A Mohu továbbfejleszti a hulladék-visszaváltási rendszerét – ez is elhangzott azon a rendezvényen, amelyen a szerdán kezdődött Sziget Fesztivál fenntarthatóságáról osztották meg véleményüket a szervezők: a Mohu, a Coca-Cola Magyarország, valamint szakmai és társadalmi szervezetek illetékesei. A hulladék visszagyűjtése csak egy az ökotudatos gazdálkodás elemei közül.
Az egyik nagy kérdés a Sziget kapcsán az, hogy ott milyen arányban gyűjthetők vissza az újrahasznosítható csomagolások. Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatóságért felelős menedzsere elmondta, hogy tavaly 10 tonna palackot gyűjtöttek, de azzal elégedetlenek voltak, hogy legalább 100 köbméter jött össze eldobható tányérokból, evőeszközökből és más anyagokból. A szervezők most úgy számolnak, hogy
A tavaly bevezetett repohárrendszer is folytatódik. Amíg az ilyen poharak visszaadásáért nem járt pénz, addig a 63 százalékuk került vissza, most viszont, hogy jár, 75 százalékos arány várható. Vannak fesztiválok, amelyeken egyáltalán nem törődnek a visszaváltással, máshol azonban helyben kifizetik a betétdíjat, így könnyű elérni a száz százalékot is.
Öt, négy, három, kettő, egy – ezek a számok jellemzik a Mohu visszaváltási rendszerének eddigi lépcsőit – szemléltette Runtág Tivadar, a társaság ügyvezető igazgatója. Kiemelte:
Az utóbbiak olyan helyszínek, ahol nem érdemes automatát telepíteni, ezekre a Mohu kimegy a mobil visszaváltó automatával.
A vállalat évi 3-3,5 milliárd palackot, dobozt, üveget akar visszagyűjteni. Ahhoz, hogy a 90 százalékos uniós elvárásnak 2,5–3 éven belül eleget tehessen, el kell érnie a napi 7-7,5 millió palackot. Kézi visszaváltásra most mintegy 1200 szerződése van a társaságnak, de ötezret szeretne. Jelenleg ezer lehetséges partnerrel tárgyal. Az automaták számát két éven belül a mostani 3 ezerről 5 ezerre növelné.
A most visszagyűjtött csomagolások nagy része lerakóba vagy égetőbe került, most viszont egy zárt rendszeren belül újrahasznosul. „A PET-hulladék külföldi, például szlovákiai vagy szerbiai darálóba és előkészítőbe megy, de két év múlva a Molnak is lesz PET-feldolgozója” – válaszolta Runtág Tivadar a Világgazdaságnak.
A Mohu által összegyűjtött alumínium megy a kohóba – abba, amelyik közelebb van –, és az üveghulladéknak is megvan a vevője, a Re-Glass. Azt viszont távolabbi lehetőségnek gondolja az igazgató, hogy együttműködjenek, egységesedjenek a térség visszaváltási rendszerei. Egyelőre minden ország a saját nemzeti megoldásait vezeti be.
A visszaváltási panaszok kapcsán az újságíróknak az igazgató elmondta, hogy cége nyomon követi a hiányosságokat.
A probléma gyakran abból fakad, hogy visszaváltásra utaló jelzés nélküli palackokat szeretnének visszaváltani, vagy hibás a jelzés, de megesik az is, hogy az automata megtelt, esetleg elfogyott a nyomtatóból a papír.
Eddig összesen 319 olyan bejelentett esetet tart számon a Mohu, amikor az ügyfél nem kapta vissza a pénzt. (Közben napi 4 millió csomagolás visszaváltása rendben zajlik.) Visszautalás ebben a 319 esetben is volt, csak éppen
Azt a feltevést viszont elutasította a Mohu illetékese, hogy a vissza nem váltott csomagolások díja őket gazdagítaná. Úgy fogalmazott, a cég nem nyeli le ezeket az 50 forintokat, az teljes egészében visszaáramlik a begyűjtési rendszerbe.
Runtág Tivadar ismertette a Mohu fejlesztéseit. Például a világon ennél a társaságnál van csak Repont-applikáció, ezt naponta már mintegy 300 ezer ember használja.
Szintén egyedi a visszaváltó kisautó, amely kimegy azokhoz a boltokhoz, ahol kézi visszaváltás történik. Itt átkerül az autó mozgó automatájába az a zsákokban már összegyűjtött csomagolás, amelynek árát a boltosok előzőleg visszafizették a lakosoknak. Egy ilyen kisautó automatájának két szája van: egy az üvegnek, egy a PET-nek. A berendezés az üveget töri, a műanyag palackot tömöríti. Az előbbiből 12 ezer darabbal, az utóbbiból 8 ezerrel birkózik meg. A Mohunak 83 ilyen kisbusza van.
A harmadik fejlesztés a fesztiválokra készül, de a fesztiválozóknak szánt nagy kapacitású automatákat csak jövőre tudják telepíteni. Az előkészítés ugyanis bonyolult. A visszaváltással járó pénzről három módon dönthet a lakos: a számlájára utaltatja, levásárolható vouchert kér érte, vagy jótékonyságra szánja. Ez utóbbinak most három kedvezményezettje lehet: a Heim Pál Gyermekkórház, a Semmelweis Gyermekklinika és a Bethesda Kórház. A visszakapható pénznek eddig a fél-egy százaléka ment jótékonyságra, ami nem nagy arány, de így is évi másfél milliárd forintot tesz ki.
A háztartások „fő bevásárlói”, azaz a boltok polcairól választó magyarországi háziasszonyok
a fenntarthatóság kapcsán a Consumer Panel Hungary felmérése szerint. Az adatokat Turcsán Tünde, a korábban GfK néven működő cég igazgatója ismertette. Mint elmondta, hasonló felmérést a szervezet több mint 25 országban végez évente. Magyarországon erre kétévente kerül sor, a mostani vizsgálatban több mint 3200 háziasszony vett részt. Az ismertetett számok jobbak az uniós átlagnál, az önmagukat ökotudatosnak mondók nemzetközi aránya ugyanis 20-25 százalék.
A fenntarthatóság fő problémájának a magyar válaszadók a globális felmelegedést, a másodiknak a műanyag hulladékok özönét jelölték meg.
Hasonló felmérést végzett a koncessziós rendszerben működő hazai hulladékgazdálkodásért felelős Mohu is, de a háziasszonyokénál szélesebb mintával, és a kapott eredmények is mások lettek. Runtág Tivadar szerint a válaszadók
A Mohunak tehát rájuk kell koncentrálnia, őket segíteni, tájékoztatni.
A kötelező visszaváltási rendszer tagjai üdítőital-forgalmazók is. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára egyebek mellett arról beszélt, milyen hivatalos leveleket kap a szövetség. Például olyanokat, hogy mi legyen azzal, aki a rögzített kupakokat kitalálta, illetve hogy semmi értelme a szelektív gyűjtésnek. Az előtte szólókkal egyetértve úgy látja, nagyon hiányzik a lakosság edukációja a fenntarthatósággal kapcsolatban. Sokan nem hiszik például el, hogy a PET-palackok valóban újrahasznosíthatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.