Egyre meghatározóbb a magyarországi kiskereskedelemben a grillszezon – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen által közölt adatokból. A piackutató cég arról tájékoztatta lapunkat, hogy a grillkolbász iránti kereslet tavaly 19 százalékkal, 2,3 milliárd forintra nőtt, de jelentősen megugrott a grillfűszer és a grillsajt értékesítése is. Előbbi szegmensnél 26 százalékos növekedéssel, 518 millió forintosra duzzadt a piac, utóbbinál pedig 58 százalékos bővüléssel, 739 millió forintra emelkedett a teljes bolti eladás. A grillszezonnal összefüggésben kolbászból több mint ezer tonnát, fűszerből 695, sajtból pedig 290 tonnát értékesítettek országszerte az elmúlt évben.
A grillkolbászeladások 51 százaléka mögött a szupermarketeket és diszkontokat egyaránt magában foglaló, 401–2500 négyzetméteres egységek álltak tavaly a Nielsen adatai szerint, a grillfűszerek esetében viszont a nagyobb, 2500 négyzetméter feletti üzletek az értékesítés legfontosabb helyszínei (44 százalék). A kolbászárak hullámoztak a grillszezon során, a fűszer viszont folyamatosan drágult, tavaly június-júliusban már 5490 forintba került átlagosan egy kilogramm grillfűszerkeverék. Az eladás jellemzően a késő tavaszi–nyári hónapokra, május–augusztusra koncentrálódik, a teljes grillkolbászforgalom 78 százaléka esik a főszezonra, ugyanez az arány a grillfűszereknél 55 százalék.
A grillszezon kapcsán a Tesco hangsúlyozta: a hipermarketnél a csemegeosztály (csomagolt húsáruk) forgalma meghaladta az 500 millió forintot, s a grillezéshez kapcsolódó friss húsok értékesítési volumene is megközelítette ezt az értéket a február végén zárult 2016–17-es üzleti évben. Az áruházlánc azt is kiemelte, hogy dinamikusan fejlődő szegmens a grillsajtoké, a szezon május közepétől szeptember végéig tart, ekkor az év többi hónapjához képest duplázódik a termékkategória forgalma. A 2016–17-es üzleti évben közel 100 millió forintos árbevételt realizált a grillsajtokat tekintve a Tesco, a 2017–18-as üzleti évben pedig több mint másfélszeres növekedést vár.
Az Auchan kommunikációs menedzsere, Adorján Abigél elmondta: 19 magyarországi áruházukban a grillsajtok forgalma átlagosan 75 százalékkal nőtt tavaly. További fejlődéssel számolnak idén ebben a kategóriában, de a vásárlók nemcsak a szezonban keresik a szóban forgó termékeket, hanem októbertől márciusig is, hisz a konyhában is könnyen elkészíthetők. Emellett az üzletlánc hétféle saját márkás grillkolbászt vezetett be április elején, ezek kiemelt, 92 százalékos hústartalmuk és különleges fűszerezésük miatt lehetnek a nyár slágerei.
A saját húsüzemmel rendelkező Spar szerint a tavalyi kismértékű forgalmi csökkenés ellenére még mindig a pácolt húsok a legkedveltebbek, így a magyaros sertéskaraj, a fokhagymás sertéstarja, a pikáns sertésoldalas, de a csevapcsicsa és a sajtos grillkolbász is népszerű. A prémiumkategóriás termékek szerepe egyértelműen erősödött a piacon, főleg az érlelt és friss marhasteak eladása nőtt. A kapcsolódó non-food termékek szezonja júniusban kezdődik az Interspar és egyes kiemelt Spar üzletekben. Elsősorban faszenet, brikettet, grillbegyújtó olajat, valamint grillkiegészítőket – fogókat, nyársakat, alumínium grilltálcákat – keresnek a vásárlók.
Keresik a sütőket és a kerti bútort is
A grillsütők eladásából származó bevételeit 30 százalékkal növelte tavaly a Praktiker Kft., amely idén további bővülésre számít – közölte Nagy Szilvia, a cég kategóriamenedzsere. Kifejtette, hogy erősödik a gázgrillek, illetve a faszenes változatok iránti kereslet.
A kisebb sütőfelületű faszenesek forgalma stagnál, ugyanakkor továbbra is népszerűek a betongrillek. A Praktiker választékában mintegy 30-féle grill és 60-70 kiegészítő található meg, a 40 ezer forintos grillezők a legkelendőbbek. A kerti bútorok eladása is megugrott 25 százalékkal tavaly, idén újabb 15 százalékos növekedést szeretne elérni a társaság. Ebben a szegmensben kimondottan erős volt a márciusi szezonnyitás, ami a kedvező időjárásnak és a bővülő termékportfóliónak tudható be. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.