Az Alapítvány a Közbeszerzési Kultúráért keretei között készült egy kutatás, melyet kollégáimmal folytattunk le a múlt év végén a Budapesti Corvinus Egyetemen. A támogatásból megvalósuló projektekkel kapcsolatos felmérés – amely nem is véletlenül az Európai Unióból származó forrásból valósult meg – elsősorban az e projekteken belül lefolytatott közbeszerzési eljárások hátterének, korrupciós fertőzöttségének, a szereplők etikalitásának, közbeszerzési kultúrájának vizsgálata volt.
Akiket leginkább érint, elsősorban olyan szervezetek, társaságok, amelyek nem vagy kevésbé gyakorlottak a közbeszerzésben, és könnyebben hibáznak, vesznek el a szabályozás útvesztőjében. Ezért különösen nem meglepő, hogy a közbeszerzési piacot egyértelműen erősen túlszabályozottnak tartja a válaszadók többsége. A hazai közbeszerzés hatékonyságát a válaszadók szerint leginkább a korrupció visszaszorításával és a közbeszerzési kultúra fejlődésével lehet javítani. A kérdőív tehát nem célzott módon, de megmutatja, hogy a válaszadók valóban szenvednek a korrupciótól.
Az eredmények elgondolkodtatóak. A közbeszerzést a válaszadók az innováció gátjának látják, ez, ha belegondolunk az Európai Unióból származó források elköltésének fenntarthatósági, modernizációs céljaiba, több mint szomorú eredmény. Hogy mire jó a közbeszerzés? Az adatok alapján a közbeszerzési szabályozás nem hagyja, vagy se nem támogatja, se nem hagyja érvényesülni a piaci folyamatokat, és mindemellett nem képes megakadályozni a tisztességtelen versenyt sem. A lesújtó következtetések azonban hordoznak lehetőséget. Rájöhetünk arra, hogy felesleges túlértékelni a közbeszerzés szabályozásának hatását a körbetartozások csökkentésére vagy a feketemunka visszaszorítására, a kartellgyanús esetek csökkenésére. Közvetett hatás természetesen érvényesül, de kérdés, érdemes-e feláldozni a közpénzköltés hatékonyságának célját minden más addicionális cél érdekében, melynek értelmét és összefüggéseit még nem vizsgálták hazánkban.
A korrupció visszaszorítására tett erőfeszítéseket minden válaszadó üdvözlendőnek tartja. Azonban más mértékben gondolták ezt 2007-ben, mint 2010-ben. Adataink szerint kezdetben igen jó megoldásnak látták a korrupció visszaszorítására tett erőfeszítéseket, de 2010-re ez a reménykedés alábbhagyott, bár még mindig jónak tartanák a korrupció visszaszorítását annak érdekében, hogy a hazai közbeszerzési kultúra fejlődjön. Az egyes közbeszerzési eljárásokhoz kötődő tevékenységek és szakaszok között az előkészítő, a bírálati és a teljesítési szakasz korrupciós fertőzöttsége mérvadó. A hangsúly tehát kisebb mértékben a törvény által részletesen szabályozott tevékenységen van. A korrupciós szempontból leginkább fertőzött beszerzési tárgynak az építési beruházások tekinthetők, míg a leginkább jó megítélés az árubeszerzés során alakult ki. A szolgáltatással kapcsolatos vélemények átmenetet képeznek, de inkább nagyobb mértékben tartják fertőzöttnek a vonatkozó beszerzéseket a válaszadók. A becsült értékek elkülönítése esetében a magasabb becsült értékű beszerzések korrupciós fertőzöttsége dominál.
A szabad szöveges válaszadók többsége – a túlszabályozásra vonatkozó véleményükkel összhangban – a túlszabályozás megszüntetését, a törvény egyszerűsítését, a végrehajtási rendeleti kör racionalizálását sürgeti. Az ellenőrzés fontosságára helyezik a hangsúlyt, ennek keretében nemcsak a szigor növelését, hanem a felelősségi körök pontos meghatározását részesítik előnyben. Utóbbi az EU által támogatott projektek esetében kiemelésre és megfontolásra méltó eredmény.
A részletszabályok pontosítására törekvés irányadó abban a tekintetben, hogy az érintettek hiányolják a jogszabálykövetés egyszerűbb módját, a pontos és kimunkált szabályokat, annak ellenére, hogy egyértelműen túlszabályozottnak tartják a piacot. Tehát együttesen van jelen az igény az egyszerűsítésre és más területeken a részletesebb szabályozásra. Jellegénél fogva többen beszélnek a hiányosságokról, mint amennyien részletezik, mit nem kellene részletesen szabályozni. A kulturális, hatékonysági aspektusok, az egyszerűen kiszámítható jogi környezetet igénylő megjegyzések egyértelműen jelen vannak a válaszok között. A politikai aspektus, a politikai ráhatás megjelenése pedig az egyik legfontosabb jelzés a közbeszerzési szereplők részéről.
A válaszadók tehát őszinték, sokszor túlzottan is. Beazonosíthatatlanok, bátran véleményt nyilvánítanak, a nyílt kérdésekben hosszan taglalják történeteiket, és többségük valóban hisz abban, hogy a szabályrendszernek egy ellenőrzött és tisztességes verseny kereteit kellene szolgálnia. Véleményüket és a ma már rendelkezésre álló adatokat lehet alapul venni akkor, amikor a hazai közbeszerzési intézményrendszer megújításától és a szabályozás újragondolásáról beszélünk. Nem kellene újra elkövetni azt a hibát, mint 2010 elején, amikor annak ellenére, hogy a piac alkalmatlannak mondta saját magát az elektronikus beszerzésre, mégis kötelezővé tették, és kudarcba is fulladt annak bevezetése. Ha már most látjuk, hogy a korrupció elleni küzdelem nem feltétlenül túlszabályozással és újabb adminisztrációs kötelezettségek előírásával valósítható meg, akkor ne ezt tegyük. És ha már most látjuk, hogy a sok cél – legyen szó kis- és középvállalkozásokról, körbetartozásról, a kartellek visszaszorításáról vagy a feketemunkáról – kioltja egymást, úgy tisztítsuk le a közbeszerzést, és nevezzük annak ami: szabályozott beszerzésnek, amely a közpénzek minél hatékonyabb elköltését célozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.