Vannak, akik szerint a magas szociális kiadások – különösen Európában – veszélyeztetik a gazdasági teljesítményt, míg mások úgy látják, hogy éppen a hibás gazdasági modell sodorja veszélybe Európa szociális normáit, amelyekre joggal vagyunk büszkék. A válságkezelés tapasztalatai azt mutatják, lehet összhang e két szempont között Európában és másutt is. A hatékony jóléti rendszer, az emberi tőkébe való beruházás a tartós gazdasági fejlődés forrása is lehet.
Az utóbbi években azon EU-tagországok teljesítettek kiemelkedően (például Ausztria, Dánia, Hollandia, Németország, Svédország) és vészelték át a legjobban a válság éveit is, amelyek fejlett szociális rendszerrel – és erős, intézményesített szociális párbeszéddel – rendelkeznek. A szociális kiadások és a gazdasági termelékenység között erős korrelációt lehet kimutatni. Dánia, Hollandia és Franciaország mindkét szempontból az élbolyban található, mert a demokratikus rendszerekben a magas jövedelem elérése után van miből gondoskodni a rászorulókról, illetve arról, hogy a középrétegek életszínvonala ne legyen kiszolgáltatva a gazdaság hullámzásainak.
Kimutatható a korreláció a szociális kiadások és a foglalkoztatottság szintje között is. Általában – de az előbbinél nagyobb szóródással – azon tagállamok, amelyek GDP-jük nagyobb hányadát költik szociális kiadásokra, magasabb foglalkoztatási aránnyal is rendelkeznek. Mindkét esetben előfeltétel a szociális kiadások hatékony felhasználása, ami sok esetben nem egyszerű védőhálót, hanem szociális beruházást jelent, célzottan erősítve a foglalkoztathatóságot, előkészítve a későbbi munkavállalást, segítve a kitörést a szegénységből.
Ha a magyar modellről azt mondhatjuk, hogy a válság előtti időszakban a szegénység ellen viszonylag hatékonyak, a foglalkoztatás érdekében hatástalanok voltak a választott eszközök. A szociális kiadások mértékéhez képest a magyar termelékenységi és foglalkoztatási ráta is elmarad attól, ami a pénzügyi kötelezettségvállalás nagyságrendjének fényében elvárható lenne.
Míg a magyar modell legalább a szegénység ellen valamennyire védett, a görögről már ez nem mondható el. Görögországban európai összehasonlításban az átlagnál magasabbak voltak a szociális ráfordítások, viszont ezeknek a hatékonysága rendkívül alacsony volt. Ezzel az egy összefüggéssel nyilván nem magyarázható a görög válság, de érzékelteti, hogy Görögország a szociális rendszerének hatékonysága terén is jócskán eltért az európai fő irányzatoktól.
A válság utáni Európát már nem sokszínűség, hanem divergencia jellemzi a szociális helyzetet tekintve. A korábbi trendek, a foglalkoztatási és szociális folyamatok együttmozgása már 2007-2008 táján megszakadt. A válság második szakaszától, 2010-től fogva az eurózónán belüli centrum és periféria masszívan és egyre veszélyesebb mértékben elválik egymástól. A divergencia a válság következtében drámai mértékben elhatalmasodott, és még ma is fennáll.
Ehhez hozzájárult, hogy a válság második időszakában, a fiskális megszorítások során a szociális kiadások a periféria országaiban a költségvetési vágások áldozatai lettek. A szociális háló gyengülése az automatikus stabilizációs hatás gyengülésével járt együtt, ami a kereslet indokolatlan visszaesését és egy máig megállíthatatlan negatív spirál beindulását eredményezte több országban.
A romló foglalkoztatási és szociális helyzet sokakat sarkallhat arra, hogy más országban próbáljanak szerencsét. Az EU-n belüli migráció a 2008-09-es drámai visszaesés után az elmúlt három évben valamelyest élénkülni kezdett, bár még mindig messze elmarad a válság előtti szinttől.
Bár manapság sok szó esik – főleg Angliában és Németországban – romániai és bolgár bevándorlókról, az utóbbi két évben inkább az eurózóna válsága által leginkább sújtott déli országokból – elsősorban Spanyolországból és Olaszországból – indult meg az elvándorlás.
A lakosság arányában a magyarok migrációs hajlandósága az elmúlt három évben szemmel láthatóan emelkedett, de még mindig az „új tagországok” átlaga alatt van, és messze elmarad Romániáétól vagy Lettországétól. A felmérések alapján régiónkra a déli országoknál jobban jellemző, hogy a költözési szándékot valódi áttelepülés követi, de sajnos az is, hogy a vándorló munkavállalók képzettségükhöz mérten alacsonyabb képesítést igénylő állásokat töltenek be. Az agyelszívás egyes szakmák és egyes országok esetében reális veszély, viszont ennek fékezésére a fogadó országok mennyiségi korlátozásai a legkevésbé sem alkalmasak.
A migrációs trendek irányai – délről északra és keletről nyugatra – felhívják a figyelmet arra, hogy Európa gazdasági és szociális polarizációja veszélyes mértékűvé vált, így a kontinens kettéválásának visszafordítása kulcskérdés. Az euróövezet strukturális reformjára és szociális dimenziójának erősítése is szükség van.
A munkaerő-mobilitás enyhíti, de nem oldja meg a szociális válságot. Gazdasági visszaesés idején a kormányoknak törekedniük kell a veszteségek méltányos megosztására, egyidejűleg gondolkodni kell a rendszerszintű reformokról. Az EU perifériáján fontos az uniós kohéziós források hatékonyabb felhasználása, az eurózóna perifériáján azonban szinte biztosan el kell kezdeni gondolkodni a növekedési potenciál és a szociális kohézió megőrzését lehetővé tevő automatikus stabilizátorok bevezetéséről is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.