Időközben kétoldalú találkozó keretében szóban egyeztetettek a felek, mivel a néppárti igazságügyi miniszterek brüsszeli vacsorája után külön megbeszélést folytatott Viviane Redinggel.
Reding asszony korábbi, hétfői levele csütörökre kiszivárgott a sajtóhoz. A levélben arra emlékeztetett, hogy az Európai Bizottság áttekintette a magyar alaptörvényt, figyelemmel arra, hogy az mennyiben áll összhangban az uniós joggal és az uniós szerződések betűjével és szellemével. Ennek során értésre adta: a magyar alaptörvény és az EU-jog összhangjának értékelése csak akkor történhet meg átfogóan, ha tekintetbe veszik a rajta alapuló törvényhozási, közigazgatási és bírói gyakorlatot.
E tekintetben - folytatódik Reding asszony levele - a legutóbbi reform bizonyos vonatkozásai "súlyos aggályokat" vetnek fel az uniós jog szempontjából. Ilyen a bírák nyugdíjkorhatára - amelyet a jelek szerint drasztikusan csökkentenének 70-ről 62 évre, hogy nem sokkal később ismét fölemeljék -, valamint az adatvédelmi biztos függetlensége.
A fenti kérdések kapcsán az Európai Bizottsághoz számos panasz érkezett uniós tagállamok legfelsőbb bíróságainak tagjaitól, az Európai Parlament képviselőitől és nem kormányzati szervezetektől.
A levél kérést is megfogalmazott a magyar félhez: "Arra kérem Önt, hogy fejtse ki észrevételeit a csatolt dokumentumban felsorolt kérdésekben annak érdekében, hogy a bizottság részletesen véleményezhesse a különböző intézkedések összeegyeztethetőségét az uniós joggal.
Tekintettel arra, hogy az új jogszabályok hatása 2012. január 1-jétől lesz érezhető, arra kérném Önt, hogy 2011. december 16-ig juttassa el hozzám a válaszát. Egyben arra is megkérném Önt, hogy a jogbiztonság érdekében gondoskodjék arról: egyetlen intézkedést se hajtsanak végre mindaddig, amíg nem sikerül eloszlatni az azokat a kételyeket, amelyek az uniós joggal való összeegyeztethetőséget érintik."
A magyar miniszterelnök-helyettes Brüsszelben magyar újságíróknak a megbeszélés után beszámolt arról, hogy Reding többek közt a magyar adatvédelmi szabályozás felől érdeklődött. Főként arra volt kíváncsi, hogy az adatvédelmi hatóságról szóló törvényben mennyire biztosított a függetlenség intézményi és szabályozási szempontból. Navracsics válaszában kifejtette: az adatvédelmi hatóság jogi szabályozásának módszere nem ismeretlen más vonatkozásban sem Magyarországon. "Ilyen például a Gazdasági Versenyhivatal, amelynek a politikai függetlenségét senki nem kérdőjelezi meg. Analógiát használva ebből adódik, hogy az adatvédelmi hatóság is politikailag független a szándékaink szerint, hiszen a köztársasági elnök nevezi ki vezetőjét, és semmilyen formában nincs alárendelve a napi politikának, sőt, státusát tekintve attól el is különített" - ismertette álláspontját az újságírókkal. Mint mondta, úgy látta, hogy a válaszok nagyrészt megnyugtatták Redinget, de hozzátette: a magyar fél levélben részletesebb magyarázatot és tájékoztatást is ad majd.
Az igazságügyi EU-biztos a bírák nyugdíjkorhatárának magyarországi szabályozására is rákérdezett, Navracsics szerint abban a szövegösszefüggésben, hogy az diszkriminatív jellegű-e. A magyar miniszterelnök-helyettes úgy érzi, meg tudta nyugtatni, hogy nem, hiszen világossá tette azt, hogy az általános nyugdíjkorhatárhoz kötés megfelel a magyar általános trendnek, egy általános jellegű szabály érvényesítéséről van szó. Az MTI-nek név nélkül nyilatkozó uniós diplomata szerint azt kívánják világosan látni Brüsszelben, hogy a bírák esetében miért 62 év a nyugdíjkorhatár. Navracsics a magyar újságíróknak nyilatkozva felhívta a figyelmet arra a körülményre, hogy a bírák - valamint a közjegyzők és a végrehajtók - közhatalmi feladatot látnak el, és e szerepkör ellátását kötik meghatározott életkorhoz, de ettől még a volt bíró tovább dolgozhat, adott esetben például jogi tanácsadóként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.