Várhatóan október elején írja ki az új közbeszerzési ajánlatot a Záhony térségi széles nyomtávú vágányhálózat felújításának második ütemére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A teljes vasúti fejlesztés határideje 2011 vége, és amennyiben nem támadják meg ezt az eljárást, márciusig meg lehet kötni a nyertessel a szerződést, s ez esetben tartható a határidő – tájékoztatta lapunkat Loppert Dániel, a társaság kommunikációs osztályának a vezetője. Az első eljáráson hozott döntést a Közbeszerzési Döntőbizottság júniusban megsemmisítette, a kiírót újraértékelésre kötelezte és hárommillió forintra megbírságolta. A NIF Zrt. azonban nemrégiben az újraértékelés helyett új kiírás mellett döntött.
Záhony térségének komplex logisztikai fejlesztése a Közlekedés operatív program negyedik, közúti és vasúti fejlesztések megvalósítását tartalmazó prioritásának a része. A vasúti infrastruktúra-felújítási rész teljes beruházási értéke 20,5 milliárd forint, százszázalékos támogatással, ebből 85 százalék EU-forrás, a többit a magyar költségvetés állja. A több mint négymilliárd forintos első szakasz befejezési határideje ez év októberének vége, s valószínűleg tartható is.
Ugyancsak októberben adják át az új intermodális ipari-logisztikai területet Fényeslitke–Komoró térségében – tudtuk meg Kálnoki Kis Sándortól, a záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programirodájának a vezetőjétől, a program korábbi miniszterelnöki megbízottjától. A 160 hektáros terület mintegy 4,4 milliárd forintos infrastrukturális fejlesztését fele részben az Európai Unió finanszírozza az Észak-alföldi operatív program keretében, a többit a Regionális Fejlesztési Holding Zrt. állja. A terület több mint felére, 86 hektárra már bejelentkezett a VorsklaSteel Hungary hengerműcég, amely évi két és fél millió tonna nyersacélt dolgoztatna fel, valamint ennek logisztikai kiszolgálására a Kraz Logisztikai Kft. Amennyiben a kormányzattal a tervek megvalósíthatóságáról jelenleg is folyó tárgyalások a közeli jövőben eredményesen zárulnak, ötszázmillió eurós beruházással mintegy ezer közvetlen munkahelyet teremtenének, valamint legalább ennyi beszállítói foglalkoztatást tudnának biztosítani – vázolta lapunknak Szentpéteri Bertalan, a hengerműcég vezérigazgatója. Az építkezés jövő nyáron indulhatna el, és így 2013 nyarán kezdődhetne a termelés.
Úgy tudjuk, a térségben, de a hamarosan elkészülő logisztikai területen kívül egy spanyol cég felvásárolt egy több mint kétszáz hektáros területet – opciós joguk van rá, sőt tíz százalékot már ki is fizettek –, ahová nem hivatalos információk szerint mezőgazdasági termékfeldolgozást, konténerterminált és logisztikai céget kívánnak majd telepíteni.
Komplex program
A záhonyi térség komplex gazdaságfejlesztési programjának fő célja elősegíteni, hogy Magyarország a térség logisztikai központjává váljon. A 37,5 milliárd forintos teljes fejlesztési értékű program keretében egyebek között létrehoznak egy ipari-logisztikai területet, javítják a térség belső infrastruktúráját, fejlesztik az érintett kis- és közepes vállalkozásokat. A gazdasági válság előtt a térségbe évente mintegy hatmillió tonna áru érkezett vasúton, három és fél millió tonna közúton – ez az EU keleti határán az áruforgalom közel negyede –, a forgalom várhatóan erre a szintre áll vissza, s a prognózisok szerint növekedni fog. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.