BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamarosan elkészül az ipari park

Várhatóan október elején írja ki az új közbeszerzési ajánlatot a Záhony térségi széles nyomtávú vágányhálózat felújításának második ütemére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A teljes vasúti fejlesztés határideje 2011 vége, és amennyiben nem támadják meg ezt az eljárást, márciusig meg lehet kötni a nyertessel a szerződést, s ez esetben tartható a határidő – tájékoztatta lapunkat Loppert Dániel, a társaság kommunikációs osztályának a vezetője. Az első eljáráson hozott döntést a Közbeszerzési Döntőbizottság júniusban megsemmisítette, a kiírót újraértékelésre kötelezte és hárommillió forintra megbírságolta. A NIF Zrt. azonban nemrégiben az újraértékelés helyett új kiírás mellett döntött.

Záhony térségének komplex logisztikai fejlesztése a Közlekedés operatív program negyedik, közúti és vasúti fejlesztések megvalósítását tartalmazó prioritásának a része. A vasúti infrastruktúra-felújítási rész teljes beruházási értéke 20,5 milliárd forint, százszázalékos támogatással, ebből 85 százalék EU-forrás, a többit a magyar költségvetés állja. A több mint négymilliárd forintos első szakasz befejezési határideje ez év októberének vége, s valószínűleg tartható is.

Ugyancsak októberben adják át az új intermodális ipari-logisztikai területet Fényeslitke–Komoró térségében – tudtuk meg Kálnoki Kis Sándortól, a záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programirodájának a vezetőjétől, a program korábbi miniszterelnöki megbízottjától. A 160 hektáros terület mintegy 4,4 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztését fele részben az Európai Unió finanszírozza az Észak-alföldi operatív program keretében, a többit a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. állja. A terület több mint felére, 86 hektárra már bejelentkezett a VorsklaSteel Hungary hengerműcég, amely évi két és fél millió tonna nyersacélt dolgoztatna fel, valamint ennek logisztikai kiszolgálására a Kraz Logisztikai Kft. Amennyiben a kormányzattal a tervek megvalósíthatóságáról jelenleg is folyó tárgyalások a közeli jövőben eredményesen zárulnak, ötszázmillió eurós beruházással mintegy ezer közvetlen munkahelyet teremtenének, valamint legalább ennyi beszállítói foglalkoztatást tudnának biztosítani – vázolta lapunknak Szentpéteri Bertalan, a hengerműcég vezérigazgatója. Az építkezés jövő nyáron indulhatna el, és így 2013 nyarán kezdődhetne a termelés.

Úgy tudjuk, a térségben, de a hamarosan elkészülő logisztikai területen kívül egy spanyol cég felvásárolt egy több mint kétszáz hektáros területet – opciós joguk van rá, sőt tíz százalékot már ki is fizettek –, ahová nem hivatalos információk szerint mezőgazdasági termékfeldolgozást, konténerterminált és logisztikai céget kívánnak majd telepíteni.


Komplex program

A záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programjának fő célja elősegíteni, hogy Magyarország a térség logisztikai központjává váljon. A 37,5 milliárd forintos teljes fejlesztési értékű program keretében egyebek között létrehoznak egy ipari-logisztikai területet, javítják a térség belső infrastruktúráját, fejlesztik az érintett kis- és közepes vállalkozásokat. A gazdasági válság előtt a térségbe évente mintegy hatmillió tonna áru érkezett vasúton, három és fél millió tonna közúton – ez az EU keleti határán az áruforgalom közel negyede –, a forgalom várhatóan erre a szintre áll vissza, s a prognózisok szerint növekedni fog. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.