BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszáll hazánkból a Corvus

Már Olaszországban szerelik össze a kisrepülőket, amerikai vevő venné meg a gép dokumentációját

Olaszországba telepítette ultrakönnyű repülőgépe, a Corvus Phantom gyártásának összeszerelését a Corvus Aircraft Kft.

A Kecskemét közelében lévő Ballószögön működő cég a tevékenységet egy korábbi vevőjének adta át, amely megkapta az értékesítés jogát is. A magyar fejlesztésű és Magyarországon gyártott repülő ezentúl tehát olasz termékként s az eddiginél vélhetőleg magasabb áron lesz kapható. A lépéssel a hazai társaságnál nem takarítottak meg költséget, nem volt elbocsátás sem, a felszabadult munkatársakat más területeken foglalkoztatták tovább. „A döntés egyetlen oka az a mód volt, ahogyan a hazai hatóságok az elmúlt években hozzáálltak a tevékenységünkhöz” – válaszolt lapunknak Gecse Tamás, a társaság egyik ügyvezető igazgatója. Cége számára nem elsősorban az a fájdalmas, hogy a tevékenység egy része kikerült az ellenőrzésük alól, hanem az, hogy a Corvus Phantom mostantól nem magyar.

Igaz, a szerkezet eddig sem mindig látszott magyarnak. A legutóbbi, németországi Red Bull Air Race megmérettetésen például amerikai lajstromjellel (rendszámmal) versenyzett a Corvus Racer, miután egy egész évig hiába várt arra a hazai légügyi hatóságtól. Máskor kanadai lajstromjelet viseltek a magyar Corvusok. Emellett számtalan más olyan probléma is jelentkezett, amely fokozatosan a kedvét szegte a nulláról indult és a repülőgépgyártásban Forma–1-es járműminőségig eljutott ballószögi csapatnak. Például rövid időn belül többször módosultak a kft. ingatlanjainak beépíthetőségére, ipari, mezőgazdasági vagy lakott területi minősítésére vonatkozó szabályok, ráadásul erről a társaságot nem is értesítették. Az is megesett, hogy az egyik hatóságtól egy olyan kivitelezési terv kapcsán kaptak büntetést, amelyet egy másik hatóság már jóváhagyott. Meggyűlt a bajuk az APEH-hel is. Igaz, vele szemben pert nyertek, de hamarosan megtapasztalhatták, hogy Magyarországon az adóhatósággal szemben hosszú távon senki nem lehet nyerő helyzetben. Megint máskor a cég több tízmillió forintos pályázata elszámolását dobták vissza egy szó szerint kétforintos kerekítési hiba miatt.

Mivel mindezekre nem nyújt megoldást az összeszerelés olaszországi kihelyezése, további visszavonulásra készül a cég. Magyar magánszemély tulajdonosai egy nagy amerikai repülőgépgyártóval tárgyalnak a Corvus Phantom kisrepülőgép dokumentációjának, azaz eddigi teljes munkájuk eladásáról. Ekkor már csak a kompozitgyártás és a fejlesztés maradna Magyarországon.

Gecse Tamás szerint a fejlesztés a társaság lelke. (Elsősorban e területet irányítja a másik ügyvezető, Voloscsuk András.) A ma mintegy 60 fős, de műegyetemi hallgatókat is folyamatosan foglalkoztató Corvus Aircraftnek e téren két évre előre megvannak a feladatai, de további 50 embernek bármikor adhatna munkát. A piac ugyanis új típusokat követel: a Besenyei Péter által is használt Corvus Racer mellett már két- és négyüléses változatokat és vitorlázórepülők felvontatására alkalmasakat is készítettek. (A hagyományos vitorlázófelvontató repülő óránként 40-50 liter üzemanyagot is fogyaszt, a Corvus e célra megerősített és átalakított változata csak 15-20 litert.) Az újabb Corvusok már a kereküket is be tudják húzni. Míg 2009 és 2010 főként a fejlesztés éve volt, jövőre a már csak a félkész termékig tartó sorozatgyártáson lesz a hangsúly.

A repülő drága import-kompozitanyagból készül, igény szerint osztrák Rotax, ausztrál Jabiru, illetve amerikai Lycoming motort szerelnek bele. Utóbbi gyártó egyébként reklámjaiban éppen a Corvusokat használja, amelyek e hétvégén újabb, ezúttal egy olaszországi légi bemutatón szerepelnek.

Húzzon csíkot is!

Jórészt olasz és német, mellettük arab, kisebb részben magyar vevőkhöz kerülnek a ballószögi repülők. A németek a minél szabályosabb kivitelezést, a szolid, visszafogott külsőt, matt felületeket várják el.

Az olaszok a külsőre mennek. A gépen legyen minden cifra, csillogó és lakkozott, ülése bőrből készüljön, a repülő tudjon színes csíkot húzni, az aljára pedig szereljenek kamerát. Olyan is volt, aki kedvenc dala szövegét gravíroztatta a műszerfalra, hiszen arra bármikor szükség lehet.

Viszont azt a speciális ejtőernyős trófeákat gyűjtő érdeklődőt kitessékelték a ballószögi üzemből, aki azt méricskélte, hogyan tudna úgy megkapaszkodni a gép külsején, hogy felemelkedés után kellő magasságból leugorhasson.

Az olaszok a külsőre mennek. A gépen legyen minden cifra, csillogó és lakkozott, ülése bőrből készüljön, a repülő tudjon színes csíkot húzni, az aljára pedig szereljenek kamerát. Olyan is volt, aki kedvenc dala szövegét gravíroztatta a műszerfalra, hiszen arra bármikor szükség lehet.

Viszont azt a speciális ejtőernyős trófeákat gyűjtő érdeklődőt kitessékelték a ballószögi üzemből, aki azt méricskélte, hogyan tudna úgy megkapaszkodni a gép külsején, hogy felemelkedés után kellő magasságból leugorhasson.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.