BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brexit-pánikban a vállalatok

Még csak most kezdődnek a találgatások arról, mi lesz, ha a britek nemet mondanak az EU-ra. Sok olyan vállalatot érzékenyen érintene a döntés, amelyik részben az uniós tagság miatt települt a szigetországba.

A britek EU-ból való kilépésével kapcsolatos félelmek jelentős esést okoztak a tőkepiacokon, a legnagyobb brit részvényeket tömörítő FTSE 100 index piaci kapitalizációja több tízmilliárd fonttal csökkent néhány nap alatt. A Brexit számos ágazatot érinthet kedvezőtlenül, a találgatások pedig még csak most kezdődtek el arról, hogy hol mekkora lehet a kár – pedig már csak egy hét van a népszavazásig –, azt követően, hogy június elejétől folyamatosan növekszik a közvélemény-kutatások szerint a távozni kívánók tábora.

Mivel az Egyesült Királyság gazdaságának egyik húzóágazata a pénzügyi szektor, a befektetők egyik nagy félelme, hogy mi fog történni a kilépéskor a banki, biztosítási és vagyonkezelési cégekkel. Kilépés esetén a pénzügyi központnak számító Londonban lévő bankok elvesztik uniós státusukat, és így az EU pénzügyi szektorának körülbelül egynegyede is leválik a szigetországgal együtt. Számos banknak kell emiatt áthelyeznie majd uniós központját egy másik európai városba (szakértők szerint Párizs és Frankfurt lehet a fő célpont). A nagy amerikai intézmények közül a Goldman Sachs, a JP Morgan, a Morgan Stanley, a Citigroup és a Bank of America lehet a leginkább érintett.

Az európai autógyártókat ugyancsak megviselheti a Brexit miatti esetleges piacvesztés, a németek például tavaly több mint 650 ezer járművet értékesítettek a szigetországban, de ebből egyet sem gyártottak helyben. Jelentős negatív hatással lehet a brit kilépés a japán vállalatokra is, ezek a cégek az Egyesült Királyságban 140 ezer embert foglalkoztatnak. A vállalatok többsége azt hangsúlyozta, hogy a britek távozása kedvezőtlenül érintheti a szigetországbeli befektetéseiket. A Hitachi például jelezte: a britek EU-tagsága fontos szerepet játszott abban a döntésben, hogy tavaly Londonban egy vasúti karbantartó terminált építettek. A Nissan, amelynek Sunderland melletti gyárában évente 480 ezer autó készül, arra figyelmeztetett, hogy a britek elveszíthetik tagságukat az európai vámunióban, aminek hatására ismét számolni lehet majd az importvámmal és a termékekre kivetett adóval.

A fentiek után nem véletlen, hogy egyre több cég győzködi dolgozóit, hogy szavazzanak inkább a maradásra. A hét elején például a British Telecom (BT) elnök-vezérigazgatója írt nyílt levelet a távközlési csoport munkavállalóinak, amelyben a Brexit esetleges kockázataira hívta fel a figyelmüket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.