A tévék és az asztali számítógépek különösen magas üvegházhatásúgáz-kibocsátásért felelősek, ez kiderül, ha a karbonlábnyomukat összehasonlítjuk más elektronikus eszközökével – áll az uniós Statista összefoglalójában.
Ha nemcsak az ilyen cikkek gyártása során keletkező kibocsátásokat, hanem az élettartamuk során történő felhasználásukat is vizsgáljuk, akkor ez a kettő sokkal több üvegházhatásúgáz-kibocsátásért felelős, mint a laptopok, táblagépek és okostelefonok.
Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Szervezete által közzétett, 2024-es digitális gazdaság jelentésből származó adatok azt mutatják, hogy a tévék körülbelül 595 kilogramm szén-dioxid-egyenértékért felelősek eszközönként használatuk során, az asztali számítógépek 545 kilogrammért, a laptopok 85 kilogrammért, a táblagépek 20 kilogrammért, az okostelefonok pedig 8 kilogrammért.
Ha azonban a termékenkénti összkibocsátást nézzük, akkor az asztali számítógépek mutatójának az értéke a legrosszabb: készülékenként 948 kilogramm, míg a tévékre 897 kilogramm jut.
Ez nem jelenti azt, hogy a laptopok, táblagépek és okostelefonok ne termelnének tetemes mennyiségű káros anyagot. Annak ellenére, hogy az okostelefonok gyártása és használata során keletkező károsanyag-kibocsátás darabonként viszonylag alacsony, a világon létező okostelefonok puszta számával megszorozva ez komoly problémát jelent a gyártási fázis és a hulladékkeletkezés szempontjából is. A jelentés szerint az elmúlt évtizedben az okostelefonok, a személyi számítógépek és a táblagépek voltak a legnépszerűbb digitális eszközök, és az előrejelzések szerint 2027-re az okostelefonok szállítása eléri az 1,3 milliárd darabot.
Amint a diagram is mutatja, az adatokban kiemelt másik tendencia az, hogy ahol a hálózatról táplált eszközök különösen magas károsanyag-kibocsátást produkálnak a használati szakaszuk során, ott az akkumulátoros eszközök, például laptopok, táblagépek és okostelefonok esetében a gyártási fázis az, amelyik a nagyobb hányadot termeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.