BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy jó pohár kék a francia tengerparton

Meglepő színű bor forgalmazásába kezdett egy francia üzletember. Az élénk türkizkék színű spanyol nedű egyre népszerűbb, a szakembereknek azonban kétségeik vannak a bor előállításával kapcsolatban.

Bár piros hó még nem esik Dél-Franciaország partjainál, egyre többen töltik meg poharaikat kék borral. Már 2000 üveggel adtak el a türkizkék italból Sete városának tengerparti bárjaiban és mediterrán éttermeiben, és a meghökkentő színű spanyol eredetű borra további 35 ezer üvegre szóló megrendelése is van az italt piacra dobó vállalkozónak. Rene Le Bail a Reuters cikke szerint Spanyolország déli részén, az Almería régióban találta meg azt a kék bort, amely meghökkentő árnyalata mellett cseresznye-, málna- és maracujaaromákkal büszkélkedhet.

Az ital onnan nyeri különleges színét, hogy a kék szőlő héján keresztül – amely természetes színezőanyagot, antocianint tartalmaz – préselik át a gyümölcs húsát.

Ez a színezőanyag kölcsönzi az élénk türkizkék színt a bornak.

Ez nem az első kék bor, amelyet Spanyolországban készítettek. Két évvel ezelőtt egy spanyol startup előállt egy mély zafírkék színű borral, de a szigorú francia jelölési szabályok miatt csak rövid ideig volt kereskedelmi forgalomban, ma már csak az interneten lehet megrendelni.

Le Bail azonban körültekintőbben járt el, és a Vindigo néven forgalomba hozott kék bor az üzletekben is elérhető, palackjáért 12 eurót kérnek.

Szerinte egyébként annyira népszerű az új őrület, hogy a most rendelt 35 ezer palack két hónap alatt elfogy majd. Online is lehet rendelni a Vindigóból, egyelőre Franciaországból, Belgiumból és Németországból érkezett a legtöbb megrendelés, de Oroszországból, a Karib-szigetekről, sőt Kínából is vásároltak már.

A marketingstratégia része az is, hogy a nagy áruházláncokban nem lehet hozzájutni a borhoz. „Nemet mondtunk az összes nagy láncnak, azt szeretnénk, hogy Franciaországban csak a kisebb értékesítők árulhassák a bort” – idézi a Reuters az üzletembert.

Fotó: NYPOST.COM

Merész vállalkozás ez egy olyan országban, ahol már a rozékra is úgy tekintettek hosszú évtizedekig, mint a fehér- és vörösborok gyengébb minőségű mostohatestvéreire, és csak a közelmúltban fogadták el a kifinomult ízlésű franciák. Így nem meglepő, hogy nem mindenki osztja Le Bail lelkesedését a kék bor iránt. Philippe Delran, aki igen elismert borász Dél-Franciaországban, úgy véli,

a Vindigo túlságosan aromás, és még dolgozni kell azon, hogy a bor elnyerje végső formáját.

Mások ennél tovább mennek: egyes borszakértők azt is megkérdőjelezik, hogy valóban természetes eljárás eredménye-e a bor élénk türkizkék színe, illetve hogy a címkén lévő leírás tényleg megfelel-e a valóságnak.

A The Telegraph arról számol be, hogy Véronique Cheynier, a Francia Nemzeti Mezőgazdasági Kutatóintézet kutatási igazgatója, azok egyike, akik kétségbe vonják a bor természetes voltát, számos aggályt fogalmazott meg. A Vindigo valójában fehér bor, és a már fentebb részletezett módon (a kék szőlő héján átszűrve) nyeri el furcsa színét. Cheynier azonban úgy véli, a kék szőlő héjában található pigment, az antocianin nem képes arra, hogy ilyen színt kölcsönözzön a terméknek.

Bár korábban már valóban sikerült laboratóriumi körülmények között kimutatni az antocianin-eredetű pigmenteket savas környezetben, ezek a színezőanyagok csupán csekély mennyiségben vannak jelen a szőlő héjában

– véli a szakember. Elmondása szerint ezek a színezőanyagok közepesen savas, alacsony pH-értékű közegben pirosas színűek, és csak alacsony-közepes közegben, magasabb, 7 körüli pH-értéknél lesznek kék színűek. Ezzel szemben a borok pH-értéke általában 3 és 4 között van – hívja fel a figyelmet Cheynier. Szerinte csak a bor teljes körű elemzése után lehet megállapítani, mi a valóságtartalma a címkén található jelölésnek.

A francia Sciences et Avenir tudományos folyóirat, amelyre a brit The Telegraph is hivatkozik, arról számol be, hogy a már korábban piacra dobott spanyol kék bor analizálása során a szakemberek arra jutottak, hogy a különleges színt nemcsak az antocianinnak, hanem az E132 jelölésű indigókármin színezőanyagnak is köszönheti, ám ennek jelenlétét nem jelölték a bor címkéjén. A ma már csak online elérhető ital, a Gik előállítója elmondta:

mivel az uniós szabályozás értelmében nem létezik a kék bor kategória, az italt nem lehet bornak nevezni, így a terméken már más megnevezés szerepel.

A Nemzetközi Bor- és Borászati Szervezet (amelynek az Európai Unió is tagja) szabályozása szerint mindenféle színezőanyag használata tiltott a borokban. Az a termék, amely ilyen összetevőt tartalmaz, a boralapú ital megnevezést használhatja, de semmiképp sem nevezhetik bornak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.