok hitelfelvételi képességét.
A túlhevülés kockázataiért most egyre inkább a kínai vállalkozók első generációjának „vadászösztöne” tehető felelőssé. A gazdasági boom idején a jövedelmek emelkedtek, a piacok pedig gyorsan bővültek. Az új alkalmakat mindenki meg akarta ragadni, és minden befektető szeretett volna hamar meggazdagodni. Ezért folytatják a nyakló nélküli beruházásokat, és élénken spekulálnak, tekintet nélkül a meglévő kockázatokra.
A 90-es évek elejének viszonylag magas inflációja rámutatott a gyors növekedéssel együtt járó makrogazdasági veszélyekre. A japán ingatlanbuborék 1990 körüli kipukkanása, majd a jelenség megismétlődése a délkelet-ázsiai térségben a 90-es évek vége felé, egészen közeli szomszédságból szolgáltatott kemény leckét. A későbbiekben a pekingi központi kormány mindannyiszor fékeket alkalmazott, valahányszor a gazdaság túlhevülésének jelei felbukkantak. Ennek részeként már a 90-es évektől kezdve szigorú intézkedésekkel korlátozták a pénzellátást és a túlberuházást, ezzel sikerült elkerülni a hiperinflációt. A legutóbbi ciklus során a hatóságok már 2004-ben elkezdték a gazdaság lehűtését, akkor, amikor a kínai fellendülés éppen csak magára talált a 2003-as SARS-pánik után. Később, 2007 során, amikor a GDP-növekedés éves rátája elérte a 13 százalékot, a kormány további megszorító intézkedésekkel igyekezett megelőzni buborék létrejöttét, például az acéliparban és az ingatlanpiacon.
A gazdasági elméletek szerint az összes válságot buborék vagy túlhevülés váltja ki. Ezért, ha a sikerül a buborék létrejöttét a boom idején proaktív módon megakadályozni, akkor a válságot is meg lehet előzni. Abban nem vagyok bizonyos, hogy a kínai gazdaságpolitika minden irányítója a modern közgazdaságtan jó hallgatója lenne. Amit viszont a gyakorlatban tettek, az jobban sikerült, mint amit kollégáik számos más országban csináltak, akik túl nagy teret engedtek a deregulációnak, és túl csekély szerepet szántak a gazdaság lehűtésének a boom idején, amikor a buborékok képződtek.
A világgazdaság nagy problémája az, hogy Keynes tanításából mindenki csak egy dologra emlékezik: a válság kirobbanása után anticiklikus műveleteket kell végrehajtani. A boom idején mindenki magára hagyná a gazdaságot, holott ennek a fázisnak a menedzselése lenne különösen fontos. Amit véleményem szerint Kína tett, az szemlátomást egy igazi „keynesi világ” megteremtése: mikroszinten több magánvállalkozást hozott létre nagyobb versennyel, makroszinten aktív anticiklikus politikával. Természetesen lehetnek tényezők, amelyek lelassítják vagy megszakítják Kínában a növekedést. Magam csak remélem, hogy a gazdaságpolitika irányítóinak ébersége folytatódik (sőt javul), és így lehetővé válik Kína gyors növekedési sztorijának folytatódása további 10, 20 vagy akár 30 évig is.
A szerző a Pekingi Egyetem profesz-szora, a jegybank monetáris politikai tanácsának tagja
Copyright: Project Syndicate, 2010
@ www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.