Sajtóértesülések szerint a Nissan-Renault tulajdonában levő Mitsubishi új motorgyárat tervez építeni régiónkban. A mintegy 200 millió euróból megvalósuló beruházásért Románia, Szlovákia és Magyarország verseng. Robert Fico szlovák kormányfő már 2013-ban tárgyalt a japán társaság vezetőivel, azonban a folytatás elmaradt, most viszont úgy tűnik, a gyártókapacitását növelni szándékozó cég 2017 végéig meghozza döntését. Romániai sajtóértesülések szerint a bukaresti kormánnyal a múlt héten tárgyaltak a tervezett beruházásról, de döntés még nem született. Ha valóban sikerül megegyezniük a feleknek, az új gyárat Temes vagy Prahova megyében építhetik fel, ahol az autópálya közelsége fontos szempont, ugyanis megkönnyítheti a legyártott termékek exportját.
Szlovákiának egyszerre előny és hátrány is a már letelepedett három autógyártó (a Volkswagen, a PSA Peugeot Citroen és a KIA Motors), valamint a Jaguar Land Rover Nyitra mellett még épülő gyártócsarnoka. A száz főre jutó legyártott gépkocsik terén világelsővé vált Szlovákia autóiparához számos beszállító cég kötődik, vagyis a szakmai háttér adott.
„Az autóipari szegmensben Szlovákiának kiváló hírneve van, ami előnyt jelent az ország számára” – nyilatkozta Jana Mesárová, a Wincott People munkaközvetítő ügynökség regionális menedzsere. A versenyben Szlovákia hátrányára válik, hogy az autóipari cégek már most is keményen küzdenek a szakképzett munkaerőért, miközben egyre több külföldi vendégmunkást alkalmaznak, akik között románok és szerbek dominálnak.
„Szlovákia ráadásul már korántsem számít olcsónak a munkaerő szempontjából. A bérek az elmúlt időszakban a legtöbb ágazatban gyorsan nőttek, a beruházók így inkább az olcsóbb balkáni országok felé néznek.
Szlovákiát a rendkívül fejlett beszállítói hálózata teheti vonzóvá” – mondta Tomás Púchly, az F. A. Hayek Alapítvány elemzője. Szlovákia valószínűleg csak akkor lehet befutó, ha jelentős adókedvezményeket kínál a motorgyártónak. A gazdasági tárca azonban erről egyelőre nem tárgyal a Mitsubishi vezetőivel. Ján Pribula, a szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) főtitkára szerint ha a beruházást mégis Szlovákia nyerné el, mindent meg kellene tenni azért, hogy az új gyárat Kelet-Szlovákiában építsék fel, ahol még mindig magas a munkanélküliek aránya.
A nyugati országrészben már 7 százalék alatti az állástalanok aránya, a 2800 főt igénylő, most épülő Jaguar eleve elszívja a még meglévő szakképzett munkaerőt. Ami pedig a béreket illeti, 2016-ban a szlovák országos átlagbér elérte a 912 eurót, ezen belül a pozsonyi Volkswagen 1790 euró körüli fizetést garantál, a Peugeot Citroen és a KIA Motors is 1200–1300 euró közötti összeget kínál. Ha egy újabb nagy autóipari szereplő telepedne Szlovákiába, az tovább növelné az ágazat túlsúlyát. Már napjainkban is az autóipar adja a teljes ipari teljesítmény bő 40 százalékát, közvetve és közvetlenül az alkalmazottak 10 százalékát foglalkoztatja a szektor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.