Magyarország már felkerült a nemzetközi gasztrotérképre, de nem a meghatározó, hanem a feltörekvő országok csoportjába sorolják, azok közé, amelyekre már odafigyelnek, de még elsősorban a szakma, és nem az átlagos turisták – sommázza a helyzetet Pintér Katalin, a Széll Tamás vezetésével 2011-ben Michelin-csillagossá vált Onyx éttermet is magában foglaló Gerbeaud Gasztronómiai Kft. tulajdonosa. Hasonlóan vélekedik Gerendai Károly, az első és ötödik Michelin-csillagos budapesti étterem, a Costes és a Costes Downtown tulajdonosa, aki szerint a budapesti csúcséttermek és a nemzetközi szakmai versenyeken elért sikerek révén az utolsó harmadból már a középmezőnybe került az ország. Bécs után a régió legvonzóbb gasztroturisztikai célpontjának számít a magyar főváros, vonzóbbnak, mint Prága, Pozsony, Bukarest vagy Belgrád, de öt Michelin-csillagos étterem miatt még nem jönnek ide tömegek.
A külföldi turisták elsősorban a tradicionális magyar konyhát, illetve annak néhány híres fogását ismerik és keresik, például a gulyást, a paprikás csirkét vagy a kürtőskalácsot – mondta lapunknak Bakó Balázs, az OTP Travel beutaztatásért felelős értékesítési vezetője. Közülük is elsősorban a nyugat-európai utazókat vonzza a magyar ételek kipróbálásának lehetősége, a Közel-Keletről és Ázsiából érkezőknél ez nem igazán szempont. „Sok külföldi partneremtől hallottam már például, hogy odavan az Erős Pistáért” – mesélte a szakember. Budapest választásakor a turistáknál nem a gasztronómiai motiváció dominál elsősorban, bár vannak már ilyen célzott utazások is, hanem több szempont együttesen: például a város építészete, leginkább az, hogy a máshol szokásos szűk óváros helyett sokkal nagyobb területen talál érdekes és szép helyeket, széles körű kulturális programokat, köztük rengeteg fesztivált. A kiváló hazai alapanyagokkal dolgozó vagy akár a hagyományos magyaros fogásokat újragondolt formában kínáló hazai éttermek iránt különösen nagy igény van. A Budapesten kívül szervezett vidéki programokon pedig a falusi szolgáltatók és helyi termelők termékeit is dicsérik a külföldi vendégek. A minőségi szolgáltatás azonban itt is elsődleges szempont.
Az elmúlt évek hazai „gasztroforradalmának” csak szűkebb, elsősorban gasztronómiai szakmai körökben van visszhangja, a turisták nagy tömegeihez még nem jutott el, de ebben is fontos szerepe lehet a Magyarországra beutaztató irodáknak – hangsúlyozta Bakó Balázs. A Bocuse d’Or és a magyar séfek kiemelkedő sikerei pedig pont azért fontosak, mert felhívják a figyelmet a magyar gasztronómia minőségi fejlődésére, és tovább növelik a gasztroturisták számát hazánkban. A séfolimpia ugyan leginkább csak a csúcsgasztronómia kedvelőit vonzza, de lehetne rá építeni tudatos országmarketinget, amely erősíti a gasztronómiai vonalat a szélesebb turistaközönség körében is. A világszínvonalú hazai borászat remekeit is mind nagyobb körben ismerik meg a külföldiek; még francia turisták is azt állítják, hogy a magyar borokat jobbnak tartják a sajátjaiknál. Ennek ellenére a magyar boroknak is mind hatékonyabb promócióra van szükségük – magyarázta a szakember.
A hazai gasztronómiában végbement minőségi változások hatására megerősödött egy, a kiváló minőségű helyi alapanyagokat előállító, elkötelezett termelői réteg, kialakult a gasztronómia iránt fogékony, egyedi kulináris élményeket kereső hazai közönség is – tette hozzá a Magyar Turisztikai Ügynökség. Felnőtt egy új szakács nemzedék, amelynek tagjai a magyar konyha hagyományain egy innovációra nyitott, izgalmas ízvilágú nemzeti konyhaművészetet építenek. A nemzetközi szakma elismeréseinek is köszönhetően ez lassan új, önálló turisztikai vonzerőnkké fejlődik, amelyre a jövőben fokozottan építkezhetünk. Budapest visszakerült az igényes gasztroturisták európai térképére. Ők éppen azt a magas minőségi elvárásokkal rendelkező, kultúrára nyitott és arra az átlagturistánál nagyobb mértékben költeni is hajlandó réteget képviselik, amelynek megcélzása és megnyerése a megújult turizmusirányítás kifejezett célja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.