BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többen utazunk, több a panasz is

A légitársaságokkal kapcsolatos panaszok emelkedő száma az utazások számának növekedésével függ össze.

Többen kötnek utasbiztosítást, de még mindig nem elegen, mert sokan hiszik azt, hogy a bankkártyájukhoz kapcsolódó védelem elegendő, miként több szolgáltatást várnak az Európai Egészségkártyától is, mint amennyire az fedezetet nyújt – röviden így jellemezhető a főszezon előtt a magyar utazási piac. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) a nyaralási főszezon előttre időzített figyelemfelhívó tájékoztatója kapcsán Molnár Judit, a testület tagja, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke a Világgazdaság kérdésére elmondta:

a légitársaságokkal kapcsolatos panaszok emelkedő száma az utazások számának növekedésével függ össze.

Fotó: Földi D. Attila

A közhiedelemmel ellentétben nincs különbség a fapadosok és a hagyományos légitársaságok panaszkezelési politikája között, sőt az egyik pozitív példa történetesen a Wizz Air ügyfélszolgálata, amelyik könnyen elérhető, és rugalmasan kezeli az ügyeket.

Az utaspanaszok sokszor épp azért jutnak el a békéltető testülethez, mert a légitársaságoknak nincs személyes képviseletük, a telefonos és online ügyfélszolgálatokhoz utat találni összehasonlíthatatlanul nehezebb, mint azokon jegyet vásárolni.

Érzékelhetően növekszik a piacvezető nemzetközi online szállásfoglalási oldalhoz kötődő esetek száma is, ami együtt mutatja az utazások számának emelkedését és az adott cég rugalmatlanságát. Sok panasz érkezik az egyik hazai buszos vállalkozásra is: a cégnél rendszeresen előfordul, hogy előzetes értesítés nélkül törli járatait, amiért utóbb csak a menetjegy árát akarja megtéríteni, miközben a pórul járt utas minden költségét köteles fizetni.

Az utazási irodák minden más ágazatbeli vállalkozásnál rugalmasabban, segítőkészen állnak a panaszos utasokhoz – erre Molnár Judit a békéltető testülettől is rendszeresen kap visszajelzéseket. A BBT elé kerülő hatezer panaszból csak száz köthető az utazási szolgáltatásokhoz. Az utaztatás mára teljesen átvilágított, sokszorosan kontrollált, jogszabályokkal átszőtt tevékenységgé vált. A tavalyi Green Travel-csődre adott válasz, az utazási csomagok együttes kezelését előíró kormányrendelet is sokat segíthet a piac tisztulásában, bár Baranovszky György, a BBT elnöke úgy vélte: megfelelő ellenőrzés mellett a korábbi szabályozás is elegendő lett volna elkerülni a bajt. Baranovszky szerint az utazási irodákkal kapcsolatos másik panasz, a megbontott árak hirdetése addig nem fog megszűnni, amíg a jogszabály nem teszi kötelezővé a bruttó, teljes árak meghirdetését, ami Nyugat-Európában már bevett gyakorlat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.