A Pécsi Tudományegyetemen a Közgazdaságtudományi Kar elindította az innováció-marketing speciális tárgyat Lányi Beatrix irányításával. Erre azért volt szükség, mert a tapasztalatok szerint a vállalkozói kultúrában az innováció kapcsolódása a marketing egyes elemeihez még nem mindenki előtt világos.
„A képzés keretében a hallgatók megismerik az innováció, a kutatás-fejlesztés, a nemzeti innovációs rendszerek, a szabadalmak és általában a szellemi tulajdonvédelem, a formatervezés, a terméktesztek, a piaci tesztek, az innovatív iparágak, a versenyképesség, az egész innovációs folyamat és az innovációs modellek fogalmait, eljárásait” – tudtuk meg Szekeres Györgytől, a Hisztopatológia Kft. ügyvezetőjétől, akinek a feladata, hogy cége gyakorlatias, vállalkozói szemlélettel gazdagítsa az új tantárgy oktatását. Ezt többek között úgy oldják meg, hogy hogy az egyes témák szakembereit, szaktekintélyeit is bevonják a fiatalok oktatásába. Idén eddig Rónaszegi Lenke, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Innovációs Osztályának korábbi vezetője és a Regionális Innovációs Centrum megalapítója, és Kürtössy Jenő, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Szabadalmi Főosztályának szakmai főtanácsadója adott elő Természetesen, egy-egy szemeszter rövid, ezért folyamatában próbálják az aktuális gazdasági és társadalmi környezet szerint is moderálni a gyakorlatokat a hallgatóknak.
Például két éve, amikor nagyon előtérbe kerültek a kis- és közepes méretű vállalkozások, körbejárták a helyi, innovatív vállalkozások jó részét, ahol a hallgatók felmérték az innováció és a marketing színvonalát. A vizsgadolgozatokból egyértelmű kiderült, hogy az egyetemisták milyen reálisan látják a problémákat, az előítéletektől és demagógiától sem mentes környezetet, amiben „a kkv szektor kénytelen tengetni az életét és megtartani a dolgozókat”. „Hogy a helyzet most milyen, mit mutatna egy ilyen esetlátogatás eredménye, hadd ne részletezzem, de javulást biztosan nem észlelnénk” – jegyezte meg a Hisztopatológia vezetője.
A következő tanévben a gazdasági környezet nagyvállalati és önkormányzati-társadalmi vetületét mérték fel. A kérdőívezés helyett kitalálták, hogy induló vállalkozásként mennek kapcsolatot teremteni. Létre is hoztak 5-6 cég-elképzelést konkrét termékekkel, szolgáltatásokkal.
Szekeres György nem is titkolta csalódottságát: „Mint gyakorló, bár már rég nem induló vállalkozás vezetője, szomorúan láttam, hogy a hallgatók milyen helyzetet találtak.” Ugyanakkor neki is nagyon tetszett, hogy a hallgatók milyen professzionális módon viszonyultak a virtuális cégek létrehozásához; „volt olyan tervezet, amire szívesen azt mondtam volna, hogy nosza, valósítsuk meg”. Idén még továbbléptek, elsősorban a cégalapításhoz szükséges inkubátorházat, pontosabban annak feladatait ellátó csapatokat hoztak létre és a múlt év projektjeit, virtuális vállalkozásait „tették eléjük”, hogy inkubációs szolgáltatásaikkal segítsék a tervek megvalósulását. „Előre biztos vagyok benne, hogy sikerül ezt a feladatot teljesíteniük, hiszen már az első órák után tisztában vannak az értéklánc és az innováció jelentőségével, a marketing helyével” – vélekedett az üzletember. Úgy látja, jövőre sem maradnak munka nélkül, mert idén például nem jutott idő a szabványok jelentőségére, és a fenntarthatóság, a méltányosság és élhetőség fogalmait is helyükre kell tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.