BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Turbines,Of,An,Aircraft
ÜZLETRE HANGOLUNK

VG Podcast: Legkorábban 2023-ra állhat talpra a légiközlekedés

Az elmúlt két év gyökeres változásokat hozott a légi közlekedésben. A pandémia évei alatt nyilvánvalóvá vált, hogy a fapados társaságok üzleti modellje sokkal életképesebb, mint a hálózati modell. Az orosz-ukrán háború pedig tovább mélyítette a szakadékot a két típus között. Az Ukrajnában zajló események többek között energiaválságba taszítják a világot, különösen Európát, ami felveti a kérdést, hogy eljött-e az idő az alternatív meghajtások átültetésére a légi közlekedésben?

A légi közlekedés kifejezetten érzékeny a világ politikai és gazdasági eseményeire. Ennek tükrében nem is csoda, hogy az elmúlt két év sorozatos csapásai rajta hagyták a nyomukat az iparágon. A koronavírus-járvány egy eddig sosem látott problémával állította szembe a légiipart. Egyrészt nehéz volt megbirkózni az iparági szereplőknek a globális gazdaság jelentős visszaesésével, másrészt az országhatárok lezárása is tőrdöfés volt a repülés szívébe. 

Ez a kettő hatás együttesen oda vezetett, hogy 2019-ről 2020-ra 30 százalékra zuhant vissza a világ légiközlekedése. 

A megkérdezett légiipari szakértő szerint 2023-ra fog visszatérni az ágazat a 2019-es szintjére. Ekkor talán már egy minimális felülteljesítésre is van esély.

Túri Ferenc, légiipari szakértő, VG Podcast
Turi Ferenc Fotó: Péller András / VG

Turi Ferenc szerint Európa sokkal lassabban tud majd talpra állni ebből a helyzetből, mivel nem egységes a piaca. Az olyan piacok, aminek számottevő belső piaca van, mint például az Egyesült Államok sokka könnyebben vészeli át ezt az időszakot, mivel folyamatosan van kereslet a járatokra. A nemzetközi légiközlekedésnek viszont szembe kell néznie a határok lezárásával és ez az igazi csapás. Ezt az is jól mutatja, hogy ha csak a nemzetközi repülést vizsgáljuk, akkor 2025-re jósolják, hogy a forgalom vissza talál a 2019-es szintre.

Magyarországon az utolsó békeévben 16,5 millió utas fordult meg a repülőtéren. Egy évvel később ez a szám 3,5 millióra csökkent és talán 2023 végére rendeződhet vissza.

A fapadosok fogják uralni az eget

A repülésben már évek óta egy légiközlekedési modelleket keresztül ívelő háború zajlik. Ebben a fapados és a hálózati modell csap össze egymással. Mára biztosnak látszik, hogy a költséghatékonyabb fenntarthatóság miatt a fapadosok lesznek ennek a harcnak a győztesei. Az már a Covid első évében is látható volt, hogy a hálózati társaságok, például a Lufthansa csak állami tőkeinjekciókkal tudta átvészelni a pandémiát. A háború ezt követően ismét a földhöz verte a légitársaságokat, amiből a részvényárfolyamokon is látszik, hogy a fapados társaságok tudnak előbb talpra állni.

201906 Budapest, Ferihegy Liszt Ferenc repülőtér,  MGH földi kiszolgálás, fapadosfoto: Vémi Zoltán/Világgazdaság
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az Ukrajnában zajló háború hozadéka lett a globális energiaválság, ami jelentősen megnehezíti a repülőgépek dolgát. Ezen a ponton A Ryanair tudott lépéselőnyre szert tenni, mivel a Wizz Air nem kötött le magán üzemanyagot korábban, így most sokkal drágábban tudja csak beszerezni. Az elszálló energiaárak miatt egyébként már a legtöbb társaság bejelentette, hogy felárat fog felszámolni a jegyekben a költségeik kompenzálására.

Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!

Spotify: VG Podcast

Anchor: VG Podcast

Google Podcasts: VG Podcast

Radio Public: VG Podcast

Breaker: VG Podcast

Podcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.