BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új Bajkál–Amur-vasút 14 milliárd dollárból

Mintegy 448 milliárd rubelbe (14 milliárd dollárba) kerül az új Bajkál–Amur 2 vasútvonal az RZSD orosz állami vasút közleménye szerint. Nyomvonala kissé északabbra fut a meglévő, és a második világháború után 40 évvel átadott Bajkál–Amur-vasútvonalétól. Utóbbi egyébként szintén szállítási útvonalként létesült a keletre tartó, de a kínai határhoz közelebb futó transzszibériai fővonal mellé.

A társaság közleményében a cég elnöke, Vlagyaimir Jakunyin azt mondta, sok pénzről van szó, de szükség is van az egészre, sőt az állami költségvetésnek is be kellene szállni, mert az RZSD addig nem is tud pontos tervet készíteni, amíg nem tudja, mennyit ad a pénzügyminisztérium. Hétfőn Vlagyimir Putyin miniszterelnök a fő távol-keleti kikötők – Vanyino, Szovjet Gavan és Nahodka – fejlesztéséről, valamint arról beszélt az Egységes Oroszország párt konferenciáján, hogy sok milliárd dollárból bővíteni kell a transzszibériai vasutat is. „Korábban kihasználatlanok voltak a Bajkál- Amur-vasútvonal kapacitásai, mostanra viszont szűkössé váltak” – idézi a The Moscow Times. Mindazonáltal a Bajkál–Amur 2 megépítése nem a pénzügyminisztériumon, hanem az RZSD-n múlik.

Az állami vasúttársaságnak más miatt is a fejére koppintott Putyin. Az egyik vasércszállíttató társaság panasza nyomán utasította a versenyhatóságot, vizsgálja meg az RZSD egyik leányvállalatának tarifáit. Állítólag annyira felszöktek az árak, hogy a vagonok bérleti díja eléri a teljes szállítási költség 60 százalékát, kérdésessé téve a távol-keleti vasércszállítás gazdaságosságát. Putyin emlékeztette továbbá Jakunyint, hogy a meg nem nevezett leánycéget már régen privatizálnia kellett volna. Az Első Áruszállító Társaságról (PGK) lehet szó, amely társaság 75 százalékának az eladásából származó, 2,93 milliárd dolláros bevétel már szerepel az RZSD jóváhagyott, jövő évi költségvetésében a Kommerszant szerint. BHL

A vonal ékköve

Az új vonal a 3,9 kilométeres Kuznyecov-alagúton is áthalad. A 2008-ban indult és 59,5 milliárd rubelbe (1,9 milliárd dollárba) kerülő építkezés révén javul az említett Vanyino és a Szovjet Gavan kikötők megközelíthetősége, és létesül egy leágazás Jakutszk felé is. Az új alagút az 1945-ben átadottat váltja fel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.