Az Európai Parlament az első márciusi ülésén tervezi megtárgyalni annak az intézkedésnek a tervezetét, amely szerint adó sújtaná az azokból az unión kívüli országokból érkező árukat, amelyekben az uniósnál kevésbé szigorúak a károsanyag-kibocsátási előírások. Az adó bevezetése az uniós remények szerint
közelebb vinné a tagországokat a 2050-re megcélzott klímasemlegesség eléréséhez is, bár ezt – a bizottság közleménye szerint – alááshatja a klímaügyben kevésbé ambiciózus országok tevékenysége.
A karbonhatáradót (carbon border tax) minden termék esetében úgy határozná meg a Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) nevű rendszer, hogy a termék adóval emelt ára legalább olyan magas legyen, mint a hasonló, de uniós gyártású terméké. Így megszűnik az importőr behozatali érdekeltsége, a gyártó ország pedig környezetkímélőbb gyártásra kell hogy ösztönözze a vállalatait.
E mechanizmusnak 2023-ra le kell fednie a teljes uniós energiaszektort és a nagy energiafelhasználású iparágakat, amelyek együtt az uniós ipar károsanyag-kibocsátásának 94 százalékáért felelnek. Ezek a területek ingyen és jelentős mennyiségben jutnak hozzá olyan szén-dioxid-kvótához, amelynek a rendszerét éppen a kibocsátás visszaszorítására vezették be. Ezekből a kvótákból a környezetszennyezően működő társaságok adott mennyiséget kötelesek venni.
Kvótáikat eladhatják, ha kevesebbet termelnek, vagy a korábbinál kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, illetve vásárolhatnak is belőle, ha épp megéri nekik.
Ám e piaci termékként működő kvóták csak részben váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Jelenleg például igen olcsók, vagyis fillérekért lehet környezetkárosító termelésre való jogosultságot vásárolni. Emiatt már hosszabb ideje terítéken van a kvótarendszer reformja, lényegében szigorításának kérdése is.
A karbonhatáradóval kapcsolatban is kételyek merültek fel. Kézenfekvő például, hogy a mechanizmus erősen protekcionista intézkedés benyomását kelti. Nyilvánvaló az is, hogy olyan drágulást okoz az unióban, amely – mint mindig – a végfelhasználókon csapódik le.
A hivatalos cél ezzel szemben az, hogy az Európán kívüli gyártók az eddiginél kisebb környezetkárosítással termeljenek.
Ebbe nagyon jól beleillik Kína múlt évben bejelentett terve, hogy kizöldíti a gazdaságát. Túl jól is. A terv megvalósításával ugyan az elektromos járművek és a megújuló energiák valószínűleg egyre olcsóbbak és hozzáférhetőbbek lesznek, ám egyúttal esetleg kivitelezhetetlenné válik a karbonhatáradó bevezetése is, az Európai Bizottság klímavédelmi stratégiájának központi eleme – mutatott rá októberben a Világgazdaságban Daniel Gros, az Európai Politikai Tanulmányok Központjának igazgatója.
Az unió számára ugyanis igen nehéz lenne az adót igazolni egy olyan országgal szemben, amely bár jóval szegényebb az EU-nál, hasonló zéróemissziós vállalásokat tett. Ráadásul a karbonhatáradó csak olyan alapon védhető, ha a külföldi termelés jóval karbonintenzívebb, mint a hasonló európai. Ez most Kínára részben igaz lehet, ám például modern és hatékony acélgyártó üzemek éppen Kínában épülnek, nem pedig Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.